شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
موافقت پارلمان اروپا با تشکیل کشور مستقل فلسطین
دادگاه عالی اروپا، حماس را از فهرست سیاه اتحادیه اروپا خارج كرد

شهروند| پارلمان اروپا روز گذشته قطعنامه‌ای را درخصوص به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین صادر کرد؛ قطعنامه‌ای که با 498 رأی موافق در برابر 88 رأی مخالف با موافقت اکثریت اعضای پارلمان به تصویب رسید. موافقت پارلمان اروپا با به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین درحالی صورت گرفت که دادگاه عالی اتحادیه اروپا روز گذشته نام حماس را از فهرست گروه‌های تروریستی این اتحادیه خارج کرد؛ اقدامی که در آستانه‌ ارایه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای خروج اسراییل از اراضی اشغالی و رسمیت کشور مستقل فلسطین به شورای امنیت سازمان ملل از حمایت گسترده کشور‌های اروپایی از فلسطینی‌ها خبر می‌دهد.
درحالی‌که اعضای پارلمان اروپا در جلسه روز سه‌شنبه خود در استراسبورگ نتوانستند درخصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین تصمیم‌گیری کنند، این پارلمان روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را درخصوص «اصل» به رسمیت شناختن فلسطین تصویب کرد.
در این قطعنامه آمده‌است: «‌اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن اصل کشور فلسطین و راه‌حل 2 کشوری حمایت می‌کند و معتقد است این اقدامات باید همگام با مذاکرات صلح توسعه و پیشروی کند.» البته باید اشاره کرد که این قطعنامه با رأی ممتنع 111 عضو پارلمان اروپا نیز مواجه شد.
این درحالی است که برخی از اعضای اتحادیه اروپا آماده به رسمیت شناختن کامل کشور فلسطین هستند، اما تا امروز سوئد تنها کشوری است که به‌طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخته‌ است. این طرح سمبلیک از سوی اعضای سوسیال‌دموکرات، چپ‌ها و حزب سبز پارلمان اروپا صورت گرفت تا درخواست به رسمیت شناختن بدون قید و شرط کشور فلسطین را مطرح کنند.
اقدام اتحادیه اروپا به دنبال تصمیم ماه اکتبر سوئد در به رسمیت شناختن فلسطین و رأی غیرالزام‌آور و نمادین پارلمان بریتانیا، فرانسه، ایرلند و پرتغال نشان‌دهنده ناخشنودی اروپایی‌ها از توقف مذاکرات صلح است. پس از آن‌که مذاکرات صلح خاورمیانه که با حمایت آمریکا آغاز شده بود در ماه آوریل و با کارشکنی مقامات اسراییلی و شهرک‌سازی یهودیان در اراضی اشغالی با شکست رو‌به‌رو شد، بسیاری از کشور‌های اروپایی خشم و نا‌امیدی خود را آشکارا ابراز کردند.
رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تحت فشار شدید داخلی و بین‌المللی قرار گرفته‌است. پس از انتقادهای بین‌المللی از رژیم اشغالگر قدس به دلیل کشتار بیش از 2‌هزار و 100 نفر در جنگ 51روزه غزه، برنامه‌های توسعه‌ای و شهرک‌سازی در بیت‌المقدس و بالا گرفتن درگیری‌ها در مسجدالاقصی به سبب هتک حرمت آن از سوی صهیونیست‌های تندرو به موج اعتراض‌ها به این رژیم حتی دامن زد. اتحادیه اروپا اقدامات اسراییل را مغایر تعهدات اسراییل برای مذاکرات صلح می‌داند و مقامات آمریکایی با صراحت از غیر‌قانونی بودن شهرک‌سازی‌های اسراییل سخن‌ می‌گویند و اقدامات یک‌جانبه اسراییل را محکوم می‌کنند. پافشاری بنیامین نتانیاهو، بر ادامه شهرک‌سازی‌ها به اختلاف با آمریکا، بزرگترین حامی این رژیم انجامید و روابط بین این دو رو به سردی رفت، تا آن‌جا که رسانه‌های یهودی درخصوص وتوی طرح کشور مستقل فلسطین توسط آمریکا در شورای امنیت ابراز تردید کردند.
با این حال حزب راست میانه مردم و اتحاد لیبرال‌دموکرات اروپا، که به ترتیب اولین و چهارمین احزاب پرجمعیت اروپا به شمار می‌روند اعلام کرده‌اند که به رسمیت شناختن فلسطین باید بخشی از توافق با اسراییل باشد.
