شماره ۱۹۸۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
دوربرگردان فوتبال به سمت کفاشیان
گفته می‌شود رئیس سابق مشغول تجهیز دفترش در طبقه چهارم فدراسیون است؛ بهاروند هم چند روزی است که اسناد را امضا نمی‌کند

[شهروند] اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، علی کفاشیان از شنبه آینده پس از مدت‌ها در فدراسیون فوتبال مستقر خواهد شد. این خبر هم مهم‌ترین اتفاق مدیریتی فوتبال ایران به حساب می‌آید، چراکه با بازگشت کفاشیان معادلات قدرت در سیستم مدیریتی مجموعه تغییر می‌کند. اما داستان از چه قرار است؟
اسفند 1397 بود که در خبرها اعلام شد کفاشیان به خاطر قانون منع بکارگیری بازنشستگان از سمت نایب‌رئیسی اول فدراسیون فوتبال استعفا کرده و بعد از آن دیگر در جلسات هیأت‌رئیسه شرکت نکرد. در خرداد 1398 این مدیر به خاطر پرونده جنجالی حق پخش مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و گم‌شدن 316‌هزار دلار به همراه عباس ترابیان پنج‌سال از تمام فعالیت‌های فوتبالی محروم شد. البته این مدیر در همان مقطع به رأی اعتراض کرد و حالا بعد از یک‌سال حکم محرومیت او به یک‌سال کاهش پیدا کرده است و دیگر مشکلی برای فعالیت در فدراسیون ندارد و دوباره به نفر اول فوتبال کشور تبدیل خواهد شد. حالا اما به خاطر اینکه از خرداد‌ سال گذشته هیچ‌گونه فعالیتی در فوتبال نداشته و در جلسات هیأت‌رئیسه هم به خاطر حکم کمیته اخلاق شرکت نکرده،‌ محرومیت یک‌ساله خود را سپری کرده و دیگر مشکلی برای حضور در فدراسیون ندارد.
درباره استعفای جنجالی کفاشیان از نایب‌رئیسی اول فدراسیون در  دی 97 مشخص شد که همه سرکار بودند. وقتی مهدی تاج به خاطر بیماری قلبی از ریاست فدراسیون استعفا کرد و کارهای انتخاب سرپرست فدراسیون باید انجام می‌شد. در همان مقطع کفاشیان به صراحت اعلام کرد هیچ استعفای رسمی ننوشته و از نظر قانونی هنوز نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال بوده است. همین صحبت‌ها باعث شد که شایعه بازگشت او به فدراسیون به شکلی جدی مطرح شود. البته محرومیت پنج‌ساله عملا جلوی اتفاق افتادن این بازگشت در‌ سال گذشته را گرفت. بعد از استعفای تاج از ریاست فدراسیون،‌ سرپرستی این مجموعه به حیدر بهاروند نایب‌رئیس دوم فدراسیون و رئیس سازمان لیگ رسید. منتهی اخیرا گویا اتفاقاتی رخ داده که باعث شده بهاروند‌ مشکلاتی برای امضای اسناد مالی و نامه‌های فدراسیون داشته باشد. شنیده می‌شود بعد از سپری‌شدن سه‌ماه از دوران سرپرستی او نامه‌ای به وزارت ورزش درباره پایان مدت زمان فعالیت بهاروند به‌عنوان سرپرست ارسال شده و در آن هم به صراحت قید کرده‌اند که او به خاطر بازنشستگی اجازه امضای اسناد تعهدآور برای فدراسیون را هم ندارد. به همین ترتیب در روزها و هفته‌های اخیر مهدی محمدنبی به‌عنوان دبیرکل تمام مکاتبات را امضا کرده و از هدایت ممبینی و محمود شیعی دو عضو هیأت‌رئیسه هم برای امضای اسناد دعوت شده است.
نکته قابل تأمل اینجاست که خود کفاشیان هم بازنشسته است و اجازه امضای اسناد را ندارد، منتهی به خاطر شرایط حساس فوتبال کشور ممکن است که وزارت ورزش تا انتخابات برای فعالیت او در فدراسیون مجوز بگیرد. کفاشیان البته تحت هیچ عنوانی هم قرار نیست در انتخابات فدراسیون به خاطر داشتن سن بالاتر از 66‌سال شرکت داشته باشد. به این ترتیب او قطعا به‌عنوان نایب‌رئیس اول از این پس در جلسات هیأت‌رئیسه شرکت می‌کند و شنیده می‌شود که خواهان آماده‌سازی دفترش در طبقه چهارم فدراسیون فوتبال هم شده است.
AFC و فیفا در شرایط کنونی بهاروند را به‌عنوان سرپرست فدراسیون قبول دارند. اینکه با بازگشت کفاشیان با هماهنگی اعضای مجمع سرپرستی فدراسیون به او واگذار شود، اتفاقی قابل پیش‌بینی است اما باید دید نظر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نسبت به این تغییر چه خواهد بود.


تعداد بازدید :  360