شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
در حاشیه روز ملی حمل‌ونقل صدای اعتراض وزیر راه و شهرسازی هم بلند شد
بنگاه‌داری بانک‌ها، مانع توسعه صنعتی کشور
امضاي قرارداد 2/1 ‌هزار‌ میلیارد تومانی در حوزه‌بندری گلایه‌های بخش خصوصی از کاغذبازی و کمبودها در اقتصاد و حمل‌ونقل

گروه اقتصادی شهروند| وزارت راه و شهرسازی در حاشیه مراسم بزرگداشت روز حمل‌ونقل قراردادی به ارزش 2‌هزار و 100‌میلیارد تومان با هدف توسعه بنادر کشور به امضا رساند. به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی این قرارداد برای 2‌هزار و 807‌نفر به صورت‌مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند. بنابر این گزارش در 8ماه گذشته سازمان بنادر 45 فقره قرارداد دیگر با بخش خصوصی به امضا رسانده است که مجموع ارزش این قراردادها‌ هزار و 877‌میلیارد تومان است. این نشست در هتل هما و با حضور وزیر راه و شهرسازی، فعالان بخش دولتی و خصوصی صنعت حمل‌ونقل و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شده و فعالان صنعت حمل‌ونقل به طرح مهم‌ترین مشکلات سرمایه‌گذاری در این حوزه پرداختند. در ادامه مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این جلسه را می‌خوانید.
اختلال توسعه صنعتی با بنگاه‌داری بانک‌ها
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاران صنعت حمل‌ونقل به عملکرد بانک‌ها برای ارایه تسهیلات به بخش صنعت انتقاد کرد و گفت: درحال حاضر بانک‌ها آن‌قدر درگیر فعالیت‌های بنگاه‌داری شده‌اند که ارایه تسهیلات به زیرساخت‌های صنعتی کشور را بدون توجیه اقتصادی کافی می‌دانند. این یک آفت و بیماری در بانکداری ایران است و دارایی بانک‌ها را تبدیل به دارایی سمی کرده است و لازم است که بانک‌ها به صورت جدی از فعالیت‌های بنگاه‌داري منع شوند و منابع آنها در اختیار توسعه کشور قرار گیرد.
عباس آخوندی با اشاره با ضرورت افزایش سرمایه بانک‌ها اعلام کرد: بدهکاری‌های کلان بانک‌ها باعث شده است که آنها با وجود افزایش 8 تا 9‌درصدی سود بانکی از نرخ تورم به وضع قرمز برسند و ضروری است که افزایش سرمایه آنها برای ارایه تسهیلات 240‌میلیارد تومانی مورد توجه جدی قرار گیرد. زیرا ارقامی که آنها به‌عنوان رقم تسهیلات اعطایی سالانه اعلام می‌کنند درواقع ارقام به‌دست آمده از تجدید قراردادهاست و این میزان تسهیلات واقعا به بخش صنعت و تولید تزریق نمی‌شود.
طرح تضمین سرمایه‌گذاری حمل‌ونقل
وزیر راه و شهرسازی همچنین راهکار نجات سرمایه‌گذاران بنادر و صاحبان صنایع حمل‌ونقل از کمبود نقدینگی را ورود به بازار بورس دانست و گفت: بنگاه‌های بزرگ مقیاس حمل و نقلی باید با ثبت شرکت در بازار بورس از تأمین مالی این بازار برای کمبود نقدینگی خود استفاده کنند.
آخوندی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت راه برای افزایش ضریب اطمینان سرمایه‌گذاری در صنعت حمل‌ونقل گفت: مطابق بند«ل» تبصره 5، وزارت راه‌وشهرسازی به مجلس درخواستی ارایه داده است تا با استفاده از منابع و تسهیلات ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی، ریسک و خطرات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تمام شقوق ارتباطی را تضمین کنیم. علاوه بر این رایزنی‌هایی برای حل مشکل برابری ارزی و ریالی تسهیلات این صندوق صورت گرفته است.
