شماره ۴۶۶ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۱۴ دي
صفحه را ببند
منوچهر نیازی 87ساله شد
هنرمندی که خود را تکرار نکرد

منوچهر نیازی جمعه هفتادوهشت ساله شد. تولدِ امسالش البته با اتفاقاتی خاص همراه بود. کتابش به همتِ گالری مژده رونمایی شد و علاوه بر آن مستندی که از زندگی‌اش تهیه شده بود، به اکران درآورد. دوستانش از او و خاطره‌هایش گفتند و نمایشگاه آثارش نیز در گالری امام علی به نمایش گذاشته شد و این درحالی است که نیازی یکی از آثارِ خود را به این موزه اهدا کرد. کتابِ جدیدش «خیرش خیال» نام دارد و قرار است در ٨٨ صفحه‌ تمام رنگى فارسى - انگلیسى منتشر شود. آن‌طور که مدیرِ گالریِ مژده می‌گوید: «روند کارى و نیز نگرش هنرى استاد نیازى در طول۶٠‌سال را با زبان نقاشى مرور مى‌کند؛ دیگر نکته مهم این کتاب ارایه یک تابلو از ایشان است که در گنجینه موزه هنرهاى معاصر تهران نگهدارى مى‌شود و کمتر نمایش عمومى داشته است.»  اما مراسمِ تولدِ این هنرمند، با حضور جمعی از هنرمندان تراز اول کشور و برخی مدیران دولتی ازجمله مجید ملانوروزى، رئیس موزه هنرهاى معاصر تهران همراه شد، منوچهر نیازی در این مراسم از این گفت که بیش از ۶٠‌سال است که نقاشی می‌کند و در نقاشی تمام لحظه‌ها، برخورد‌ها و دیده‌هایش الهامی است که از آن بهره برده است: «استادم هوشنگ سیحون همیشه می‌گفت هیچ‌گاه اسیر تکنیک نباش. نباید تنها یک مسیر را انتخاب کنی و پیش روی. به همین دلیل هیچ‌گاه داخل دایره زندگی نکرده‌ام و همیشه بیرون از دایره زندگی کرده‌ام. در دوران هنرستان مدام در میدان ونک که آن زمان بیابان بود به اتود زدن مشغول بودیم و سخت کار می‌کردیم ابتدا سبک رئال کار کردم و کم‌کم سبک‌های مختلف را دنبال کردم و تا امروز کارم را با‌‌ همان پشتکار ادامه داده‌ام.»‌
 نصرالله افجه‌ای در این مراسم از دوستِ قدیمیِ خود گفت. از این‌که چگونه در نوجوانی پشتِ شیشه می‌ایستاده تا آثارِ او را تماشا کند: «امروز خاطرات ۵۰‌سال پیش برایم زنده شد. درست دوره نوجوانی که هر روز پشت ویترین مغازه‌ای در خیابان منوچهری به تماشای آثار استاد می‌ایستادم. نیازی در تمام این سال‌ها همواره به قلم و خلاقیت‌اش متکی بوده است. هنرمند همواره متکی بر توانایى و تکنیک خویش است، سرمایه بزرگ منوچهر نیازى همین است؛ نیازی کسی است که به‌عنوان یک هنرمند از مناظر اطراف الهام می‌گیرد و آن را به تصویر می‌کشد. استاد نیازی با نگاه هنری‌اش در اطرافمان نکاتی را کشف می‌کند که هر کسی قادر به آن نیست. بنابراین کسی که نیم قرن ایستاده و امروز آثارش تازه‌تر از گذشته و براساس مسائل روز است و هیچ تکراری در کار‌هایش نمی‌بینیم و خودش را هیچ‌گاه تکرار نکرده کسی نیست جز استاد نیازی.»
اما همچنین در این مراسم، مژده طباطبایی، مدیر گالری مژده درباه‌ روندِ انتشارِ مجموعه آثار او توضیح داد: «قصه این جمع، قصه طولانی است. از دغدغه همیشگی من برای چاپ آثار استاد تا این‌که چطور گزیده‌ای از آثار را جمع‌آوری، عکاسی و به چاپ رساندیم، همه و همه حاصل تلاش شبانه‌روزی ما و همکارانی چون رضاخانی بود تا کار را به امروز برسانیم. همیشه دغدغه چاپ کتاب استاد را داشتم و تعجب می‌کردم که چطور هنرمندی با این همه سابقه و توانمندی تا به امروز کتابش چاپ نشده و بقیه نمی‌توانند مجموعه آثار استاد را در یک مجلد ورق بزنند؛ همین انگیزه من شد؛ در این مسیر امید‌ها و ناامیدی‌های بسیاری را پشت سر گذاشتیم تا نتیجه آن چیزی شد که امروز می‌بینید. مطمئناً این کتاب به‌عنوان اولین تجربه، اشتباهاتی خواهد داشت ولی امیدوارم که در آینده گالری مژده و سایر نگارخانه‌ها همت کنند تا آثار هنرمندانی شایسته چون استاد نیازی را به کتاب تبدیل کنیم.»  او به این مسأله اشاره کرد که از استادی تشکر می‌کند که ۶٠‌سال تلاش کردند و از این راه زندگی کردند؛ اصالت و شرف‌شان را روی این کار گذاشتند و جنگیدند. همچنین در این مراسم فیلم مستندی با کمک رضاخانی به نمایش درآمد و آن‌طور که طباطبایی می‌گوید همزمان با عکاسی آثار، تلاش شد تا حقیقت وجودی منوچهر نیازی نیز به نمایش درآید. این فیلم در آتلیه استاد فیلمبرداری و تدوین شده و موسیقی متن هم موسیقی ای است که استاد هنگام کار همواره گوش می‌دهند.   آلبرتو کوچویی هم نیازی را یک کارگر هنر دانست، او که یکی از دوستانِ نیازی است، این‌چنین از او گفت: « پیگیری، تداوم و مشقتی که در خلق یک تابلو به کار می‌برد در کمتر هنرمندی دیده‌ام. از زمانی که یک جوجه دانشجو در رشته خبرنگاری بودم با آثار نیازی آشنا شده‌ام.
نیازی در هنرستان هنرهای تزیینی کارش را آغاز کرد. در لاله‌زار اولین آتلیه‌اش را راه‌اندازی کرد. بیشتر به طبیعت پرداخت و در این مسیر تجربه بسیاری کسب کرد.»


تعداد بازدید :  122