شماره ۴۶۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
درخواست برکناری شهردار منطقه به دلیل ساخت‌وساز غیرقانونی در پاساژ علاءالدین
قناعتی: قرار بوده طبقه هشتم علاءالدین هم ساخته شود

شهروند| یک روز پس از تخریب طبقه هفتم بازار موبایل علاءالدین واکنش‌ها و حواشی این اتفاق ادامه دارد. یکی از اعضای هیأت رئیسه شورای شهر گفته قرار بوده طبقه هشتم این پاساژ هم ساخته شود. این عضو شورا برکناری شهردار منطقه را خواستار
شده است.
ساخت یک طبقه تجاری اضافه روی ساختمان شش طبقه بازار علاءالدین و همچنین تغییر کاربری طبقه منفی 3 این ساختمان و تبدیل آن به مغازه در ماه‌های اخیر به موضوع چالش‌برانگیزی در تهران تبدیل شده بود. اعضای شورا این اتفاق را تخلف آشکار و مصداق بارز قانون گریزی در تهران دانستند و به شهرداری مهلت داده تا در ضرب‌الاجلی یک ماهه به تخلفات مالک این پاساژ رسیدگی کند. نتیجه این پیگیری‌ها به تخریب دو طبقه تجاری مذکور انجامید. حدود 200 مغازه در این عملیات با خاک یکسان شدند. خیلی‌ها فکر می‌کردند تخریب این طبقات نقطه پایانی بر پرونده بازار علاءالدین است، حالا ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران می‌گوید، این پرسش مهمی است که «چگونه تخلفی به این بزرگی در روز روشن صورت می‌گیرد و با آن برخورد نمی‌شود » او به ایلنا گفت: «یک طبقه غیرقانونی در پاساژ علاءالدین ساخته شده بود و شهردار تهران با وجود این تخلفات باید بلافاصله شهردار منطقه را برکنار کند. ساخت غیرقانونی طبقه هفتم پاساژ علاءالدین به سال‌ها قبل بازمی‌گردد اما این‌که چگونه تخلفی به این بزرگی در روز روشن صورت می‌گیرد و با آن برخورد نمی‌شود، سوال اصلی ماست. چه افرادی اجازه این تخلف را صادر کرده‌اند و مالک با چه کسانی توافق کرده است تا این تخلف را انجام دهد؟» او افزود: «شورای شهر پیگیر این موضوع است که اگر در هر منطقه‌ای خلاف ضوابط شهرسازی اقدامی صورت بگیرد و شاهد تخلفی باشیم، از شهردار تهران درخواست کنیم که شهردار منطقه یا ناحیه را برکنار کند.» قناعتی با تأکید بر این‌که باید راهکارهای قانونی لازم دراین‌باره لحاظ شود، افزود: «بهتر است یا اعضای شورای شهر دراین‌باره اقدام کنند و یا اگر لازم است این موضوع در قالب طرح به مجلس ارایه شود. تخلف صورت گرفته در دو حالت رخ داده است یا شهردار از آن اطلاع نداشته که نشان از بی‌کفایتی شهردار در وظایف خود است، یا از آن اطلاع داشته و خلاف قانون عمل کرده که بد‌تر از مورد اول است، در هر دو حالت مسئول منطقه شایستگی حضور به‌عنوان شهردار در پایتخت جمهوری اسلامی ایران را ندارد. از نظر ما شهردار تهران باید بلافاصله با بروز این تخلفات شهردار منطقه را برکنار کند و هیچ مسئولیتی هم به این افراد ندهد.» او درباره تخلفات صورت گرفته در پاساژ علاءالدین گفت:  اقدامات به‌تدریج انجام شده و حتی قرار بوده طبقه هشتم این پاساژ نیز ساخته شود، که بعد از اطلاع اعضای شورای شهر پیگیری‌های لازم صورت گرفت تا از ادامه تخلفات جلوگیری شود. به گفته وی، اعضای شورای شهر باید نظارت خود را بیشتر کنند، تا با اطلاعات بیشتر از بروز تخلفات جلوگیری کنند.
مغازه داران تجمع کردند
اگرچه تخریب دو طبقه تجاری در بازار علاءالدین در بامداد جمعه به پایان رسید ولی پیامدهای اجتماعی این اقدام که البته گریبان مالک این پاساژ را گرفته تازه آغاز شده است. در جریان تخریب این طبقات حدود 200 مغازه‌دار کارشان را از دست داده‌اند. البته اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در علاءالدین کار می‌کنند به دلیل این‌که این ساختمان پایان کار ندارد مستاجر هستند و اقلیتی که مالک هستند مغازه‌هایشان را طی قراردادی عجیب از مالک این پاساژ خریداری کرده‌اند و در قرارداد آنها قید شده زمانی که تصمیم به فروش گرفتند فقط می‌توانند مغازه را به مالک پاساژ بفروشند. هر چه هست آنها از امروز دیگر مغازه‌ای ندارند. خیلی از آنها باور نداشتند ماجرای تخریب طبقاتی که خلاف ساخته و تجاری شده بودند اجرا شود. دیروز اما همه آنها به بازار علاءالدین آمده بودند و جلوی دفتر مدیریت این بازار تجمع کردند. بسیاری از آنها می‌گویند میلیون‌ها و برخی حتی صدها‌میلیون تومان هزینه ویترین مغازه‌هایشان کرده بودند و حالا باید خسارت آنها جبران شود. اعضای شورای شهر تهران گفته‌اند هزینه خسارت مستاجران این پاساژ را مالک آن یعنی رضا علاءالدین باید پرداخت و جبران کند.


تعداد بازدید :  119