شماره ۴۶۷ | ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۵ دي
صفحه را ببند
رئیس سازمان میراث فرهنگی نگرانی‌های زیست‌محیطی دوستداران طبیعت را درک نکرد
ماجرای آشوراده هیاهوی رسانه‌ای بود

شهروند| قرار است آشوراده مرکز گردشگری شود. تغییرات بسیاری به خود ببیند و 23 پروژه تنها در فاز نخست خوابی که برای آن دیده شده به اجرا درآید. قرار است کاربری 380 هکتار از مساحت 680 هکتاری جزیره آشوراده تغییر کند و آرامش تنها جزیره ایرانی خزر زیر و رو شود. این همه تغییر، تغییر کاربری 380 هکتار از اراضی جزیره و اجرای 23 پروژه در نظر رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چیزی نیست جز جنجال و هیاهوی رسانه‌ای.
در هفته‌های گذشته یعنی پس از آن‌که رئیس‌جمهوری در سفر خود به استان گلستان خبر تبدیل شدن آشوراده به مرکز گردشگری را داد، جزیره به نگرانی بزرگ فعالان زیست‌محیطی و دوستداران طبیعت تبدیل شد. جزیره‌ای بکر و دست نخورده که از گزند ساخت‌وساز و دست‌اندازی انسان‌ها درامان مانده بود و حالا قرار بود زیر پای بلدوزرها برود و آینده زیست‌محیطی آن مبهم شود.
در این مدت رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهارنظری درباره آشوراده نکرد و به قولی سیاست سکوت در پیش گرفت. این درحالی بود که سازمان میراث فرهنگی یک پای نگرانی‌های زیست‌محیطی دوستداران محیط‌زیست نام داشت، سازمانی که متولی اجرای پروژه گردشگری در آشوراده شده و برای آینده جزیره تفاهمنامه امضا کرده بود. در این چند هفته مسعود سلطانی‌فر نگرانی‌های زیست‌محیطی دوستداران طبیعت و فعالان محیط‌زیست را لمس نکرد و در نخستین اظهارنظر درباره آشوراده نگرانی‌هایی که از آینده جزیره می‌شد را به هیاهوی رسانه‌ای معنی کرد اما در میان صحبت‌های خود در تأیید حرف‌های معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست، از واگذار نشدن آشوراده حکایت کرد و گفت قرار نیست واگذاری صورت بگیرد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در جمع دانشجویان دانشکده خبر درباره تکلیف نهایی «آشوراده» گفت: متاسفانه صحبت‌های مطرح شده درباره «آشوراده» جنجال و هیاهوی رسانه‌ای بوده و ما بنا نداریم به آن وارد شویم، زیرا هیچ چیز واگذار نشده و قرار نیست که واگذار شود.  او ادامه داد: 10‌درصد این جزیره مربوط به تأسیسات گردشگری است که با ملاحظات مطرح شده درباره محیط‌زیست همخوانی داشته است. ما در مرحله تکمیل مطالعات در این زمینه هستیم و هنوز تصمیمی مبنی بر واگذاری «آشوراده» نگرفته‌ایم.
سلطانی‌فر گفت: تفاهمنامه‌ای که بین سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و محیط‌زیست صورت گرفته با توجه به تمام قوانین زیست‌محیطی انجام شده است.
تغییر آشوراده
خیانت به  میراث طبیعی است
هرچند که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به عنوانی که دارد، به چشم خریدار به آشوراده نگاه می‌کند و تبدیل‌شدن جزیره‌ای آرام و ساکت به مرکز گردشگری می‌تواند برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک قدم بزرگ در راه توسعه گردشگری باشد اما این قدم بزرگ در نظر فعالان محیط‌زیست خیانت به میراث طبیعی نام دارد. در روزها و هفته‌های گذشته نامه‌های بسیاری در حمایت از دست نخورده باقی ماندن آشوراده به مسئولان اجرایی کشور نوشته شده و نگرانی‌ها فعلا تغییر وضع جزیره را مسکوت گذاشته است تا بررسی‌های دیگری صورت بگیرد اما همچنان نظر فعالان محیط‌زیست درباره آشوراده و تصمیمی که برای آن گرفته شده، همان است که بود؛ «واگذاری هر وجب از آشوراده برای گردشگری خیانت به میراث طبیعی» این را عضو انجمن ارزیابی زیست‌محیطی دانشگاه تهران می‌گوید و معتقد است، «واگذاری هروجب از منطقه آشوراده به سازمان گردشگری برای احداث تأسیسات و تسهیل رفت و آمد به این جزیره خیانت به میراث طبیعی وفاجعه‌ای غیرقابل جبران است.»
نرگس روحانی در گفت‌وگو با مهر می‌گوید: «آشوراده را بیشتر از همه قدمت تاریخی‌ای که دارد مهم ساخته چرا که جزیره‌ای با این قدمت در کل دریای مازندران بی‌نظیر است.»
به گفته او، این جزیره از دیر باز مورد طمع بسیاری بوده، روزگاری توسط صفوی‌ها به شکارگاه تبدیل شده بود و زمانی به اشغال روس‌ها در آمده تا آن‌جا که سی‌سال آشوراده به بهانه سرکوب ترکمن‌ها در اختیار روس‌ها بود، لیانازوف صاحب‌امتیاز شیلات شمال در آن سال‌ها همه کاره آشوراده بود اما بالاخره با سقوط تزاریسم، شوروی از حاکمیت آشوراده چشم پوشید و دقیقا در‌ سال 1310ه.ق اتحاد جماهیر شوروی سابق جزیره آشوراده را به ایران باز گرداند.
عضو انجمن ارزیابی زیست‌محیطی دانشگاه تهران با اشاره به ‌ویژگی‌های منحصربه‌فرد بین‌المللی جزیره آشوراده ادامه می‌دهد: «این جزیره بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله محسوب می‌شود که از ‌سال 1354 به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در فهرست یونسکو ثبت شد و این درحالی است که در روی کره زمین تنها چند منطقه خاص زیست کره داریم که به خاطر بالا بودن کمیت ارزشی چنین عنوانی گرفته‌اند. ویژگی دیگر این جزیره وجود ماهی ازون‌برون یکی از نادرترین ماهی‌های خاویاری است که در دریای مازندران در دل آشوراده جای دارد و یکی از پنج گونه ماهیان خاویار ممتاز جهان و نیز از کوچکترین ماهیان خاویاری خزر نیز محسوب می‌شود. همچنین فوک خزری این ناحیه جزء نادرترین گونه‌های جانوری شناخته‌شده در روی کره زمین است.»
به اعتقاد عضو انجمن ارزیابی زیست‌محیطی دانشگاه تهران، تمام ویژگی‌های نام برده شده حکایت از ارزش اقتصادی اکولوژیکی بسیار بالای آشوراده روی کره زمین است .
روحانی احداث هتل 20 طبقه، رستوران، زمین گلف و تنیس و ...را عامل بر هم زدن آرامش و امنیت آشوراده می‌داند. 


تعداد بازدید :  94