شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
اخبار جهان

تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا
علیه شبه‌جزیره کریمه
مقام‌های اتحادیه اروپا روز گذشته با تشدید ممنوعیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز شبه‌جزیره کریمه و تحریم‌ها علیه این منطقه موافقت کردند. به گزارش رویترز، 3 مقام اروپایی تأیید کردند تدابیر تنبیهی علیه شبه‌جزیره کریمه که مورد موافقت قرار گرفته در نشست کمیسیون اتحادیه اروپا به ریاست «دونالد تاسک» رئیس شورا و سران اروپا امروز و فردا تصویب می‌شود. براساس گزارش‌های قبلی تحریم‌ها علیه شبه‌جزیره کریمه شامل ممنوعیت خرید یا سرمایه‌گذاری شرکت‌های شبه‌جزیره کریمه توسط شهروندان اروپایی می‌شود. روز گذشته همچنین رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با رهبران برلین، پاریس و کی‌یف به بحث و گفت‌وگو در مورد مناقشات در مناطق جنوب‌ شرقی اوکراین پرداخت.

تمدید یک‌ساله کمک‌های بشردوستانه به سوریه
شورای امنیت سازمان ملل تا یک‌سال دیگر انتقال کمک‌های بشردوستانه از طریق مرزهای سوریه را برای 12‌میلیون شهروند سوری تمدید کرد. به گزارش الجزیره، قطعنامه شماره 2165 شورای امنیت سازمان ملل که در 14ژوئیه گذشته صادر شد به کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه اجازه داد تا از طریق مرزهای سوریه به مناطقی که آوارگان سوری حضور دارند، بروند که این مدت زمان در تصمیم جدیدی تا ژانویه آینده تمدید شد. این شورا در قطعنامه جدید خود، تصمیم گرفت تا بندهای آن را به مدت 12ماه دیگر یعنی 10ژانویه 2016 تمدید کند. شورای امنیت اعلام کرد که حدود 12.2‌میلیون سوری به کمک‌های فوری نیازمند هستند و تعداد آوارگان داخل کشور به حدود 7.6‌میلیون نفر می‌رسد.

موافقت اوباما با تحریم‌های تازه علیه روسیه
کاخ‌سفید اعلام کرد: رئیس‌جمهوری آمریکا لایحه تحریم‌های روسیه را که کنگره تصویب کرده، امضا خواهد کرد. به گزارش فرانسه، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ‌سفید در جمع خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهوری قصد دارد لایحه تحریم‌ها را امضا کند. کنگره آمریکا روز شنبه به اتفاق آرا «قانون حمایت از آزادی اوکراین» را تصویب کرد که شامل تحریم‌های جدیدی علیه مسکو می‌شود، تحریم‌هایی که به گفته وزیر امور خارجه روسیه خصمانه‌ است و با واکنش روسیه مواجه خواهد شد. تحریم‌های جدید در شرایطی انجام خواهد شد که مسکو به دلیل کاهش قیمت نفت و افت بهای «روبل» با هرج و مرج اقتصادی روبه‌رو شده است. روز گذشته همچنین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، پترو پوروشنکو رئیس‌جمهوری اوکراین و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه با آنها در مورد اوضاع مناطق جنوب‌شرقی اوکراین و مناقشات در این منطقه گفت‌وگو کرد. در بیانیه‌ای که از سوی کرملین صادر شد، براهمیت ملاقات هرچه سریع‌تر اعضای گروه تماس اوکراین با هدف اجرای توافقات مینسک و تسهیل مذاکرات میان کی‌یف و جدایی‌طلبان تأکید شده است.

تظاهرات سراسری مردم ترکیه در اعتراض به سرکوب رسانه‌‌ها
صدها‌ هزار تن از مردم ترکیه علیه سرکوب رسانه‌ای توسط دولت آنکارا در سراسر این کشور دست به راهپیمایی زدند. به نوشته روزنامه «تودی زمان»، تظاهرکنندگان ترکیه‌ای در مقابل دادگاه‌های چند استان دست به تظاهرات زدند و با در دست گرفتن یک نسخه از روزنامه تودی زمان، حمایت خود را از کارمندان بازداشتی این روزنامه و آزادی مطبوعات اعلام کردند. در حالی ‌که اتحادیه اروپا نیز بازداشت 150 روزنامه‌نگار ترکیه توسط دولت این کشور را محکوم کرده‌ است، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: «آنکارا انتقادات سنگین اتحادیه اروپا درخصوص بازداشت گسترده اصحاب رسانه را نمی‌پذیرد». وی افزود: «رویکرد اتحادیه اروپا صادقانه و عادلانه نیست. این رویکرد با روند صریحی که ما اخیرا در پیش گرفته‌ایم در تضاد است». چاووش اوغلو در ادامه اظهاراتش درباره علت این بازداشت‌ها گفت: «به گفته دادستان کل افراد رسانه‌ای بازداشت شده به دلیل فعالیت‌های خبری خود مورد بازداشت قرار نگرفته‌اند، بلکه بیشتر به دلیل عضو بودن در یک سندیکای تبهکار بازداشت شده‌اند».

دعوت روسیه از زمامدار کره‌شمالی
یکی از روزنامه‌های ژاپن روز گذشته نوشت، روسیه از زمامدار جوان کره‌شمالی دعوت کرد تا در مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در می 2015 شرکت کند. به گزارش ایسنا، این روزنامه ژاپنی به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد: کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی احتمالا با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار می‌کند. این نخستین سفر خارجی وی از زمان به قدرت رسیدن در‌ سال 2011 است. کره‌شمالی از موضع روسیه در قبال بحران اوکراین حمایت می‌کند و مسکو به همکاری پیونگ‌یانگ در تقویت و افزایش صادرات گاز طبیعی به کره‌جنوبی نیاز دارد اما هنوز مشخص نیست آیا کیم جونگ اون این دعوت را می‌پذیرد یا خیر. کره‌شمالی به خاطر مواجهه با انتقادهای بین‌المللی بر سر اتهامات مربوط به نقض حقوق‌بشر و برنامه اتمی‌اش به دنبال روابط نزدیک‌تر با مسکو است.


تعداد بازدید :  315