شماره ۱۸۴۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
خبر

معاون درمان وزارت بهداشت: ابتلا به بیماری‌های عفونی رو به افزایش است
شهروند| معاون درمان وزارت بهداشت و درمان می‌گوید: «اگرچه ایران سابقه درخشانی در ریشه‌کنی بیماری‌های عفونی از طریق واکسیناسیون دارد اما سیل بیماری‌های عفونی به سمت بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.»
قاسم جان‌بابایی در این‌باره گفت: «سرطان و بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون کنترل نشده و دیابت کنترل‌نشده هزینه‌های زیادی را از لحاظ درمانی برای ما ایجاد کرده است، اما بیماری‌های عفونی عامل تهدیدکننده انسان وحشت جدی ایجاد می‌کند که اگر به آن بی‌توجه باشیم، با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.» معاون درمان وزارت بهداشت و درمان گفت: «بیماری‌های جدید بین انسان و دام ۷۵‌درصد شده و روند رو به رشدی را دارد و این موضوع نوع نگرش ما را نسبت به این بیماری‌ها باید تغییر دهد؛ چراکه عوامل بین بخشی درحوزه پیشگیری و درمان را می‌طلبد.»
به گزارش ایسنا، جان‌بابایی با بیان اینکه درحوزه دام بیماری‌های عفونی مشکلاتی برای دامپزشکی ایجاد می‌کند، ادامه داد: «این مشکلات باعث ازبی‌ رفتن دام و خسارت به دامدار می‌شود. این بیماری‌ها در منطقه مدیترانه شرقی وجود دارد و عملا در کشور ما به دلیل مسافرت‌هایی که به راحتی اتفاق می‌افتد، این مشکلات تشدید می‌شوند.» او گفت: «ما سالانه ۲۰۰‌هزار گردش حیوان دام داریم که هزینه‌های زیادی را برای ما ایجاد می‌کند و چنانچه به این موارد بی‌توجه باشیم، هزینه سلامت افزایش پیدا خواهد کرد.» معاون درمان وزیربهداشت ادامه داد: «به‌طور مثال شیوع بیماری آنفلوآنزا سه الی چهار هفته زودتر آغاز شده و نشان می‌دهد عوامل مداخله‌گر می‌تواند زمان شیوع را تغییر دهد، از همین‌رو در بیماری‌های مشترک انسان و حیوان باید نوع مداخله ما نیز تفاوت داشته باشد و صرف دیدن حیوان یا انسان یا محیط‌زیست به تنهایی مشکل را حل نمی‌کند و باید مطالعات و ارتباطات بین‌رشته‌ای ایجاد شود و یک برنامه سیستماتیک در همه سطوح طراحی شود و سیاست‌گذاری در سطوح پایین برنامه‌ریزی شود.» او درباره کمیته مشترک مطالعاتی بین محیط‌زیست و وزارت بهداشت گفت: «اگر می‌خواهیم بیماری‌های انسان و حیوان از بین برود، باید مخازن به درستی اصلاح شود؛ به‌طور مثال  در بیماری کریمه‌کنگو هرساله مخازن سمپاشی می‌شود اما بازهم بیماری شایع می‌شود؛ چراکه کار اساسی انجام نمی‌شود، البته کار اساسی نیز نیازمند منابع لازم است و ممکن است دامدار منابع کافی را برای انجام کارهای اصولی نداشته باشد، از همین‌رو لازم است سازمان برنامه و بودجه کمک کند تا با رفع مشکلات مخازن هزینه درمان نیز کاهش پیدا کند.»

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی هواشناسی
سطح دی‌اکسیدکربن زمین به بالاترین میزان در ۳میلیون ‌سال گذشته رسید

شهروند| سازمان جهانی هواشناسی (WMO) با انتشار گزارش سالانه خود در مورد گازهای گلخانه‌ای اعلام کرد که غلظت دی‌اکسیدکربن در جو زمین به رکورد بی‌سابقه‌ای رسیده است. به گزارش پایگاه اینترنتی «salon»، در این گزارش آمده است که در ‌سال ۲۰۱۸ میانگین غلظت گازهای گلخانه‌ای در جهان که محصول جانبی سوخت‌های فسیلی هستند، به ۴۰۷.۸ بخش در ‌میلیون رسید؛ این بدان معنی است که برای هر یک‌میلیون مولکول گاز موجود در جو حدود ۴۰۸ دی‌اکسیدکربن وجود داشت.
سازمان جهانی هواشناسی برای تهیه این گزارش به جمع‌آوری ۵۳ کشور دنیا پرداخت و برای به دست آوردن میانگین دی‌اکسیدکربن کل کره‌زمین، آن را در طول ‌سال تقسیم کرد. ‌سال گذشته میلادی(۲۰۱۸) میانگین گاز دی‌اکسیدکربن ۴۰۷.۸ بخش در‌میلیون گزارش شد که تقریبا ۵۰‌درصد از دوره پیش از انقلاب صنعتی با ۲۸۰ بخش در ‌میلیون بیشتر است.
پتری تالس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید:«آخرین‌باری که زمین چنین غلظت بالایی از گاز دی‌اکسیدکربن را تجربه کرد، به سه تا پنج‌میلیون‌ سال قبل برمی‌گردد. در آن زمان دما دو تا سه درجه سانتی‌گراد بیشتر و سطح دریا ۱۰ تا ۲۰متر بالاتر از الان بوده است.» آمارهای‌ سال ۲۰۱۸ افزایش چشمگیر گاز دی‌اکسیدکربن را نسبت به ‌سال قبل نشان می‌دهند. ‌سال ۲۰۱۷ میانگین غلظت گاز دی‌اکسیدکربن اتمسفر زمین ۴۰۵.۵ بخش در‌میلیون گزارش شده بود.به گزارش ایرنا، در ادامه گزارش آمده است که نرخ افزایش گاز دی‌اکسیدکربن از ‌سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، مشابه ‌سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ بوده و در طول یک‌دهه گذشته کمی بالاتر از میانگین بوده است. بنابراین نرخ رشد گاز دی‌اکسیدکربن در طولانی‌مدت افزایش خواهد داشت. میانگین رشد این گاز در سه‌دهه گذشته افزایشی پایدار نشان می‌دهد. بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵، میانگین افزایش گاز دی‌اکسیدکربن ۱.۴۲ بخش در‌میلیون در هر‌سال بود و در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نیز میزان آن سالانه ۲.۰۶ بخش در‌میلیون افزایش داشته است. این آمارها نشان می‌دهند هنوز کار موثری برای حل این مشکل انجام نشده است.تالس می‌افزاید: «با وجود تمام تعهدهایی که تحت توافق پاریس صورت گرفته، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کُندشدن تغلیظ گازهای گلخانه‌ای جو دیده نمی‌شود، چه برسد به کاهش آنها. ما باید به این تعهدها جامه عمل بپوشانیم و جاه‌طلبی‌های خود را به علت آینده بشریت زیاد کنیم.»


تعداد بازدید :  369