شماره ۱۸۴۶ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
دفاع ترامپ از عفو مرتکبان به جنایت جنگی

ترامپ از مداخلات خود در پرونده‌هایی که اعضای ارتش آمریکایی متهم به جنایات جنگی بودند، دفاع کرد ‏و به خبرنگاران گفت که او باید از جنگجویان محافظت کند‎.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان دیدار با بویکو بوریسف، نخست‌وزیر بلغارستان به خبرنگاران ‏در کاخ سفید گفت:   «بسیاری از جنگجویان و افراد ارتش بسیار زیاد از ما تشکر کردند. بحث زمان است. ‏آنها می‌خواستند درجه او را بگیرند و من گفتم نه شما نمی‌توانید آن را بردارید‎.» سخنان ترامپ به تحولات ‏پیرامون ادوارد گلگر، عضو یگان ویژه نیروی دریایی آمریکا و خصوصا فرمان عفو خودش اشاره داشت که ‏اجازه داد این نیروی خاطی نشان و درجه نظامی‌اش را حفظ کند. ترامپ افزود: «اینها افراد ضعیفی نیستند. ‏آنها افراد سرسختی هستند و ما باید از جنگجویان‌مان دفاع کنیم.» ‏
ترامپ علاوه بر گلگر، کلینت لورنس و ماتئو گلستین را هم عفو کرد. لورنس به جرم صدور دستور ‏به نیروهایش برای شلیک به سه‌مرد افغان غیرمسلح در افغانستان به ۱۹‌سال حبس محکوم شده بود. گلستین ‏هم در پرونده قتل یک مرد افغان آن را رد کرد و با روند دادگاهی روبه‌رو بود‎. رئیس‌جمهوری آمریکا ‏گفت:   «لورنس ۶‌سال در زندان ماند و چندین‌سال دیگر هم از محکومیت او به‌عنوان یک جنگجو باقی مانده ‏بود. ما نمی‌توانیم چنین کاری با نیروهایمان کنیم.» او درباره اخراج ریچارد اسپنسر، عالی‌ترین مقام ‏غیرنظامی پنتاگون هم گفت: «دولت من مدت‌ها روی این مسأله فکر کرد.» ‏ترامپ در ادامه به مسأله عفو بو برگدال از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اشاره کرد که ‏زمانی اشتباه شمرده می‌شد.
بو برگدال به فرار از خدمت و بدرفتاری در برابر دشمن متهم بود. این سرباز ‏آمریکایی در‌سال ۲۰۰۹ پادگان نظامی خود را در افغانستان ترک کرد و سپس گروه طالبان او را اسیر کرد‎. در همین حال مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دوشنبه به خبرنگاران گفت، ترامپ به او دستور داد تا ‏ادوارد گلگر با حفظ درجه و نشان بازنشسته شود. اسپر دوباره مقام اخراجی پنتاگون را به ارایه طرح «توافق» ‏با کاخ سفید متهم کرد. وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که اسپنسر در ازای اینکه ارتش به پرونده این نیروی ‏خاطی رسیدگی کند، پیشنهاد داده بود تا این نیرو درجه‌اش را حفظ کند و بتواند با حفظ نشان بازنشسته شود‎. اسپر گفت: «این اتفاق کاملا با آنچه ما توافق کرده‌ بودیم، مغایرت داشت و با موضع علنی ریچارد اسپنسر هم ‏تفاوت داشت. اسپنسر عهدشکنی کرد و به تبعیت از آن، اعتماد من به او از بین رفت. ترامپ فرمانده کل ‏قواست. او هرگونه حق، اختیار و امتیازی دارد تا هر کاری می‌خواهد انجام دهد‎.» در همین حال سناتور جک ‏رید دموکرات، مداخله ترامپ را در سیستم قضائی ارتش آمریکا محکوم کرد و آن را نامناسب دانست. ‏آدمیرال جیمز استاوریدیس، فرمانده ارشد سابق ناتو هم با ابراز نگرانی از بروز این مسأله گفت که چنین اتفاقاتی ‏موجب دلسرد شدن نیروها در گزارش تخلفات می‌شود‎.


تعداد بازدید :  315