ایسنا| بیشتر آلودگی هوای تهران ناشی از موتورسیکلتهای از رده خارجی است که بعد از چندسال توقف در پارکینگها طی مزایده با قیمت پایینی به فروش میرسند. ابوالفضل حجازی، عضو هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، در حالی که خواستار جلوگیری از ورود دوباره این موتورسیکلتها به سطح شهر و تردد آنها شده بود، گفت: «تولید و شمارهگذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری ازسال ۹۵ ممنوع شد، اما برخی از شرکتها درسال ۹۶ این موتورها را تولید و متاسفانه برخی سازمانهای دولتی هم از این موضوع حمایت کردند. این برای نخستین بار است که به این صراحت اعلام میکنم درسال ۹۵، سال اتمام تولید موتورهای کاربراتوری بود، اما سال ۹۶ هم به صورت چراغ خاموش این محصولات تولید شد.»
عضو هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت درباره آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلتهای فرسوده، اعلام کرد: «در بحث آلایندگی موتورسیکلتهای فرسوده و اسقاط آنها، در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که اسقاط موتورسیکلتها به دلیل افزایش قیمت این محصولات به سبب اینکه خریدار قدرت خرید محصول جدید و جایگزینی با موتورسیکلت فرسوده را ندارد، به تعویق میافتد؛ بنابراین اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده ازجمله قانونهایی است که در شرایط فعلی اجرای آن امکانپذیر نیست.»
موتورسیکلتهای سطح شهر فرسوده نیستند؛ از رده خارجاند
به گفته او موتورسیکلتهای فرسوده در شهرهای بزرگ مانند تهران وجود ندارد و موتورسیکلتهای فرسوده در شهرها و روستاها استفاده میشوند که مشکل آلودگی هوا ندارند. اگر پلیس از موتورهای سطح شهر آمار بگیرد، بیشتر موتورسیکلتها گرانقیمت و یورو ۴ هستند. آنچه امروز بیشتر باعث آلودگی هوای تهران شده، موتورسیکلتهای فروش پارکینگی است. موتورسیکلتهایی که بیش از ۱۰ الی ۱۵سال از عمرشان گذشته و پلیس آنها را متوقف کرده و روانه پارکینگها میشوند. مالکان این موتورسیکلتها به دلیل اینکه هزینه ترخیص برایشان بالا است، از مالکیتهای آنها صرفنظر میکنند و برای تحویل آن مراجعه نمیکنند.
عضو هیأتمدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت تصریح کرد: «موتورسیکلتهایی که بعد از چند سال در پارکینگها میمانند، به یکی از سازمانها واگذار شده و این سازمان بهجای آنکه این موتورها را اسقاط کند، از طریق مزایده با قیمتهای پایینتر به فروش میرساند و اینگونه است که این هزینه کمتر از هزینه ترخیص موتورسیکلت از پارکینگ خواهد بود. بنابراین مشتری برایش بهتر است که این را در مزایده خریداری کند تا اینکه هزینه کند و موتورسیکلت را از پارکینگ ترخیص کند. ضمن اینکه این موتورها زمانی که به چرخه شهر برمیگردد، با برگه جدیدی که صادر میشود، مالکیت جدید پیدا میکند و بدین ترتیب دیگر جریمهای هم ندارد. این موتورسیکلتها دیگر فرسوده نیستند، از رده خارجاند. آمار داریم که بهطور مثال موتورسیکلتی را سه بار پلیس متوقف کرده و روانه پارکینگ شده و مجدد به فروش رسیده است.»
مانع از تردد موتورسیکلتهای فرسوده شوید
حجازی تأکید کرد: «ما معتقدیم باید از ورود این موتورسیکلتها به سطح شهر و چرخه تردد، جلوگیری شود. قانون عمر مفید حدود هشتسال در کشور اجرا نمیشود. پلیس باید قانونی را که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است، اجرا کند؛ بدین ترتیب موتورسیکلتی که عمر مفید آن تمام شد، متوقف کند و آن موتور دیگر مالکی نداشته باشد و به ستاد اسقاط واگذار شود. ستاد اسقاط نیز باید موتور را «از وسط برش زده» و برگه اسقاطی که دارای ارزش باشد را به مالک تحویل دهد و هر شخص که میخواهد موتور جدیدی بخرد، یک برگه اسقاط نیز خریداری کند.»