خروج حماس
 از فهرست گروه‌های تروریستی
روز گذشته همچنین دومین دادگاه عالی اتحادیه اروپا نام حماس، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج و اعلام کرد که روند درج نام‌ حماس در این فهرست براساس استاندارد‌ها و معیار‌های اتحادیه اروپا صورت نگرفته‌ است. جنبش حماس در واکنش این اقدام اتحادیه اروپا را ستود و آن را گامی درست و سنجیده خواند. «موسی ابومرزوق»، عضو دفتر سیاسی حماس دراین‌باره گفت: «حذف نام حماس از لیست تروریستی اتحادیه اروپا یک پیروزی برای حامیان حقوق ملت فلسطین در زمینه مقاومت و همچنین حامیان آزادی و رهایی از چنگال اشغالگران به شمار می‌رود. نام حماس ظالمانه در لیست تروریست‌ها گنجانده شد. ما همواره خواستار تغییر این نگرش ظالمانه بودیم زیرا این اقدام که در ‌سال 2003 علیه حماس صورت گرفت، قانونی نیست و با قوانین اتحادیه اروپایی تضاد دارد».
«بنیامین نتانیاهو» در واکنش به اقدام دیوان دادگستری اروپا گفت: «ما از توضیح اتحادیه اروپا درباره «فنی بودن» حکم صادره درخصوص خروج حماس از فهرست تروریستی این اتحادیه قانع نشده‌ایم و از آنها انتظار داریم فورا حماس را به فهرست تروریستی این اتحادیه   بازگرداند».
ارایه قطعنامه کشور فلسطین
 به شورای امنیت
اقدامات روز ‌گذشته اتحادیه اروپا در حمایت از فلسطین درحالی صورت گرفت که قرار است امروز پیش‌نویس قطعنامه به رسمیت شناختن کشور فلسطین و خروج اسراییل از اراضی اشغالی روی میز شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیرد. مقامات فلسطینی، با وجود تهدید آمریکا درخصوص وتوی این طرح، از عزم راسخ خود برای این اقدام خبر می‌دهند.
پیش‌نویس این قطعنامه خواستار خروج کامل نیرو‌های اسراییلی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین شده‌ و برای این منظور مهلتی 2ساله را تعیین کرده ‌است. مسأله دیگری که در این قطعنامه به آن اشاره شده‌ ادامه مذاکرات به منظور دستیابی به راه‌حل 2 کشوری است.
از آن‌جایی که فلسطین عضو ناظر سازمان ملل به شمار می‌رود و هنوز به عضویت کامل این نهاد درنیامده‌است، این قطعنامه از سوی اردن در این شورا مطرح خواهد شد، چرا که تنها کشور‌های عضو این شورا می‌توانند طرح‌های خود را در این شورا مطرح کنند.
روز گذشته همچنین «صائب عریقات»، دیپلمات ارشد فلسطینی با جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا در لندن دیدار کرد. کری در این دیدار تهدید کرد در صورتی که فلسطینی‌ها درخصوص ارایه این پیش‌نویس به شورای امنیت پافشاری کنند، واشنگتن از حق وتوی خود استفاده می‌کند. عریقات نیز در پاسخ به‌ کری گفت: «اگر آمریکا از حق وتو استفاده کند به سازمان‌های بین‌المللی و دادگاه کیفری بین‌المللی خواهیم پیوست». وی همچنین درخصوص تهدید به اعمال تحریم علیه فلسطین گفت: «مردم فلسطین چیزی برای از دست دادن ندارند».
همچنین ریاض منصور، نماینده دایم فلسطین در سازمان ملل اعلام کرد که دیدار میان عریقات و کری در لندن مثبت نبوده و فلسطینی‌ها تصمیم دارند تا برای ارایه پیش‌نویس قطعنامه پایان اشغالگری به شورای امنیت  بروند.
وی گفت: «کری چیز جدیدی در مذاکرات ارایه نداده و با پیش‌نویس قطعنامه عربی یا فرانسوی درخصوص فلسطین مخالفت کرده است».
از سوی دیگر فرانسه نیز در نظر دارد تا طرح مشابهی را درخصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین به شورای امنیت ارایه کند. پاریس وعده داده‌ است که با همکاری طرف فلسطینی و توافق اردن برای رسیدن به پیش‌نویس قطعنامه همزمان در راستای پیش‌نویس فلسطینی‌ها تلاش می‌کند که در این صورت ممکن است تصویب شود و با وتوی آمریکا مواجه نشود. برای همین به فلسطینی‌ها توصیه می‌کند که میانه‌رو باشند. هرچند  این طرح نیز با مخالفت آشکار جان‌کری رو‌به‌رو شده ‌است.
با این حال فلسطینی‌ها با دو نکته اصلی در پیش‌نویس طرح فرانسوی - اروپایی مخالفند. یکی خالی بودن این طرح از بند پایان اشغالگری اسراییل در اراضی فلسطین طی دو‌سال که در پیش‌نویس طرح فلسطینی‌ها آمده است و دوم اشاره این طرح به دولت یهود و قطعنامه 181 سازمان ملل یا همان قطعنامه تقسیم که اسراییل براساس آن تشکیل و به‌عنوان دولت یهود شناخته شد.


تعداد بازدید :  134