شماره ۳۴۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
واکنش آمریکا به سخنان رضایی درباره حمایت نظامی ایران از حماس
تمرکز آمریکا روی مذاکرات هسته‌ای است

شهروند| روز گذشته جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشستی مطبوعاتی حاضر شد و به سوالاتی در رابطه با مواضع آمریکا در مورد ایران و تحولات خاورمیانه پاسخ گفت.  یکی از مهم‌ترین اظهارنظرهای وی درواقع واکنشی به سخنان محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگو با شبکه العالم بود. این مقام آمریکایی در واکنش به سخنان محسن رضایی اظهار کرد: آمریکا از حمایت‌های ایران از حماس اطلاع داشته است و تأکید کرد: «در حال حاضر تمرکز آمریکا روی برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات هسته‌ای است.» به بیان دیگر آمریکا تمایلی ندارد مذاکرات هسته‌ای تحت‌تأثیر رویدادهای دیگر منطقه قرار بگیرد.  
چند روز پیش بود که محسن رضایی در مصاحبه‌ای با العالم در پاسخ به این پرسش که آیا انتقال فناوری از جمهوری اسلامی ایران به نیروهای مقاومت ادامه دارد؟ گفت: «فکر می‌کنید که این موشک‌ها چگونه ساخته می‌شود؟ این موشک‌ها از برکت فناوری‌هایی است که به فلسطین انتقال داده شده است.»
وی که در برنامه «من طهران» شبکه العالم سخن می‌گفت، افزود:  «همیشه باید فناوری‌ها را پیشرفته کرد، اکنون مهم این است که موشک‌های مقاومت دقتشان را بالاتر ببرند و بتوانند نقطه‌ای بزنند یا این‌که بتوانند برد سلاحشان را بیشتر کنند و برخی از مناطقی را که در دسترس نیستند بتوانند بزنند.  اینها فناوری‌های جدید است و مهم انتقال فناوری‌های به‌روز و پیشرفت‌های فناوری است که باید صورت بگیرد.»
محسن رضایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره عوامل پشت پرده و حامی گروهک داعش نیز گفت: «ما احساس می‌کنیم یک جریان بسیار مشکوکی در جهان اسلام راه افتاده است.  مطمئنا اسراییل پشت آن است. حتی ممکن است آمریکایی‌ها هم کاملا در جریان نباشند.» رضایی همچنین نحوه شکل‌گیری و فعالیت‌های داعش را با شکل‌گیری و عملکرد اسراییل مقایسه کرد و گفت:  «داعش کپی پیست اسراییل در جهان اسلام است.  وی افزود: اسراییل را انگلیس و آمریکا شکل دادند و داعش هم از حمله مخالفان مسلح علیه سوریه به وجود آمد و آمریکا هم به صورت مستقیم وارد صحنه شد. رفتار داعش هم مانند اسراییل است و درحال کشتار زنان و کودکان است. خشونت و افراط‌گرایی در رفتار داعش است و در رفتار اسراییل هم وجود دارد.»
در واکنش به همین سخنان رضایی بود که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: «مدت‌هاست می‌دانیم ایران تسلیحات، آموزش و کمک مالی به حماس می‌دهد.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد: «در حال حاضر تمرکز آمریکا روی برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات هسته‌ای است و این بدان معنی نیست که نگرانی‌های خارج از موضوع نداریم.»
به گزارش ایسنا، جن‌ساکی درمورد بازداشت یکی از روزنامه‌نگاران روزنامه‌ واشنگتن‌پست در تهران نیز گفت: «ما از تمام کانال‌های قابل دسترسی برای آزادی وی استفاده می‌کنیم.  ما از دفتر حافظ منافع خود یعنی سفارت سوییس در تهران خواسته‌ایم تا خدمات کنسولی لازم را ارایه دهد.»
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا افزود: «ما نمی‌توانیم درحال حاضر به دلیل ملاحظات حریم خصوصی اظهارنظر بیشتری دراین‌باره داشته باشیم.»
جن ساکی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بازداشت این شهروند آمریکایی می‌تواند اقدامی برای ضربه زدن به مذاکرات هسته‌ای باشد؟ گفت: «فکر نمی‌کنم که درحال حاضر انگیزه‌ای برای این کار وجود داشته باشد.»
چند روز پیش جیسون رضاییان، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست، به همراه همسرش و دو تن دیگر در تهران بازداشت شدند که یکی از آنها بعدتر آزاد شد.
جن‌ساکی علاوه بر این درمورد همکاری واشنگتن با مسکو به‌رغم وجود اختلافاتی که به دلیل بحران اوکراین حاصل شده است، گفت: ‌»موضوعاتی وجود دارد که ما درخصوص آنها با روسیه اختلاف نظر داریم اما در برخی از این موضوعات همکاری با مسکو را ادامه می‌دهیم که این موضوعات شامل مذاکرات هسته‌ای 1+5 و تلاش برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است.»


تعداد بازدید :  250