وی همچنین با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر کشور گفت: با وجود آن‌که ایران همواره به‌عنوان یک قدرت دریایی به شمار آمده است و موقعیت ممتاز و استراتژیک آن می‌تواند فرصت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری بندری برای کشور ایجاد کند اما دریا در زندگی مردم ایران، تفریحات، برنامه‌ریزی‌های شغلی و حمل‌ونقل‌شان جایگاهی ندارد.  وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای نمایش عملکرد ما در حوزه توسعه بنادر و ایجاد کسب و کار دریایی همین بس که بگوییم درحال حاضر 30‌میلیون نفر از جمعیت کشور در 10 کلانشهر غیرساحلی زندگی می‌کنند و 25‌میلیون نفر باقی‌مانده در 1100شهر سکونت دارند. در این میان بندرعباس به‌عنوان بزرگترین و مهم‌ترین بندر کشور تنها 450‌هزار نفر جمعیت دارد. این یعنی یک جای کار مشکل جدی دارد و می‌لنگد.
تعریف بد حمل‌ونقل در ایران
آخوندی همچنین اضافه کرد: در سایر کشورهای دنیا وقتی موضوع حمل‌ونقل مطرح می‌شود به این معناست که فرد به محض خروج از خانه تا رسیدن به مقصد مورد حمایت خدمات حمل‌ونقلی قرار بگیرد نه این‌که یک قسمت از مسیر را با مترو بیاید بخشی را پیاده‌روی کند در بخشی دیگر اصلا به تاکسی و اتوبوس دسترسی نداشته باشد و زمان رسیدن فرد به مقصد بیشتر از زمان استفاده از خودروی شخصی باشد. این نشان‌دهنده ضعف در صنعت حمل‌ونقل است و مشابه این موضوع در بحث ترانزیت و تجارت حمل‌ونقلی ایران نیز تکرار می‌شود. تاجر بار را به بندرگاهی تحویل می‌دهد و بعد از آن برای رساندن محموله به مقصد نهایی با ده‌ها چالش مواجه می‌شود و بار به حال خود رها می‌شود.
دسترسی حداقلی
بزرگ‌ترین شهر بندری  به آسفالت
در این نشست جمعی از سرمایه‌گذاران خصوصی بنادر ایران و نیز استانداران استان‌های ساحلی به طرح مهم‌ترین گلایه‌های خود پرداختند.  جاسم جادری استاندار هرمزگان با طرح محرومیت استان‌های ساحل‌نشین جنوبی گفت: در شرایطی که هرمزگان مهم‌ترین استان بندری ایران به شمار می‌آید اما‌ درصد دسترسی این استان به راه آسفالته کمتر از میانگین کشوری است.  وي ادامه داد: درحال حاضر روزانه 12‌هزار کامیون ترانزیت کالا وارد بندرعباس می‌شوند اما میانگین دسترسی کشور به راه آسفالته 75‌درصد است اما در هرمزگان این رقم تنها 35‌درصد است. این درحالی است که این استان بالای 1600کیلومتر مرز ساحلی دارد و به‌عنوان یکی از بزرگترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بندری در ایران مطرح است. با وجود این کمبودها درآمد بندرعباس از محل صنعت حمل‌ونقل به اندازه‌ای است که می‌توانیم ادعا کنیم استان هرمزگان را می‌توان با این درآمد و بدون اختصاص یک ریال بودجه عمومی و کشوری اداره کرد اما این فرصت عظیم تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.
کاغذبازی
 طرح‌های اقتصادی را   از بازدهی خارج می‌کند
عامری پیشکسوت سرمایه‌گذاری بندری نیز با اعلام وضع کشورهای پیشرفته از نظر امکانات حمل‌ونقل بنادر گفت: درحالی‌که در کشورهای پیشرفته 90‌درصد حمل‌ونقل کالا از بنادر توسط راه‌آهن انجام می‌شود اما در ایران این رقم تنها 13.8‌درصد است. علاوه بر این قیمت حمل‌ونقل از طریق جاده در ایران ارزان‌تر از حمل‌ونقل ریلی است. وی ادامه داد: در شرایطی که کرایه حمل جاده‌ای در یک مسیر بندرعباس 68‌هزار تومان است کرایه حمل ریلی 98‌هزار تومان است. این به چه معناست؟! فرار از استانداردهای جهان و توسعه حمل جاده‌ای نسبت به حمل ریلی؟!
او همچنین به پروسه طولانی بررسی طرح‌های اقتصادی در ایران اشاره کرد و گفت: حداقل زمان بررسی یک طرح اقتصادی در ایران 2‌سال است و گاهی بررسی این پروسه و روال اداری آن آن‌قدر طولانی است که طرح از بازده اقتصادی خارج می‌شود.


تعداد بازدید :  282