شماره ۱۸۸۵ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
رویداد

مدیرکل دفتر حقوقی املاک و حمایت قضائی وزارت آموزش‌وپرورش:  دانش‌آموزان بازداشتی باید درباره عملکردشان خارج از مدرسه پاسخ بدهند
[شهروند]پس از اخبار ضد و نقیض در دو ماه گذشته درباره بازداشت دانش‌آموزان در حوادث آبان، دیروز منصور اردستانی، مدیرکل دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضائی وزارت آموزش‌وپرورش درباره این موضوع توضیح داد. او درباره حمایت آموزش‌وپرورش از دانش‌آموزانی که در اعتراضات آبان ماه به کانون اصلاح و تربیت منتقل شدند، گفت: «در این خصوص هیچ‌گونه آمار رسمی به حوزه حقوقی وزارتخانه منعکس نشده است. وزارت آموزش‌وپرورش در محدوده صلاحیت‌ها به وظایف و اختیارات قانونی خود عمل می‌کند. علاوه بر این در ارتباط با موضوع دانش‌آموزان، وضع انتظامی، حقوقی و پرونده آنها درباره حوادث آبان ماه 1398 باید بگویم درصورتی که دانش‌آموزان به سن بلوغ یا رشد نرسیده باشند، اولیای آنها باید پاسخگو باشند و سپس خود دانش‌آموزان باید در قبال عملکردشان در خارج از زمان رسمی آموزش و خارج از مدرسه پاسخ بدهند.» اردستانی گفت که آموزش‌وپرورش در این حوزه از جهت قانونی با مسئولیت یا تکلیفی مواجه نیست: «آنچه آموزش‌وپرورش را متقاعد و متمایل می‌کند تا برای پیگیری مسائل دانش‌آموزی ورود کند، موضوع تضمین حق آموزش این افراد است. اگر درباره ادامه تحصیل آنان مانعی برای حق آموزش ایجاد شده باشد، قابل پیگیری است؛ همان‌طور که آموزش‌وپرورش برای تحت پوشش بردن کودکان واجب‌التعلیم تکلیف قانونی دارد، درباره پیگیری رفع موانع استمرار حضور در مدرسه و اعمال حق بر آموزش هم می‌تواند نقش ایفا کند. ما بر این اساس در صورت تشخیص و ارجاع وزیر محترم آموزش‌وپرورش می‌توانیم موضوع را پیگیری‌کنیم.» به گزارش «ایلنا»، اردستانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سن دانش‌آموزان منتقل‌شده به کانون اصلاح و تربیت بین 15 تا 18سال است و باید در امتحانات نهایی شرکت کنند؛ آیا برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده شده است؟ گفت: «شورای مدرسه می‌تواند با تقاضای اولیا یا خود دانش‌آموزان در مورد امتحانات داخلی تسهیلاتی را منظور کند، اما در مورد امتحانات نهایی، موضوع تابع آیین‌نامه امتحانات مربوطه است و فارغ از اینکه غیبت دانش‌آموزان موجه یا غیرموجه باشد، آنها می‌توانند در امتحانات نهایی نوبت بعدی با رعایت مقررات شرکت کنند.» او در پاسخ به این سوال که آیا غیبت این دسته از دانش‌آموزان را موجه می‌کنید یا نه؟ گفت: «باید بین دو موضوع تفکیک قائل شویم؛ در مورد امتحانات داخلی با تقاضای دانش‌آموز و هماهنگی اولیا موضوع در شورای مدرسه مطرح می‌شود و طبق آیین‌نامه اجرایی تشخیص داده می‌شود که آیا غیبت موجه است یا غیرموجه؟ آیین‌نامه امتحانات نهایی به گونه‌ای است که غیبت چه موجه و چه غیرموجه باشد، امکان تکرار امتحان خارج از نوبت‌های مصوب را ندارند. تحت هر شرایطی اگر امتحانات نهایی مربوط به همین ترم باشد، به نوبت بعدی امتحانات نهایی منتقل می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند در آن نوبت شرکت کنند و نمرات‌شان منظور شود.»


سرپرست سازمان جنگل‌ها اعلام کرد:  ۲۰‌درصد کشور جزو مناطق پرخطر سیل
[شهروند] سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه ۲۰‌درصد کشور ما جزو مناطق با خطر سیل‌خیزی بالاست، گفت: «بهترین راهکار برای کنترل سیلاب‌های ویرانگر انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در مناطق سیل‌خیز کشور است.» خسرو شهبازی میزان بارش در کشور را یک‌سوم متوسط دنیا دانست: «ایران از نظر جغرافیایی در منطقه‌ای خشک و شکننده واقع شده که هر ۱۰‌سال با ۱۱ میلی‌متر کاهش بارش و بیش از ٥٠ میلی‌متر افزایش تبخیر و تعرق مواجه است که به بارش‌های سیلابی و ویرانگر در منطقه ما منجر شده است، به همین علت نیازمند برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت حوضه‌های آبخیز و کنترل سیلاب‌ها هستیم.» شهبازی با بیان اینکه ۲۰‌درصد کشور جزو مناطق پرخطر سیل است، گفت: «از آنجا که بیشتر آب مورد استفاده در کشور از آب‌های زیرزمینی تأمین‌می‌شود، ایران جزو کشورهای بحرانی و فوق‌بحرانی از نظر منابع آب زیرزمینی است و چون برداشت ما از سفره‌ها بیش از ورودی آب به آنهاست، بهترین راهکار برای ذخیره این آب‌ها انجام پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.»


تعداد بازدید :  245