شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
اخبار جهان

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی: مهم‌ترین چالش اسراییل در‌ سال ۲۰۱۵  اروپاست
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: اروپای غربی در‌ سال 2015 به مهم‌ترین چالش اسراییل تبدیل می‌شود. روزنامه جروزالم پست گزارش داد که لیبرمن این سخنان را در جمع سفیران اسراییل در کشورهای اروپایی بیان کرده است. لیبرمن اقدام برخی از کشورهای اروپایی در موضع‌گیری علیه سیاست‌های رژیم صهیونیستی را مورد انتقاد قرار داد. مجالس ایرلند، بریتانیا، فرانسه و شمار دیگری از کشورها به تازگی «دولت فلسطین» را به رسمیت شناختند؛ امری که با انتقاد تل‌آویو روبه‌رو شده‌ است. هرچند فلسطینی‌ها هفته گذشته در تلاش خود در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه «پایان اشغالگری بر اراضی فلسطینی» موفق نشدند اما فرانسه و لوکزامبورگ به پیش‌نویس این قطعنامه رأی موافق دادند. وزیر خارجه اسراییل در سخنان یکشنبه خود به‌ویژه از سوئد و ایرلند انتقاد کرد و گفت: رفتار آنها مانند «موضع‌گیری‌های نابخردانه»‌ سال ۱۹۳۸ (در آستانه جنگ جهانی دوم) است. لیبرمن مدعی شد که «اسرايیل تنها نماینده ارزش‌های غربی در خاورمیانه است اما اروپايیان اسراییل را تنها می‌گذارند».

فتوای آیت‌الله سیستانی برای حفظ حقوق شهروندان مناطق آزادشده عراق
آیت‌الله سیستانی بار دیگر هرگونه تعدی به اموال شهروندان عراقی در مناطق آزادشده را حرام اعلام کرد. به گزارش تسنیم، دفتر آیت‌الله سیستانی با صدور بیانیه‌ای درباره غارت دارایی‌های مردم در مناطق آزادشده بیان کرد: «مرجعیت مکررا بر
حرام بودن تعدی به اموال شهروندان در مناطق آزادشده تأکید دارد.» در این بیانیه آمده است: «مرجعیت به شیخ عبدالمهدی الکربلایی توصیه کرده است که در بیشتر خطبه‌های خود به حرام بودن آن بپردازد و از دولت خواسته است که برخورد کوبنده‌ای با متجاوزان به املاک و محرمات و حقوق مردم داشته باشد.» دفتر آیت‌الله سیستانی تأکید کرد: «با وجود آن ما مجدد اعلام می‌داریم که دارایی‌های شهروندان در مناطقی که نیروهای امنیتی و مردمی یا دیگر گروه‌ها به آن وارد می‌شوند به‌ مثابه غنایم جنگی نیست.» در این بیانیه با تصریح بر «این تأثیر بسیار بدی بر همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت واحد دارد» خطاب به مردم عراق آمده است :« ای مردم، تقوا پیشه کنید و با دست خود خویشتن را به هلاکت نیندازید.»

برنامه دیوید کامرون برای اصلاح اتحادیه اروپا
نخست‌وزیر انگلیس به وزیر امور خارجه کشورش دستور داده که پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی مارس ‌سال‌جاری میلادی به تمامی کشورهای اروپایی با هدف جلب حمایت برای اصلاح گسترده اتحادیه اروپا سفر کند. به نوشته روزنامه دیلی‌میل، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس که روز چهارشنبه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار خواهد کرد، از فیلیپ‌ هاموند، وزیر امورخارجه کشورش خواست تا با تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مذاکره کرده و درخواست‌های حزب محافظه‌کار انگلیس را برای اصلاح اتحادیه اروپا مطرح کند. کامرون نوامبر ‌سال 2014 میلادی درخواست‌های مهم کشورش را مطرح کرد از جمله ممنوع کردن کشورهای اتحادیه اروپا از ادعای مزایای اشتغال یا خانه‌های سازمانی در انگلیس به مدت 4سال، اخراج مهاجران بیکار در صورتی که ظرف 6ماه مشغول به کار نشوند و امتناع از موافقت با پیوستن دیگر کشورها به اتحادیه اروپا بدون اعمال کنترل بر فعالیت کارگرانشان تا زمانی که اقتصاد آنها به سطح انگلیس برسد. یکی از منابع وزارت امور خارجه انگلیس گفت: کاملا مشخص است که مسائل مطرح شده تنها خواسته‌های انگلیس نیستند و بسیاری از کشورهای دیگر نیز تمایل خود برای انجام اصلاحاتی در اتحادیه اروپا را مطرح کرده‌اند.

دولت آلمان آماده اخراج یونان از منطقه یورو
هفته‌نامه آلمانی اشپیگل گزارش داد، اگر یونانی‌ها دولتی را انتخاب کنند که به برنامه ریاضت اقتصادی کنونی این کشور پایان دهد، صدراعظم آلمان آماده است تا یونان را از منطقه یورو خارج کند. این گزارش که از منابع نزدیک به دولت آلمان نقل‌قول کرده، همزمان با آن منتشر شده که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حزب چپ‌گرای افراطی یونان 3هفته پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام، پیشرو است. هفته‌نامه اشپیگل در گزارش خود نوشت «اگر الکسیس تسیپراس، رهبر اپوزیسیون یونان پس از انتخابات زمام امور کشور را به دست گیرد و از مقررات بودجه‌ها‌ سرپیچی کرده و بدهی‌های یونان را پرداخت نکند، دولت آلمان قطعا یونان را از منطقه یورو اخراج می‌کند». در ادامه این گزارش عنوان شده‌ است آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و وولنگانگ شوبل، وزیر دارایی آلمان هر دو در مورد خروج بالقوه یونان از منطقه یورو به نتیجه مشابهی رسیده‌اند. در حال حاضر این دو مقام معتقدند که چنین پیامدی قابل تحمل خواهد بود.

 


تعداد بازدید :  214