شماره ۱۹۷۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هواپیمای تهران- یاسوج برگزار شد
متهمان سلب مسئولیت کردند

جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هواپیمای مسیر تهران- یاسوج مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان به ریاست قاضی عالیشاه در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضائی کارکنان دولت برگزار شد. به گزارش «شهروند» به نقل از قوه قضائیه، قاضی عالیشاه در ابتدای جلسه دادگاه از مدیر ایمنی وقت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خواست اظهارات خود را بیان کند. این متهم در رد ادعاهای مطرح‌شده در دادگاه گفت: «ادعای کارشناسان در گزارش، مبتنی بر هیچ استدلالی نیست. در پیمان شیکاگو تمام مقررات و ضوابط درج شده و ما نیز عضو این پیمان هستیم. اساسا هواپیمای سانحه‌دیده به فرودگاه یاسوج نرسیده و هواپیما در مسیر اصفهان-یاسوج به کوه برخورد کرده است.» قاضی عالیشاه با اشاره به تقصیر متهم در این حادثه گفت: «شما به همراه سه متهم دیگر، ۱۵درصد به‌عنوان مقصر سانحه شناخته شده‌اید. اظهارات خود را بیان کنید.» این متهم پاسخ داد: «یک صفحه و نیم اصلاحیه روی اظهاراتم به بازپرس تحویل دادم و تأکید دارم که کارشناسان پرونده دانش کافی برای اظهار نظر نداشته‌اند و فاقد تخصص فرودگاهی و برج مراقبت بوده‌اند.»
در ادامه، قاضی از یکی دیگر از متهمان، بعد از تفهیم اتهام به او، خواست توضیحات خود را بیان کند. این متهم نیز افزود: «رد کامل صلاحیت هیأت کارشناسی و نبودن رابطه سببیت بین نتیجه حاصله و عملکرد ما از محورهای مورد دفاع من است. شرکت فرودگاه و ناوبری آن بر اساس اساسنامه خود، مأموریت‌هایی دارد که در این چارچوب مقرراتی برای بودجه دارد و درنهایت هیچ شخصی نمی‌تواند ریالی خارج از بودجه مصوب بپردازد، زیرا جرم تلقی می‌شود. از سویی دیگر، هیچ وظیفه‌ای در زمینه تأمین تجهیزات برای سازمان هواپیمایی نداریم.»
در ادامه دادگاه، قاضی عالیشاه ضمن تفهیم اتهام به رئیس سازمان هواپیمایی کشور از او خواست اظهارات خود را بیان کند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم درباره مسئولیت خود در این حادثه گفت: «قوانین مصوب مجلس و دولت را اجرا می‌کنیم و اختیار داریم که مقرراتی نیز از سوی سازمان هواپیمایی وضع شود. کارشناسان پرونده باید بگویند کدام مقررات را اجرا نکرده‌ایم؟ ما نظارت‌های خودمان را بر اساس آنچه باید اتفاق می‌افتاد، انجام دادیم و کوتاهی نکردیم.» او ادامه داد: «باید به این نکته توجه کرد که کلیه فرودگاه‌های دنیا محدودیت‌هایی برای پرواز دارند؛ این محدودیت‌ها برای خلبان مشخص است که باید با توجه به این‌گونه محدودیت‌ها چگونه پرواز کنند؛ حال اگر این محدودیت در هر شرایطی شکسته شود، دچار سانحه می‌شویم.» در پایان جلسه دادگاه، قاضی عالیشاه گفت: «در جلسه بعد کارشناسان دعوت می‌شوند تا به‌صورت تخصصی به موضوع پرداخته شود.»


تعداد بازدید :  799