شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز ژوزف استالین
136‌سال پیش، برابر با هجدهم دسامبر 1878 میلادی، یوسیف ویسارینویچ جوگاشویلی، مشهور به ژوزف استالین، سیاستمدار کمونیست که از اواسط دهه ۲۰ تا زمان مرگ در‌ سال ۱۹۵۳ زمام امور اتحاد جماهیر شوروی را برعهده داشت، به دنیا آمد. حکومت استالین را بسیاری به «کیش شخصیت» و شیوه‌های مخفی حذف مخالفان متهم می‌کنند. ژوزف استالین رهبر اتحاد شوروی در زمان جنگ جهانی دوم بود. پس از جنگ، استالین اتحاد شوروی را به‌عنوان یکی از دو ابرقدرت جهانی مطرح کرد و تقریباً 4 دهه پس از مرگ او در ۱۹۵۳ این موقعیت همچنان برجا بود.

ترور دکتر محمد مفتح
35‌سال پیش، برابر با بیست و هفتم آذر 1358 خورشیدی، حجت‌الاسلام دکتر محمد مفتح‌همداني، مدرس الهيات و از چهره‌های شاخص انقلاب‌ سال 57 در ایران، هنگام ورود به دانشکده الهيات در خيابان مطهري از سوی گروه فرقان ترور شد. ضاربين دکتر مفتح، سه جوان مسلح به کلت و یوزي بودند که پس از انجام ترور از صحنه فرار کردند. ضاربان که دکتر مفتح را تا داخل دانشکده دنبال کرده بودند بعد از انجام کار خود کيف‌دستي او را نیز ربودند. روز شهادت دکتر مفتح از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی «روز وحدت حوزه و دانشگاه» نامیده شد.

درگذشت سیاستمدار هنرمند
3‌سال پیش، برابر با هجدهم دسامبر 2011 میلادی، واتسلاو‌ هاول، سیاستمدار، نمایشنامه‌نویس، نویسنده و اولین رئیس‌جمهوری کشور چک در 75سالگی درگذشت. ‌هاول در دوران نظام کمونیستی بیش از 4‌سال زندانی بود. او در ‌سال 1993 با جدا شدن اسلواکی از جمهوری چک موافقت کرد و جمعا 12‌سال و 6 ماه رئیس‌جمهوری این کشور بود.‌ هاول به‌عنوان یک هنرمند و سیاستمدار در طول زندگی سیاسی و هنری از طرف گروه‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی زیادی مورد تقدیر قرار گرفت.


تعداد بازدید :  333