شماره ۴۶۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
خبر

رئیس سازمان زندان‌ها: هر‌ سال 600‌هزار نفر وارد زندان‌ها می‌شوند
شهروند| رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور گفت: زمانی که در جامعه هزینه تأسیس شرکت از خوردن یک پرس چلوکباب ارزان‌تر باشد، ثبت میلیون‌ها شرکت که تنها روی کاغذ و صوری هستند را شاهد هستیم.
«اصغر جهانگیر» روز شنبه در آیین معارفه مدیرکل جدید زندان‌های استان فارس در شیراز با انتقاد از این وضع افزود: در شرایط ناکافی بودن سازوکارهای رسمی، صبر می‌کنیم وقتی این شرکت‌ها اموال مردم را بردند و مردم به دادخواهی آمدند با این شرکت‌ها برخورد می‌کنیم.
به گزارش ایرنا، رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضائیه گفت: اگر در بخش‌های مختلف دولتی و اجرایی، سازوکارهای رسمی و دقیقی ایجاد کنیم این فضا شکل نمی‌گیرد که افراد سودجو از هزاران نفر کلاهبرداری کنند و بعد به مرحله شکایت برسد.
جهانگیر افزود: بیشترین حجم زندانیان در زندان‌های کشور ناشی از فعالیت‌های غیررسمی است به این معنا که فرد یا دستگاهی به دنبال کشف این جرایم نرفته است بلکه زمانی که مردم شکایت کرده‌اند، این جرایم پیگیری شده است. جهانگیر افزود: یکی از جرایم سازمان‌یافته در ارتباط با قاچاق موادمخدر است که علت دست نیافتن ما به موفقیت با وجود سه‌دهه تلاش مجاهد‌گونه و تقدیم شهدا در این راه، این است که در فرآیندهای رسمی که باید در جامعه در پیش گرفته شود خوب عمل نکرده‌ایم.
او، قوانین کشور را از نظر تعدد مجازات با تأکید بر حبس دارای تورم کیفری دانست و گفت: در هر‌ سال افزون بر 600‌هزار نفر وارد زندان می‌شوند که بیش از نیمی از آنها در طول کمتر از یک ماه و چند روز تحمل حبس، آزاد می‌شوند که نشان می‌دهد ورود این تعداد افراد به زندان ضرورت نداشته است.
جهانگیر با بیان این‌که ورود افراد به زندان هزینه‌هایی چون قرنطینه و آزمایش‌های بهداشتی و درمانی به دنبال دارد، دیگر هزینه‌های ورود به زندان مانند تحت‌الشعاع قرار گرفتن آبروی افراد و مشکلات برای خانواده‌ها را نیز یادآور شد و گفت: اگر قرار باشد فردی بعد از سه تا چهار روز حضور در زندان آزاد شود، قبح ورود به زندان برای آن فرد شکسته می‌شود. رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در ادامه با بیان این‌که امروز هفت‌هزار نفر به خاطر ناتوانی از پرداخت دیه در زندان‌های سراسر کشور به سر می‌برند، گفت: آنچه سیاست‌گذار نظام اسلامی در نظر داشته است که افراد در برخی جرایم غیرعمد بتوانند با پرداخت دیه به زندان نروند در سیاست‌های کیفری فعلی محقق نمی‌شود. او افزود: اکنون 25‌درصد زندانیان کشور با قرار صادره در زندان هستند و به عبارت دیگر بلاتکلیف هستند که هزینه دوچندانی را بر دوش سازمان زندان‌ها و کشور تحمیل می‌کند از این‌رو در بخش قرارهای صادره باید توجه شود که افراد نباید بی‌جهت تحت قرار در زندان بمانند. او، اجرای حبس و اقدامات تأمینی و تربیتی، حمایت از خانواده زندانیان و مراقبت‌های بعد از خروج را در زمره وظایف اصلی این سازمان دانست.

مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست: استعفایم ربطی به آلودگی هوا ندارد
مهر | مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که استعفایم ربطی به آلودگی هوا ندارد، گفت:  به دلایل شخصی استعفا دادم. یوسف رشیدی با تأیید استعفا از سازمان محیط‌زیست افزود:  به هیچ‌وجه این استعفا ربطی به آلودگی هوا ندارد.
او با بیان این‌که بیش از 30‌سال است با مسائل مربوط به آلودگی هوا دست‌وپنجه نرم می‌کند، اظهار داشت: امسال که نسبت به سال‌های گذشته وضع هوا بهتر بود، بنابراین دلیلی ندارد که به این خاطر استعفا داده باشم.  مدیرکل مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: با وجود استعفا همچنان در مسائل مربوط به آب‌وهوا به سازمان محیط‌زیست مشاوره خواهم داد.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران: دولت، پردیسان را به شهرداری واگذار کند
شهروند| با وجود موافقت سازمان حفاظت از محیط‌زیست نسبت به واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری مخالفت خود را اعلام کرده است. از دولت درخواست می‌شود با صدور مجوز بهره‌برداری از این بوستان توسط شهرداری موافقت کند.
رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اعلام این مطلب گفت: جلسه‌ای مشترک بین کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران برگزار شد. در این جلسه درباره اقدامات انجام شده از برنامه 5ساله دوم این سازمان و مسائل بودجه‌ای موارد مطرح و بررسی شد.
او افزود: پس از تلاش‌های بسیار مقرر شد، صد‌درصد بوستان ولایت فضای سبز باقی بماند و 25‌درصدی که قرار بود به منطقه مسکونی تبدیل شود نیز با بازنگری مجدد در پهنه G قرار گرفت. شهرداری تهران باید در اجرایی شدن این امر اقدام کند چراکه در غیر این صورت با واکنش سخت شورا مواجه خواهد شد.


تعداد بازدید :  135