شماره ۱۸۴۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
آیین‌نامه تبدیل وضع معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی ابلاغ شد
پایان یک دهه بلاتکلیفی ‏

شهروند| بالاخره خبر خوش از راه رسید؛ معلمان حق‌التدریس پس از سال‌ها بلاتکلیفی، استخدام می‌‏شوند و تکلیف‌شان معلوم می‌شود. دیروز وزیر آموزش‌وپرورش، شیوه‌نامه‌ای را که معلمان حق‌التدریس ‏سال‌ها منتظرش بودند، ابلاغ کرد؛ شیوه‌نامه اجرایی استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت ‏سوادآموزی. براساس این شیوه‌نامه، عملیات مربوط به تبدیل وضع همه مشمولان یعنی ‏آموزشیاران نهضت سوادآموزی، معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش دبستانی از همین هفته آغاز خواهد ‏شد‎.
محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش، دیروز درباره آخرین وضع اجرای قانون استخدام ‏معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی گفت که آیین‌نامه تبدیل وضع معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی شهریور ماه به تصویب هیأت وزیران رسیده بود و شیوه‌‏نامه آن نیز نهایی و اخیرا به همه استان‌ها ابلاغ شده است. به گفته او معلمانی که از ‌سال ۷۹ تا ۹۱ به ‏عنوان مربی پیش‌دبستانی، معلم حق‌التدریس یا آموزشیار نهضت سوادآموزی به اشکال مختلفی با ‏آموزش‌وپرورش همکاری کرده‌اند طبق شیوه‌نامه که شامل برگزاری آزمون و شرکت در دوره ‏آموزشی یک ساله است و با توجه به میزان سهمیه‌ای که سازمان امور استخدامی اختصاص خواهد داد، ‏در آموزش‌وپرورش استخدام می‌شوند‎. آیین‌نامه اجرایی استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی هفدهم ‏شهریورماه جاری در هیأت وزیران تصویب شد و طبق آن استخدام افراد مذکور در سقف ظرفیت ‏تخصیص سالانه استخدام از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور و با شرط بکارگیری در ‏مناطق کمتر توسعه یافته و براساس نیاز مناطق آموزش‌وپرورش استان مبتنی بر رشته و دوره ‏تحصیلی، جنسیت و با توجه به سنوات خدمت و پس از برگزاری آزمون و طی دوره آموزش در ‏دانشگاه فرهنگیان صورت می‌گیرد. چند روز پیش بود که علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و ‏توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش به «ایسنا» توضیحات جدیدی داد. به گفته او، در ‏این آیین‌نامه چهار گروه هدف داریم؛ معلمان حق‌التدریس قبل از‌سال ۹۱، مربیان پیش دبستانی، ‏آموزشیاران نهضت سوادآموزی و آموزش‌دهندگان مستمری که با نهضت سوادآموزی همکاری ‏داشته‌اند. برای دو گروه نهضتی‌ها، آزمونی برگزار می‌شود که شرط قانون است. آنها بعد از قبولی در ‏آزمون برای طی یک دوره آموزش مهارتی وارد دانشگاه فرهنگیان شده و سپس بکارگیری می‌شوند. ‏به گفته او، حق‌التدریس‌ها و مربیان پیش دبستانی واجد شرایط نیز براساس نیاز، جنس، رشته و مقطع ‏تحصیلی انتخاب می‌شوند و باید در دوره آموزشی یک ساله دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند‎.
براساس شیوه‌نامه استخدام مشمولان آیین‌نامه، استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت ‏سوادآموزی به صورت پیمانی و با مجوز سازمان اداری و استخدامی انجام می‌شود‎. داشتن تابعیت ‏ایرانی، انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی برای مردان، معتاد نبودن به دخانیات، نداشتن ‏سابقه محکومیت جزایی، دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی یا مدرک هم‌تراز، داشتن سلامت ‏جسمانی و روانی و اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی و التزام به ‏قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از شرایط عمومی استخدام اعلام شده است‎.
بر اساس این شیوه‌نامه مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریسی‌های غیرمستمر پس از شرکت و دریافت ‏نمره قبولی در آزمون پایان دوره آموزشی در دانشگاه در رشته‌های شغلی (آموزگاری، دبیری، ‏هنرآموزی، مربی امور تربیتی مدارس، مراقبت سلامت و مشاوره تحصیلی) با رعایت شرایط احراز ‏طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و براساس نیاز مناطق آموزش‌وپرورش به رشته و دوره تحصیلی، ‏جنسیت، سنوات خدمت و در سقف ظرفیت تخصیصی اعلامی از سوی سازمان امور اداری و ‏استخدامی و به ترتیب امتیازات فضلی تا پایان برنامه ششم توسعه در مناطق کمتر توسعه یافته استخدام ‏می‌شوند‎. پس از برگزاری آزمون داخلی برای تعیین حد نصاب، نمرات به تفکیک بخش عمومی و تخصصی ‏محاسبه شده و حد نصاب معادل ۵۰‌درصد نمره کل زبان، ۴۰‌درصد برای مواد عمومی آزمون و ۶۰ ‏درصد برای مواد تخصصی آزمون تعیین می‌شود. آزمون داخلی در طول برنامه صرفاً یک بار از ‏سوی وزارت آموزش‌وپرورش برگزار می‌شود و افرادی که به هر دلیلی موفق به شرکت در آزمون ‏نشوند یا حد نصاب تعیین شده را کسب نکنند از ادامه فرآیند استخدام حذف و به همکاری آنها خاتمه داده ‏می‌شود. افراد مشمول که در مهلت مقرر پرونده آنها از سوی کارگروه منطقه استان و سازمان نهضت ‏سوادآموزی بررسی شود پس از اینکه سازمان سهمیه تخصصی آنها را اعلام کرد، می‌توانند با ورود به سایت مرکز ‏سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش از نحوه ثبت‌نام زمان و مکان برگزاری ‏آزمون داخلی مطلع شوند.

 

دیدگاه‌های دیگران

م
محمد ممش زاده |
مخالف 0 - 0 موافق
ما که بیش از یک دهه تدریس میکنیم آنهم اجاره منزلمان را کفاف نمیکند مشمول این قانون نیستیم همینطور دوستانم که قریب به سی هزار هستیم!!!

تعداد بازدید :  378