شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
یلدای گرانی و اراده‌اي كه بايد باشد

حسام مهدوی روزنامه نگار

در آستانه فرارسیدن شب یلدا هستیم و بازهم موسم مراسم آیینی جشن بلندترین شب‌سال است. نزدیک شدن به این شب، علاوه بر خاطرات دورهم نشینی، برای بخشی از جامعه یادآور گرانی‌های بی‌قاعده‌ای‌ است که در این شب تکرار می‌شوند. در ذهن خانواده‌های کم‌درآمد این خاطره پررنگ‌تر است زیرا جیب خالی و هزینه‌های گزاف، برگزاری مراسم این شب را سخت می‌کند.
چرا که قیمت فزآینده تنقلات و میوه‌های این شب، در سال‌های اخیر دیگر حوصله‌ای برای شب یلدا باقی نگذاشته است. با تنوع تجملاتی سال‌های اخیر و خوردنی‌های عجیب و گرانی که باب شده است، خانواده‌های کم‌درآمد پای روانی برای رفتن به سمت بازار شب یلدا ندارند اما در این بین آنچه به چشم می‌آید کم تفاوتی محسوس مسئولان کنترل بازار در سال‌های اخیر است که باعث لطف به سودجویان بازار در ایامی مانند شب یلدا و شب عید شده است. چند سالی است که دیگر پسته شب عید برای افراد کم‌درآمد خندان نیست و پسته‌های لب گشوده جای خود را به تخمه‌های ارزان داده‌اند و در شب‌های دراز سال، هندوانه شب یلدا سرخی خود را با گرانی اسکناس‌های درشت همراه کرده است!
در سال‌های گذشته، اقدام‌های دولتی‌ها هم در این ایام بیشتر به وعده‌هایی مربوط می‌شود که از چند روز قبل یلدا شروع شده و به مراسم موردنظر وصال نمی‌دهد و بعد از پایان مراسم هم به بوته فراموشی سپرده می‌شود. درست همانند تمام وعده‌هایی که در دوره‌های گذشته داده شد اما کسی حوصله پیگیری آن را نداشت.
انگار که دیگر دولت هم از این همه گرانی و  وعده‌هایی که داده و عمل نکرده خسته شده؛ چراکه غول گرانی هر روز سینه ستبر خود را بر قشر آسیب‌پذیر بیشتر نشان داد و دولت نتوانست کاری برای این معضل انجام دهد. حالا با تغییر دولت و کنترل تورم به نظر می‌رسد مبارزه با گرانی چیزی فراتر از حرف شده و باید کاری جدی‌تر برای آن کرد. جدا از مباحث علمی و آکادمیک اقتصادی، عزم جدی مسئولان را مي‌طلبد زیرا هر‌ سال شاهدیم که گرانی بر بازار چنبره انداخته و دولت نیز سخن از نظارت بر بازار می‌کند اما به راستی متولی این نظارت کیست؟ هرگاه که موسم چنین مراسمی فرا می‌رسد توپ نظارت بین نهاد‌های مختلف پاسکاری می‌شود و بعد از پایان یافتن ماجرا شاهد دعوای سازمان‌های مختلف برای به‌عهده گرفتن نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها هستیم و این قصه هر‌سال ادامه دارد.
بد نیست به یاد مسئولان کنونی بیاوریم که مبارزه با گرانی، سوای اقدامات علمی اقتصادی عزم جدی برای صرف کردن فعل خواستن را هم می‌خواهد. لطفا کمی عزم خود را جزم کنید چون کودکان خانوار‌هاي کم‌درآمد هم چیزی از گرانی و «ندارم» نمی‌فهمند.

 


تعداد بازدید :  129