شماره ۱۹۳۵ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
میز خبر

نامه‌ای به وزیر کشور درباره کودکان کار و خیابان
شماری از فعالان نهادهای مدنی و روزنامه‌نگاران در نامه‌ای به رحمانی ‏فضلی، وزیر کشور از او خواستند طرح ضربتی جمع‌آوری کودکان کار را متوقف کند. در بخشی از این ‏نامه که تا عصر روز یکشنبه بیش از 450نفر آن را امضا کردند؛ آمده است:   ‏‏«متاسفانه به‌رغم حساسیت و پیگیری فعالان مدنی، استفاده از ابزارهای قهری در ‏قالب طرح‎های موسوم به «جمع‎آوری» یا «ساماندهی» به‌عنوان تنها واکنش رسمی ‏به وضع ناگوار این کودکان، دائماً تکرار شده است؛ طرح‎هایی که هدف اصلی آن ‏رویت‎ناپذیر کردن کودکان در سطح شهر است و رنج کودکانی را که پنهان از دید عموم ‏به‎کار گرفته شده یا گروه‌هایی مانند کودکان زباله‌گرد را که در سخت‎ترین شرایط ‏زندگی می‎کنند، نادیده می‌گیرد. درواقع هدف این طرح‎ها مبارزه با کودکان کار است ‏و نه کار کودک. اکنون و در بحبوحه اپیدمی کرونا، دولت یک‎بار دیگر درصدد تکرار این ‏اقدام ضدکودک و شکست‎خورده به بهانه پیشگیری از شیوع بیماری است. این طرح به ‏دستگیری و اسکان اجباری کودکان منجر خواهد شد و کودکان افغانستانی را در ‏معرض خطر اخراج از کشور قرار می‎دهد. در چنین شرایطی باید هشدار داد که رد مرز ‏کودکان مغایر با اصول و روح حاکم بر کنوانسیون حقوق کودکان، کنوانسیون ژنو و ‏پروتکل الحاقی آن، تعهدات بین‌المللی در مورد پناهجویان و عرف و رویه‌‌های ‏بین‌المللی درخصوص کودکان پناهجو است.»
امضاکنندگان نامه درخواست کرده‌اند ‏که به جای اقدامات قهری منافع عالیه کودکان فارغ از تابعیت در اولویت قرار گیرد و از ‏زیرساخت موجود دولتی و عمومی برای دریافت داوطلبانه خدمات پزشکی، بهداشتی و ‏اسکان با کمک نهادهای مدنی متناسب با شرایط کودکان استفاده شود. ‏

تلف‌‌شدن 300 خرچنگ‌ در سواحل جنوبی قشم
[شهروند] رئیس اداره دریایی حفاظت محیط‌زیست دریایی استان هرمزگان از تلف‌شدن حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ قطعه لاشه خرچنگ از گونه شناگر آبی در سواحل قشم خبر داد و گفت: «علت قطعی تلفات خرچنگ‌ها پس از بررسی نمونه‌ها مشخص و اعلام خواهد شد.»
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست هرمزگان، افشین عسکری دراینباره توضیح داد: «به دنبال انتشار اخباری درباره مرگ‌ومیر آبزیان در سواحل قشم در فضای مجازی، فرمانده یگان شهرستان قشم با سه تیم مجزا، کل سواحل جزیره قشم را پایش‌کردند و در این بررسی مشخص شد در ساحل جنوبی و در نواری به طول ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ قطعه لاشه خرچنگ از گونه شناگر آبی تلف شده‌اند، همچنین یک قطعه لاک‌پشت سبز نابالغ نیز در میان خرچنگ‌ها دیده شد.» او گفت: «مورد قابل‌توجه این است که تنها یک گونه خرچنگ خوراکی تلف شده است، اما درصورتی‌که آب به هر دلیلی آلوده باشد، باید گونه‌های دیگر آبزیان نیز در میان لاشه‌ها مشاهده می‌شد، درحالی‌که هیچ آثاری از دیگر گونه آبزیان و ماهیان مشاهده نشده است.  از سوی دیگر احتمال صید خرچنگ‌ها توسط صیادان و تخلیه آن در ساحل به دلایل مختلف از فساد محموله گرفته تا نبود مشتری هم وجود دارد.»


تکذیب توییتری وزیر آموزش‌وپرورش
معلم «آیلاند» اخراج نشده است

[شهروند] با تعطیلی مدارس و خانه‌نشین ‌شدن دانش‌آموزان ویدیوی معلمانی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست شد که هرکدام شیوه‌ای برای رهانکردن کلاس‌های درس‌شان از راه دور را برگزیده بودند. در این میان ویدیوی معلم آستارایی که در فضای مجازی به اشتباه از «آیلاند» به جای «آنلاین» استفاده کرده بود، دستمایه بعضی از هنرمندان و بلاگرها شد، دابسمش‌های زیادی با این مضمون فضای مجازی را پر کرد و کار به جایی رسید که شایعه اخراج این معلم در شبکه‌های مختلف پیچید.  شایعه‌ای که محسن‌ حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش در توییتری به آن پاسخ داد: «وقتی می‌گوییم آموزش تعطیل‌نمی‌شود، به اعتبار معلمان فداکار و مسئولیت‌پذیری می‌گوییم که این روزها با کمترین امکانات چراغ آموزش را روشن نگه داشته‌اند. شایعات درباره برخورد با معلم مهربان آستارایی صحت ندارد.»


تعداد بازدید :  214