شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
اسراییل در‌آمد‌های مالیاتی فلسطین را بلوکه کرد
درآمدهای مالیاتی دوسوم بودجه سالیانه دولت خودگردان را تشکیل می‌دهد

شهروند | مقامات صهیونیستی در اقدامی تلافی‌‌جویانه و در پاسخ تلاش فلسطینی‌ها برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی انتقال 127‌میلیون دلار‌ از در‌آمد‌های مالیاتی فلسطینیان را بلوکه کرد. اسراییل با این اقدام انتقال مالیات‌هایی را که این رژیم به جای دولت فلسطین دریافت کرده ‌است را به تأخیر می‌اندازد. به گفته یک مقام آگاه، انگیزه مقامات صهیونیستی از این کار تلافی اقدام فلسطینی‌ها درخصوص به اجرا در‌آوردن روند عضویت در دیوان بین‌المللی لاهه است.
روزنامه‌ ها‌آرتص در مطلبی در این خصوص به نقل از یک مقام ناشناس اسراییلی نوشت در اقدام روز شنبه از انتقال 127‌میلیون دلار از در‌آمد‌های مالیات بر ارزش افزوده و هزینه گمرک سرزمین‌های فلسطینی که از طریق اسراییل صورت می‌گیرد، خودداری شد. این مقام اسراییلی به ‌هاآرتص گفت: «قرار بود در‌آمد ماه دسامبر تا روز جمعه منتقل شود، اما تصمیم گرفته شد تا انتقال نیمی از آن به‌عنوان بخشی از واکنش به اقدام فلسطینی‌ها متوقف شود.»
این اقدام اسراییلی‌ها در حالی صورت گرفت که فلسطین در روز جمعه مدارکی را برای پیوستن به معاهده دیوان کیفری بین‌المللی در رُم و چند پیمان بین‌المللی دیگر در اختیار مقر سازمان ملل در نیویورک گذاشت. مقامات فلسطینی همچنین ابراز امیدواری کردند تا «عدالت برای تمامی قربانیانی که توسط اسراییل اشغالگر کشته‌ شده‌اند اجرا شود.» دیوان کیفری بین‌المللی وظیفه رسیدگی به مسائلی نظیر جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت مانند نسل‌کشی را برعهده دارد.
صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد سازمان آزادیبخش فلسطین در گفت‌وگو با الجزیره عنوان کرد: این اقدام تلافی‌جویانه اسراییل نشان‌دهنده بیم و نگرانی‌ آنها از درخواست فلسطین برای عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی است. عریقات در این‌خصوص گفت: «اسراییل حقوق گمرکی و مالیاتی ما را جمع‌آوری می‌کند و هنگامی که آنها از انتقال این در‌آمد‌ها خود‌داری می‌کنند به این معناست که مردم ما در این ماه قادر نخواهند بود هزینه تحصیل، بیمارستان، ملزومات پزشکی و شیر و نان خود را پرداخت کنند.»
عریقات ادامه داد: «آنها در تلاشند تا نفس ملت فلسطین را بگیرند. این نشان می‌دهد هنگامی که پای اجرای مجازات جمعی به میان کشیده ‌شود آنها 4‌میلیون فلسطینی را مجازات می‌کنند، گرسنگی می‌دهند چرا که می‌خواهند از مجازات خود فرار کنند.» مذاکره‌کننده ارشد فلسطین درخصوص اقدام اسراییلی‌ها خاطرنشان کرد: «این نشان‌دهنده مشروعیت اقدام ما در دیوان کیفری بین‌المللی است.»
مقامات صهیونیستی پیش از این نیز قهر خود را با چنین اقداماتی به نمایش گذاشته بودند که می‌توان به تأخیر در پرداخت در‌آمد‌های فلسطین در‌ سال 2012 و پس از به رسمیت شناخته شدن فلسطین از سوی سازمان ملل به‌عنوان یک کشور غیرعضو در 29 نوامبر آن‌ سال اشاره کرد. در ماه می‌2011 و پس از که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از آشتی با حماس با هدف پایان دادن به دشمنی چندساله با این گروه خبر داد و همچنین در نوامبر همان ‌سال و پس از ورود فلسطینی‌ها به جمع اعضای یونسکو نیز چنین اقدامی صورت گرفت.
درآمد‌های مالیاتی، بدون در نظر گرفتن کمک‌های خارجی، دوسوم بودجه سالانه دولت خودگردان فلسطین را تشکیل می‌دهد. «حنان عشراوی»، یکی از مذاکره‌‌کنندگان ارشد فلسطینی در گفت‌وگو با رویترز گفت: «این راهزنی است و نه‌تنها غیرقانونی است بلکه آنها می‌خواهند سرقت پول را نیز به سرقت زمین بیفزایند. این در‌آمد‌ها متعلق به مردم فلسطین است و پرداخت حقوق‌ها و حمایت اقتصاد ما از این طریق صورت می‌گیرد. اسراییل حق سرقت در‌آمد‌های ما را ندارد.»
براساس معاهده صلح دهه 90، وظیفه جمع‌آوری ماهیانه حد‌اقل 100‌میلیون دلار از مالیات‌های تشکیلات خودگردان فلسطین به اسراییل سپرده شد. به گفته یک منبع اسراییلی، مقامات صهیونیستی همچنین مشغول بررسی امکان پیگرد قانونی محمود عباس و دیگر مقامات ارشد فلسطینی در آمریکا و دیگر کشور‌ها هستند. به گفته منبعی دیگر، اسراییل احتمالا این اقدام را از طریق گروه‌های غیردولتی و سازمان‌های حقوقی حامی اسراییل که قادر به طرح دعوی در خارج از مرز‌ها هستند پیگیری خواهد کرد.
رژیم اسراییلی، گروه حماس که اداره غزه را برعهده دارد به جنایات جنگی متهم می‌کنند. محمود عباس هفته گذشته و پس از آن‌که شورای امنیت با قطعنامه فلسطینی‌ها برای پایان اشغالگری اسراییلی‌ها تا‌ سال 2017 مخالفت کرد، از تصمیم خود برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی خبر داد. مقامات فلسطینی در نظر دارند تا شکایتی درخصوص جنایات جنگی اسراییل در حملات 50 روزه خود به نوار غزه را تسلیم دادگاه بین‌المللی لاهه کنند.
در سوی دیگر بنیامین نتانیاهو دیروز و در آغاز نشست هفتگی کابینه گفت که اسراییل هرگز اجازه نمی‌دهد سربازانش در دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام ارتکاب احتمالی جنایت‌های جنگی محاکمه شوند. از سوی دیگر یک منبع در وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام تشکیلات خودگردان فلسطین مبنی بر ارایه اسناد پیوستن دولت فلسطین به معاهدات و توافقنامه‌های بین‌المللی ازجمله دادگاه کیفری تأکید کرد که دولت آمریکا در حال بررسی این مسأله است. وی افزود: قانون آمریکا بر قطع کمک‌های مالی اعطایی آمریکا به فلسطینیان به میزان 400‌میلیون دلار در‌ سال در صورت اقدام طرف فلسطینی علیه اسراییل در دادگاه جنایی بین‌المللی تأکید دارد.


تعداد بازدید :  198