شماره ۳۴۶ | ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۵ مرداد
صفحه را ببند
واکنش شرکت تعاونی دامداران میانکاله بهشهر به یک گزارش


مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران میانکاله بهشهر پاسخی را برای روزنامه «شهروند» فرستاده است که در پی می‌آید.
 احتراما به استحضار می‌رساند در رابطه با مطلبی که تحت عنوان (بزرگترین آتش‌سوزی هفت سال گذشته در میانکاله در صفحه 16 روز دوشنبه 6 مردادماه 1393 به نقل از آقای حرمنصوری نوشته‌اید خواهشمند است طبق قانون مطبوعات جوابیه ذیل را در پاسخ به مطالب کذب آقای حرمنصوری در همان صفحه مرقوم فرمایید.
 آقا گفته‌اند بین دامداران و محیط‌زیست اختلاف وجود دارد این در حالی است که دامداران به‌عنوان بازوان توانمند محیط‌زیست می‌باشند. اگر از مسئولان محیط‌زیست بپرسید در همین آتش‌سوزی دامداران تراکتور و گاوآهن آورده‌اند و با حضور فیزیکی به محیط‌بانان زحمتکش در مهار آتش‌سوزی کمک کرده‌اند البته لازم به ذکر است برای تمام کشورهای پیشرفته ثابت شده است که بومیان و جوامع محلی و بهره‌برداران بیشترین نقش در حفاظت منطقه را ایفا می‌کنند، دامداران در تمام طرح‌ها نظیر پاکسازی و... با محیط‌بانان همکاری دارند و همیشه در حفظ منطقه فعالیت دارند چه قبل از ملی شدن میانکاله و در زمان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افرادی سودجو که به دنبال تجاوز و تغییر کاربری بودند دامداران در مقابل متجاوزین مقاومت کردند حتی در این راه کشته هم دادند.
 آقا گفته‌اند دامداران با آتش‌سوزی به دنبال شکار هستند که در این فصل و آن هم گرمای مرداد هیچ انسانی به دنبال شکار پرنده نمی‌رود.
 آقا گفته‌اند دامداران منطقه را آتش می‌زنند تا جوانه دوباره خوراک دامشان گردد. بهتر آن بود دیده‌بان تحقیق می‌کرد کدام منطقه آتش گرفته و آیا دامداری در آن قسمت حضور داشت؟ و پوشش گیاهی آن قسمت چگونه بوده است؟
لازم به ذکر است اولا در حال حاضر دامداری در آن قسمت وجود ندارد و دامداران آن قسمت در مراتع ییلاقی حضور دارند. ثانیا بهترین پوشش گیاهی در آن منطقه وجود دارد. ثالثا به علت امن بودن منطقه، تراکم دام در تمام فصول در آن قسمت خیلی کم است و نیاز به آتش‌سوزی ندارد. رابعا امکانات و ذخیره علوفه‌ای که دامداران در منطقه میانکاله دارند ارزش زیادی دارد که با آتش‌سوزی به ضرر دامداران است.
 آقا گفته‌اند دامداران با آتش‌ زدن منطقه سعی در گرفتن سند زمین سوخته برای خود می‌کنند. ظاهرا این دیده‌بان از قوانین ابتدایی ثبتی و ملی شدن منابع طبیعی هیچ اطلاعی ندارند زیرا میانکاله در سال 1349 طبق رأی کمیسیون ماده 56 منابع طبیعی ملی اعلام گردید و در آن رأی مستثنیات سه‌گانه بهره‌برداران قبلی (دامداران- کشاورزان و شیلات) و مشخص گردیده و طبق آن رأی نقشه تفکیک انفال تهیه گردید و برابر نقشه سند ثبتی به نام منابع طبیعی توسط اداره ثبت اسناد و املاک صادر گردید پس نمی‌توان با آتش‌زدن هر جایی سند گرفت.
 این دیده‌بان علاوه بر اینکه به دنبال ایجاد اختلاف بین دامداران و محیط‌بانان بوده همچنین پا را فراتر گذاشته و در مورد مقامات و مسئولان زحمتکش منطقه این طور می‌گوید مسئولان، فرمانداران و نمایندگان مجلس استان مازندران و گلستان کم‌کاری کرده‌اند. سوال ما این است میانکاله جزو حوزه استحفاظی مازندران است چه ربطی به مسئولان گلستانی دارد که ایشان آنها را متهم می‌کنند.
 در پایان با این استدلال‌های بی‌اساس آقای حرمنصوری هر انسان عاقلی را به این فکر می‌اندازد نکند داستان این آتش‌افروزی‌ها و قضاوت اینچنینی داستان دزد یقه صاحب‌خانه را می‌گیرد نباشد. ضمن تقدیر و تشکر از زحمات محیط‌بانان محترم و مسئولان محترم سازمان حفاظت محیط‌زیست مازندران تقاضا داریم با درایت کامل افراد سودجو را شناسایی نمایند تا بر این‌گونه افراد تفرقه‌انداز ثابت گردد ما دامداران این قشر زحمتکش با تولید شیر و گوشت به دنبال خودکفایی میهن عزیز خودمان هستیم و پابه‌پای محیط‌بانان محترم حفاظت منطقه را انجام می‌دهیم تا مورد اتهام چنین افرادی نباشیم.


تعداد بازدید :  318