شماره ۴۶۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

اولين هواپيما در ايران
101‌سال پیش، برابر با چهاردهم‌دی 1292خورشیدی، یک هواپیمای سبک در زمان احمدشاه قاجار، توسط خلبانی لهستانی برای اجرای پروازهای نمایشی در آسمان تهران وارد ایران شد. برای اجرای اين برنامه، دست‏اندركاران نمایش هوایی با مبالغ گزاف اقدام به فروش بلیت می‌کردند و تا سال‌ها بعد، پرواز هواپیماها در ایران غالباً نمايشي بود. همچنين تا نيمه‌ سال 1301 خورشیدی در تهران زمين مشخصي براي فرود و برخاستن هواپيما وجود نداشت كه در پي درخواست دولت انگلستان، دولت ايران زميني در جنوب تهران براي اين كار اختصاص داد. پس از مدتي اولين سرويس هوايي در آذرماه 1303خورشیدی داير شد.

پایان ماموریت اسپوتنیک
57‌سال پیش، برابر با چهارم‌ژانویه 1958میلادی، ماموریت «اسپوتنیک-1» نخستین ماهواره فضایی جهان پس از 3ماه و طی مسافتی بیش از ۶۰‌میلیون کیلومتر در مدار زمین، با ورود به جو پایان یافت. «اسپوتنیک-1» نخستین ماهواره فضایی جهان بود که در تاریخ 4 اکتبر 1957 میلادی (12 مهر 1336) توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب «اسپوتنیک-1» به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی بود.

درگذشت خالق «بیگانه»
55‌سال پیش، برابر با چهارم ژانویه 1960میلادی، آلبر کامو، نویسنده، فیلسوف و روزنامه‌نگار الجزایری - فرانسوی‌تبار در ۴۶سالگی بر اثر سانحه تصادف نزدیک رود سِن، در شهر ویل‌بلویل فرانسه درگذشت. کامو یکی از فلاسفه بزرگ قرن بیستم و از جمله نویسندگان مشهور و خالق کتاب «بیگانه» است. او در ‌سال ۱۹۵۷ به خاطر آثار مهم ادبی که به روشنی به مشکلات وجدان بشری در عصر حاضر می‌پردازد برنده جایزه نوبل ادبیات شد. آلبرکامو پس از رودیارد کیپلینگ جوان‌ترین برنده جایزه نوبل و همچنین نخستین نویسنده زاده قاره آفریقاست که این عنوان را کسب کرده‌ است.

 


تعداد بازدید :  128