شماره ۱۹۸۷ | ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
بی‌گدار به دریا نزنیم

در روزهای گرم تابستان شناکردن در دریا و رودخانه
 یکی از تفریحات پرطرفدار بین مردم است اما با اصول ایمنی آن چقدر آشنایی دارید؟ متأسفانه هر ساله صدها نفر به دلیل رعایت‌نکردن نکات ایمنی غرق‌ می‌شوند. شنا در دريا هرگز مثل شنا در استخر نيست و برای شنا در دریا علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زياد بايد ويژگی‌های آب دريا را هم شناخت. در اینجا با اصلی‌ترین دلایلی که منجر به غرق‌شدن در آب می‌شود، آشنا می‌شوید.

مسلط‌ نبودن به تکنیک‌های شنا
آشنایی با مهارت‌های اولیه شنا از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از ورود به آب دریاست، توجه به علایم هشداردهنده را به‌شدت جدی بگیرید و به هیچ‌وجه در محیط‌هایی که «نجات‌غریق» ندارد شنا نکنید. شنا در دريا هرگز مشابه شنا در استخر نيست و علاوه بر دانستن فن شنا و داشتن مهارت زیاد بايد ويژگی‌های آب دريا را نيز شناخت.

وضعیت ساحل
بعضی از ساحل‌ها به صورت ناگهانی عمیق می‌شوند و شیب بستر آنها خیلی تند است. ساحل‌های سنگی بدترین مکان برای شنا‌کردن هستند. شاید یک محلی بتواند به راحتی نقاط کم‌عمق و عمیق دریا را تشخیص بدهد اما مطمئن باشید با یک‌ بار شناکردن در دریا از عهده این کار برنمی‌آیید.

ترس از غرق‌شدن
خیلی از افراد پیش از اینکه واقعا غرق شوند، دست و پای خود را گم می‌کنند و از ترس غرق‌شدن و مرگ دچار چنان استرس شدیدی می‌شوند که غش می‌کنند. آدمی که وسط آب‌های عمیق غش کند، چه می‌شود؟ متأسفانه غرق می‌شود. خونسردبودن بهترین کاری است که هنگام شنا در آب‌های طبیعی از دست‌تان برمی‌آید.

مراقبت از کودکان را جدی بگیرید
کودکان را در ساحل به حال خود رها نکنید. حتی هنگام استفاده از تشت‌های آب و لگن برای آنها ، در صورتی که مجبور شدید از محدوده‌ای که فرزندتان در آن قرار دارد، دور شوید، حتما کودک را نیز با خودتان ببرید.

به دام افتادن در آب
خزه‌ها و گیاهان آبزی، تکه‌های الوار یا سازه‌های آجری در آب از مهم‎ترین عوامل گرفتارشدن شناگران هستند. به دام‌افتادن در چنین موقعیتی و ناتوان‌بودن از حرکت دست و پا موجب خفگی و غرق‌شدن می‌شود.

رژیم موج
باد و نیروی جزر و مد موج‌ها را به‌ وجود می‌آورد. گاهی باد شدیدی که در آن سوی ساحل می‌وزد یا حتی تغییر ناگهانی فشار هوا بین دو نقطه از ساحل موج‌های بلند و قوی ایجاد می‌کند. این موج‌ها توانایی ویران‌کردن بناهای مسکونی را هم دارند؛ چه برسد به یک انسان با میانگین وزن ۸۰ کیلوگرم!

کاهش دمای بدن
 آب‌های آزاد محیط‌های خنکی هستند و خیلی دیر و به کندی حرارت خورشید را جذب می‌کنند.  فرورفتن ناگهانی در آب و کاهش سریع دمای بدن می‌تواند شوک‎آور و نفس‌نفس‌زدن‌های کوتاه را به دنبال داشته باشد و از این طریق آب را وارد ریه‌ها کند یا با بالا رفتن ناگهانی فشارخون خطر سکته قلبی را افزایش دهد.


تعداد بازدید :  369