شماره ۱۸۴۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
تیترهای مفید و ناز!

شهرام شهیدی طنزنویس

1. یک‌نفر زنگ زده دفتر روزنامه سراغ مرا گرفته. وصل کردند. بعد از سلام و احوالپرسی گفت: «شما طنزنویسی؟» گفتم: «ای. با اجازه‎تان این‌طور می‎گویند. امرتان را بفرمایید.» گفت: «نظر شما در مورد بی‌اینترنتی این روزها چیست؟» گفتم: «چه عرض کنم؟» پرسید: «یک حکایت برایت تعریف کنم؟» گفتم: «بفرمایید.» گفت: «روزی ملانصرالدین از کنار مردابی می‎گذشت که ناگهان متوجه شد یک اردک از روی مرداب پرواز کرد و به هوا پرید. ملانصرالدین بلافاصله دامن لباسش را بالا گرفت و دنبال اردک دوید. حالا ندو کی بدو. چندنفر از جوانان بیکار محل که او را دیدند پرسیدند برای چه دنبال اردک می‎دوی؟ ملانصرالدین جواب داد: ممکن است اردک تخمی بیندازد و چه بهتر که در دامن من بیفتد نه بر زمین. حالا ملتفت شدی؟» جواب دادم: «راستش نه.» گفت: «‌ای بابا پس حکایت سعدی را برایت نقل می‎کنم. سعدی گفته «دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی‌فایده کردند. یکی آن‌که اندوخت و نخورد و دیگر آن‌که آموخت و نکرد.» چیزی که قبلا آزموده شده را دوباره تست می‎کنند ببم جان؟ ملتفت شدی؟» تا آمدم حرفی بزنم کنار دستی‎اش گفت: «آنکه باید بفهمه فهمید. قطع کن بابا. و تلفن را قطع کرد.»
2. مبهوت منظور مخاطب عزیز بالا بودم و الکی سایت‌های خبری را مرور می‎کردم. متوجه شدم در هفته گذشته بیست‌وسه خبرگزاری وطنی تیتر زده‎اند «چه زمانی باید ضدیخ خودرو را تعویض کنیم؟» فکر کردم کاش یکی‎شان هم تیتر می‎زد «چه زمانی باید فشار خون‎مان را اندازه بگیریم؟» بالاغیرتا   این روزها فشارخون مهم‎تر است یا ضدیخ؟ بفرما شما هم قبول داری که فشارخون. لااقل از ضدیخ که ارزش خبری بیشتری دارد! اما کو گوش شنوا! کم مانده خبرگزاری‎ها به این تیترها بسنده کنند «چه زمانی ماشین‌مان را ببریم کارواش» «چه زمانی باید شلغم خورد» و...
3. و خبرگزاری دیگری تیتر زده بود «بازنشستگان تأمین اجتماعی در انتظار اجرای همسان‌سازی در نیمه دوم سال» تا این خبر را خواندم، همکار بازنشسته‎ام گفت: «آخ! پرسیدم چی شد؟» گفت: «اینها همیشه حقوق کسی که بیشتر دریافت می‎کند را همسان حقوق آن کسی می‎کنند که کمتر دریافتی دارد. این آخ ندارد؟ طبیعی است که چون دادن هر پاسخی تبعات دارد از دادن پاسخ طفره رفتم.»
4. با این تیترها حواسم جمع شد که چه تیترهای خوبی در هفته گذشته کار شده. تیترهای گنجشک لالا، خرگوش لالا، آمد دوباره مهتاب لالا، لالالالایی لالالالایی...‌ای بابا باز هم برای اثبات حرفم تیتر نمونه می‎خواهید؟ بفرما این هم تیتر یکی از مهم‌ترین خبرگزاری‌های کشور در این هفته «همه‌گیریِ سرخک در بخشی از جزایر اقیانوس آرام» نخند. خبر به این مهمی. در بخشی از جزایری که در اقیانوس آرام هستند، سرخک اپیدمی شده. موضوع به این مهمی لبخندزدن دارد؟ والا با این خبراشون!


تعداد بازدید :  355