شماره ۳۴۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

تولد کاشف پنی‌سیلین
133‌سال پیش، برابر با ششم آگوست 1881 میلادی، الكساندر فلمينگ، باكتريولوژيست اسكاتلندي و كاشف پني‌سيلين پا به عرصه وجود گذاشت. فلمينگ که از مدرسه پزشکي دانشگاه لندن دکترا گرفته و بعدا در همان دانشگاه به تدريس و پژوهش پرداخته بود در ‌سال 1928 هنگامی که روي عوامل بيماري‌ها مطالعه مي‌کرد متوجه شد يک قطعه کپک که بر حسب اتفاق در تشتک کِشت افتاده در اطراف خود عوامل بيماري را از بین برده است.  او با مشاهده اين وضعيت و ادامه آزمایشات خود موفق به کشف پني‌سيلين شد.  

کناره‌گیری هویدا
37‌سال پیش، برابر با پانزدهم مرداد 1356 خورشیدی، امیرعباس هویدا پس از 12‌سال و 197 روز نخست‌وزیری، از این سمت کناره‌گیری کرد و روز بعد جمشید آموزگار رئیس حزب رستاخیز و وزیر مشاور وقت به نخست‌وزیری رسید. در همین روز هویدا به وزارت دربار گمارده شد. هویدا تنها مقام بلندپایه رژیم پهلوی بود که به‌رغم داشتن امکان فرار، از ایران نگریخت و از طریق داریوش فروهر تسلیم دولت موقت مهندس مهدی بازرگان شد. او پس از تحویل به دادگاه انقلاب با حکم صادق خلخالی قاضی شرع دادگاه به اعدام محکوم شد.

اعلام آتش‌بس از سوی عراق
26‌سال پیش، برابر با پانزدهم مرداد 1367 خورشیدی، دولت عراق به‌طور رسمی موافقت خود را با اجرای قطعنامه 598 سازمان ملل متحد اعلام کرد. عراق که از 18 روز قبل و درست یک روز پس از پذیرش این قطعنامه از سوی ایران حملات گسترده‌ای را به خاک همسایه بزرگ شرقی خود تدارک دیده و بار دیگر عزم اشغال خرمشهر را کرده بود، پس از مواجهه با مقاومت و دفاع ارتش ایران و تحمل تلفات بسیار فهمید که پذیرش قطعنامه توسط تهران از موضع ضعف نبوده و به همین دلیل با پذیرش قطعنامه نقطه پایانی بر 8‌سال درگیری گذاشت.


تعداد بازدید :  327