شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

کشف اشعه ایکس
118‌سال پیش، برابر با پنجم ژانویه 1896 میلادی، ویلهلم کنراد رونتگن ‏ فیزیکدان آلمانی، موفق به کشف اشعه ایکس شد. مطالعات رونتگن در آغاز کار درباره الکتریسیته و نور و گرما بود. کشف رونتگن اولین کشف از سری کشفیات در مورد رادیواکتیویته بود. اشعه ایکس اشعه‌ای با قابلیت نفوذ بسیار زیاد است و از اغلب مواد عبور می‌کند. رونتگن در بدو کشف این اشعه‌ با توجه به این‌که خودش هم درست نمی‌دانست چه چیزی را کشف کرده آن را اشعه ایکس یا اشعه مجهول خواند.

تاسیس حزب نازی
96‌سال پیش، برابر با پنجم ژانویه 1919 میلادی، حزب سوسیالیست ملی کارگران آلمان که بعدها با عنوان حزب نازی شناخته شد، توسط آنتوان درکسلر در شهر مونیخ آلمان تأسیس شد. این حزب در ابتدای تأسیس به نام حزب کارگران آلمان (DAP) فعالیت می‌کرد که در‌سال ۱۹۲۰ تغییرنام داد. آخرین رهبر حزب آدولف هیتلر، صدراعظم و پیشوای آلمان نازی بود. تحكيم وطن‌دوستي، تحكيم حاكميت ملي، حمايت از همه ژرمن‌هاي جهان (آريایی‌ها)، تامين عدالت اقتصادي و اجتماعي برای آلمانی‌ها (سوسیالیسم ملی) و كسب سربلندي براي وطن و هموطنان (از طريق پيشرفت‌هاي علمي، هنري، ادبي، سياسي و اقتصادي) ازجمله شعارهای حزب در زمان تأسیس بود.

مرگ ادوارد براون
88‌سال پیش، برابر با پنجم ژانویه 1926 میلادی، ادوارد براون، خاورشناس و ایران‌شناس مشهور بریتانیایی که کتاب‌های زیادی در زمینه تاریخ و ادبیات ایران به رشته تحریر درآورده است، در ۶۴ سالگی در کمبریج درگذشت. براون که مدتی را نیز در ایران زندگی کرده بود پس از بازگشت به انگلستان تا پایان عمر در دانشگاه کمبریج به تدریس زبان و تاریخ و ادب فارسی مشغول شد. به پاس خدمات این ایران‌شناس برجسته بریتانیایی، یکی از خیابان‌های نزدیک دانشگاه تهران در ۱۳۳۴ به نام او نام‌گذاری شد.

 


تعداد بازدید :  298