شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
وزیر امورخارجه:
توافق هسته‌ای به ضرر هیچ یک از کشورهای منطقه نیست

محمدجواد ظریف صبح دیروز با چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش دیدار کرد.  پس از دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه ظریف و اوغلو در کنفرانسی خبری حضور یافتند. وزیر امورخارجه کشورمان پس از دیدار با مولود چاوش اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه گفت: امیدوارم این سفر آغاز روند پر تحرک‌تری در روابط دو کشور مسلمان، برادر و دوست باشد.  ما روابط بسیار گسترده و مهمی با ترکیه به‌عنوان همسایه خوب داشته و داریم. وی ادامه داد: رهبران دو کشور دیدارهای مهم و متعددی در راستای اهداف مهمی در حوزه روابط اقتصادی، سیاسی،‌ منطقه‌ای برای دو کشور برنامه‌ریزی کرده‌اند.  ظریف اضافه کرد: هدف از رسیدن به سطح مبادلات تجاری به میزان 30‌میلیارد دلار تا پایان 2015 از اهداف رهبران دو کشور بوده است. همچنین تشکیل کمیسیون راهبردی دو کشور به ریاست رؤسای‌جمهوری یکی دیگر از اهداف است که نخستین جلسه آن در سفر رسمی روحانی به آنکارا انجام گرفت و جلسه دوم آن در سفر آتی طی ماه آینده اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور به ایران انجام می‌گیرد. وی افزود: موضوعات کوچکی میان دو کشور وجود دارد که به سادگی با کمک و همکاری دو کشور قابل حل‌وفصل است. امیدواریم موضوع تردد کامیون‌ها با تدابیر دو کشور حل شود که گرچه به راه‌حل نهایی نرسیده‌ایم اما تاکنون تا حد زیادی حل شده است و به‌زودی به حل‌وفصل نهایی به صورت عادلانه دست می‌یابیم.
وی با بیان این‌که ایران و ترکیه دارای دیدگاه‌های مشترکی هستند اگرچه در برخی از موضوعات تفاوت دیدگاه‌هایی وجود دارد، گفت: با وجود یک دشمن بزرگ ترور و افراط‌گری در منطقه تلاش می‌کنیم مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنیم و مانع ورود تروریست‌ها به عراق و سوریه شویم. امیدواریم با گفت‌و‌گو‌های بیشتر و تشریک دیدگاه‌ها بتوانیم میزان تفاوت دیدگاه‌ها را به حداقل برسانیم. نه ایران و نه ترکیه می‌خواهد که مردم سوریه قربانی ترور و افراط باشند. به همین دلیل می‌خواهیم هر چه سریعتر در سوریه صلح برقرار شود و مردم سوریه بتوانند آینده خود را بدون دخالت خارجی داشته باشند و منطقه روی ثبات و صلح را ببیند. وی با اشاره به مسائل عراق گفت: می‌خواهیم در مسأله عراق حضور فعال داشته باشیم. سفر امروز وزیر امور خارجه ترکیه به ایران آغاز جدیدی برای روابط دو‌جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با کشور دوست و همسایه و برادر است.  وزیر امورخارجه کشورمان با قدردانی از موضع ترکیه در جهت حمایت از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و میزبانی مذاکرات ایران و 1+5 گفت: من فکر می‌کنم اگر بقیه همسایگان مدل ترکیه را دنبال کنند و بدانند که راه‌حل هسته‌ای به نفع همه کشورهای منطقه است و به ضرر هیچ‌کس نیست و کمک کنند که مذاکرات ایران و 1+5‌ به نتیجه دست یابد می‌تواند منافع همگان را تأمین کند. ظریف در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات ایران و آمریکا در حاشیه مذاکرات 1+5 در ژنو گفت: مذاکرات ما با آمریکا نیست بلکه مذاکرات ما و 1+5‌ است و در کنار مذاکرات با 1+5‌ دیدارهایی دو‌جانبه با کشور‌های مختلف 1+5 داشته‌ایم در همین راستا با طرف چینی و روسی دیدار کرده‌ایم.
وی ادامه داد: مذاکرات ما با کشورهای عضو 1+5‌ یک مذاکرات مستمر است. از آنجایی که به غیراز کشورها با سایر کشورهای عضو 1+5 روابط دیپلماتیک داریم در این صورت می‌توانیم در پایتخت‌ها مذاکراتی داشته باشیم اما با آمریکا به دلیل این‌که روابط دیپلماتیک نداریم این مذاکرات درباره مسأله هسته‌ای منحصر به حاشیه مذاکرات 1+5 است. مذاکرات ما با آمریکا قسمتی از مذاکرات با 1+5 است.  وزیر امورخارجه کشورمان اضافه کرد: من فکر می‌کنم همه کشورها به‌خصوص اعضای 1+5 به این نتیجه رسیده‌اند که تنها راه‌حل مسأله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره براساس احترام متقابل و شناسایی حقوق مردم برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است. تحریم‌ها راهگشا نیستند. ما می‌خواهیم که برنامه هسته‌ای ما براساس یک چارچوب مورد توافق بین‌المللی باشد زیرا ما هیچ برنامه غیرصلح‌آمیزی نداریم. دستیابی به تفاهم به نفع همه بوده و اکنون شرایط آن فراهم است زیرا همه از به توافق نرسیدن با ایران ضرر می‌کنند. گام‌های خوبی برای دستیابی به توافق برداشته شده است و ان‌شاء‌الله گام‌های بعدی برداشته خواهد شد. ظریف اضافه کرد: ما معتقدیم که دنیا نیاز به تفاهم دارد زیرا مسائل مهم‌تری در منطقه ما هست که حل شود.


تعداد بازدید :  314