شماره ۱۸۶۱ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۴ آذر
صفحه را ببند
آرزوی دست‌‌نیافتنی 263‌میلیون کودک

خیلی از ما در دوران تحصیل صبح‌ها به سختی از تختخواب‌مان بیرون می‌آمدیم، با چشمانی غمزده راهی مدرسه می‌شدیم و هرگز نمی‌اندیشیدیم که اگر امکان تحصیل نداشتیم، آینده‌مان چه می‌شد؟ اما... براساس آخرین آمارهای یونسکو، 263‌میلیون کودک و نوجوان در جهان به مدرسه نمی‌روند، البته نه به خواست خودشان! «موانع تحصیل» در هر سرزمین قصه متفاوتی دارد که شاید با مرور آنها متوجه شوید تجربه‌های تلخ و شیرین ما از دوران تحصیل، آرزوی بر باد رفته میلیون‌ها کودک در جهان است.

  فقدان سرویس بهداشتی: تصور کنید یک کودک 6 ساعت از روز در مکانی باشد که فاقد سرویس بهداشتی است! کودکانی که ممکن است مبتلا به بیماری‌های گوارشی باشند، دخترانی که در آستانه دوران قاعدگی قرار دارند و حتی معلم‌هایی که باید در چنین مکانی تدریس کنند.  
  فصل برداشت محصول: در مناطقی که منبع درآمد خانواده‌ها کشاورزی است، برخی کودکان فرصت تحصیل ندارند، زیرا آنها باید به جای نشستن پشت نیمکت‌های کلاس روی زمین‌های زراعی کار کنند.
  ازدواج در کودکی: با ازدواج زودهنگام دیگر شانس چندانی برای ادامه تحصیل وجود ندارد. در برخی کشورهای توسعه‌نیافته یک‌سوم از دختران قبل از 18 سالگی ازدواج می‌کنند و از هر 9نفر یک نفر قبل از 15 سالگی.
  درگیری و جنگ: کودکان زیادی در جریان جنگ‌ها قربانی ‌می‌شوند. وقتی بلای خانمانسوز جنگ، سایه‌اش را بر سر مردمان یک سرزمین می‌اندازد، طبیعی است که وسط بحران و ناامنی، سیستم آموزشی هم نابود شود.
  تغییرات آب‌وهوایی: معمولا بعد از بارش یک برف‌ سنگین مدارس تعطیل می‌شوند، اما در کشورهای توسعه‌نیافته یک بارش‌ سنگین یا کلاس‌های درس را تخریب می‌کند یا به مزارع کشاورزی آسیب می‌زند. بچه‌ها هم به جای درس خواندن باید مزرعه پدری را از زیر باران و برف نجات بدهند!
  تدریس بدون مزد: چه کسی حاضر است بدون دستمزد کارکند؟ در کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته دولت‌ها توان پرداخت حقوق منظم و ماهانه به معلم‌ها را ندارند، بنابراین آنها به تدریس در چنین شرایطی تمایل نشان نمی‌دهند.
  ورود به سن نوجوانی: سوادآموزی و تحصیل فقط به معنای یادگیری الفبا نیست. اما خیلی از دانش‌آموزان بعد از پایان دوره ابتدایی دیگر ادامه تحصیل نمی‌دهند. در اغلب کشورهای توسعه‌نیافته دلیل این اتفاق اجبار نوجوانان از سوی خانواده برای ورود به بازار کار است.
  جنسیت: یکی از بی‌رحمانه‌ترین موانع آموزشی در جهان جنسیت است. در بسیاری از کشورهای جهان دختران بیشتر از پسران از تحصیل محروم می‌شوند. دخترانی که قربانی عقاید سنتی خانواده‌ها یا قبایل‌شان هستند.
  تنبیه و خشونت: در مدارس 102 کشور جهان تنبیه بدنی ممنوع است، اما در کشورهای توسعه‌نیافته چنین ممنوعیت‌هایی معمولا اعمال نمی‌شوند. هرچند در برخی کشورهای توسعه‌یافته گاها خشونت دانش‌آموزان نسبت به هم موجب ترک تحصیل می‌شود.
  هزینه لوازم‌التحریر: در بسیاری از کشورها شروع‌ سال تحصیلی با لباس‌ و لوازم‌التحریر نو یک رسم به شمار می‌آید، اما همین موضوع در کشورهای فقیر مانع تحصیلی محسوب می‌شود. وقتی پولی برای خرید دفتر و مداد نیست، تحصیل چه معنایی دارد؟
منبع:  concernusa.org


تعداد بازدید :  181