متخصصان فرانسوی مجهز به تجهیزات پیچیده تشخیصدهنده جعبه سیاه هواپیما از روز جمعه تلاش خود را برای یافتن این مرکز حفظ اطلاعات هواپیمای ایرباس 320-200 شرکت هواپیمایی «ایر آسیا» در دریای جاوا اندونزی آغاز میکنند.
عملیات جستوجو برای یافتن جعبه سیاه حاوی اطلاعات پرواز هواپیمای مسافربری شرکت ایرآسیا یک هفته طول خواهد کشید. نیروهای امداد و نجات که در تلاش برای یافتن لاشه هواپیمای پرواز QZ8501 هستند
به دلیل شرایط نامناسب جوی نتوانستند عملیات جستوجو رادر سطح وسیعی انجام دهند.
دو محقق ایمنی به همراه دو مشاور فنی ایرباس با کشتی به منطقه احتمالی سقوط هواپیما اعزام میشوند که پیش از این خبر پیداشدن لاشه هواپیما با استفاده از تجهیزات «سونار» در عمق 30 متری دریای جاوا را داده بود. اطلاعات این کشتی نادرست تشخیص داده شد.
هواپیمای ناپدیدشده سنگاپوری روز یکشنبه گذشته در ارتفاع 32هزار فوتی (9هزار و 750 متری) از سطح دریا پرواز میکرد که خلبان به دلیل آب و هوای نامناسب خواستار رفتن به ارتفاع 38هزار فوتی شد.
هواپیمایی ایرآسیا پس از کشف چند جسد در سواحل کالیمانتان در دریای جاوا اندونزی سقوط هواپیما را تأیید کرد. تاکنون 16جسد از 162 سرنشین پرواز 8501 که در مسیر شهر «سورابایا» اندونزی به سنگاپور ناپدید شد، در آبهای متلاطم این دریا پیدا شده است. آژانس ملی امداد و نجات اندونزی روز جمعه اعلام کرد هشت جسد سرنشینان هواپیما به بیمارستان سورابایا و دو نفر به پانکالابون منتقل شده و اجساد شش سرنشین دیگر هواپیما هنوز انتقال نیافته است.
روز جمعه 29 کشتی و 17 هواپیما عملیات جستوجو را برای یافتن جعبه سیاه و لاشه هواپیما آغاز کردند. شرایط آب و هوایی و دریای جاوا صبح روز جمعه نسبتا خوب گزارش شده است، اما امواج بین دو و نیم تا 3 متر در دریا وجود دارد. از سوی دیگر «چاپی حکیم» فرمانده سابق نیروی هوایی اندونزی براساس شواهد به دست آمده، گفت که هواپیمای ایرباس 320-200 شرکت هواپیمایی «ایر آسیا» در آسمان منفجر نشده است، چون اجساد پیداشده سالم هستند.
«دودی سودیویو» دبیر ارشد پیشین نشریه صنعت هوانوردی «انکاسا» اندونزی نیز گفت که تجهیزات هواپیما نشان میدهد پرواز 8501 هنگام فرود در دریا آسیب جدی ندیده و خلبان تلاش کرده است هواپیما را در دریا فرود آورد. دریاسالار «عبدالعزیز جعفر» فرمانده نیروی دریایی مالزی نیز گفت که منطقه جستوجو برای یافتن پرواز 8501 حدود 30 مایل دریایی به سمت شرق که احتمال بیشتری وجود دارد هواپیما در آنجا سقوط کرده باشد تغییر کرده است. این منطقه یکهزار و 575 مایل مربع دریایی را تحت پوشش قرار میدهد و «بیشترین منطقه احتمالی» برای یافتن لاشه هواپیما است.
ارتباط پرواز 8504 «ایر آسیا» با مرکز کنترل ترافیک هوایی اندونزی ساعت 7:24 صبح روز یکشنبه گذشته به وقت محلی قطع شد. این هواپیما فرودگاه بینالمللی «یواندا» شهر سورابایا اندونزی را به مقصد سنگاپور ترک کرده بود که 42 دقیقه پس از پرواز ناپدید شد. با این هواپیما 149 اندونزیایی، سه شهروند کرهجنوبی، یک سنگاپوری، یک مالزیایی و یک انگلیسی بهعنوان مسافر جابهجا میشدند. این هواپیما یک خدمه فرانسوی و 6خدمه اندونزیایی داشت.
این درحالی است که وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه 29دسامبر اعلام کرد که مقامات اندونزی از واشنگتن خواستهاند تا در جستوجو برای یافتن هواپیمای ناپدید شده مالزی کمک کند. خطوط هوایی مالزی اوایل سالجاری میلادی (17 اسفند 92) را با ناپدید شدن پرواز «ام.اچ 370» در مسیر کوالالامپور - پکن آغاز کرد که بر اثر آن 239 سرنشین هواپیما ناپدید شدند اما تاکنون هیچ اثری از آنها به دست نیامده است.
132 روز پس از ناپدید شدن هواپیمای مالزی با شماره پرواز «ام اچ 370» یعنی در 17 ژوییه (26 تیر 93) یک فروند بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی پرواز ام.اچ 17 در اوکراین و نزدیکی مرز روسیه سرنگون شد و 298 سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما 17 ژوییه (26 تیر) درحالیکه از آمستردام هلند عازم کوالالامپور بود، در آسمان اوکراین در نزدیکی مرزهای این کشور با روسیه، از صفحه رادار ناپدید شد و در آسمان منطقه ناآرام شرق اوکراین سقوط کرد و تمام 298 سرنشین کشته شدند.
حال با ناپدید شدن هواپیمای ایرباس شرکت «ایرآسیا» مالزی، سومین حادثه هوایی برای خطوط هوایی این کشور در سالجاری میلادی رقم خورد تا این خطوط که هواپیماهای غربی را نیز دراختیار دارد؛ ناامنترین خطوط هوایی جهان در سالجاری میلادی لقب گیرد.