شماره ۴۵۵ | ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر
صفحه را ببند
تحقیقات و نوآوری در کدام شرکت تعطیل بود؟
دفاعیه واحد تحقیق و توسعه سایپا مقابل انتقاد وزیر
معاون تحقیقات و نوآوری سایپا در پاسخ به «شهروند»: ساینا و تیبا 2 با تحقیقات 3‌سال گذشته ساخته شدند

شهروند| تنها یک روز پس از آن‌که محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص فناوری و پژوهش در حوزه صنعت صحبت و اعلام داشت که یکی از خودروسازان بزرگ، واحد تحقیق و توسعه خود را نیمه‌تعطیل کرده بود، یکی از خودروسازان در مقام پاسخ برآمد. وزیر صنعت به کندی حرکت صنایع در مسیر تحقیق و توسعه اشاره داشت و در همین حوزه، معاون تحقیقات سایپا به میان خبرنگاران آمد تا درخصوص عملکرد این معاونت در سالیان اخیر و تحقیقاتش برای تولید خودروهای جدید صحبت کند. درحال حاضر شرکت‌های خارجی سالانه یک یا چند خودرو طراحی می‌کنند که ما نیز برای رقابت‌پذیری باید به این سمت حرکت کنیم. یکی از برنامه‌های مرکز تحقیقات سایپا، کاهش زمان طراحی خودرو است به‌طوری که به استانداردهای روز دنیا نزدیک شویم.
منظور وزیر صنعت ما نبوده‌ایم
علیرضا مصدقی مدیرکل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا در این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» مبنی بر این‌که «وزیر صنعت خبر داده واحد تحقیق و توسعه یکی از خودروسازی‌های بزرگ نیمه تعطیل است، آیا آن خودروسازی شما هستید»، گفت: از زمان تأسیس معاونت تحقیقات و نوآوری در سایپا تا به امروز 11 خودرو وارد بازار شده و در 3‌سال گذشته هم ساینا و تیبا 2 از تحقیقات این معاونت بوده، پس همان‌طور که می‌دانید آن خودروسازی موردنظر وزیر سایپا نبوده است، درثانی به صورت کلان در کشورهای خارجی 0.7‌درصد از سرمایه شرکت‌ها صرف تحقیق و توسعه می‌شود که از این میزان تنها یک‌سوم طرح‌ها به فرآیند تولید می‌رسد.
وی در ادامه توضیح خود درباره این‌که چه میزانی از درآمد سایپا برای تحقیق و توسعه در نظر گرفته شده است، افزود: عملکرد سایپا با تولید این 11 خودروی اخیر نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری خوبی در این امر داشته است که توسعه توان آزمایشگاهی که واحدهای گرانقیمتی هم هستند، به این امر اهتمام دارد. در کنار این اما سایپا 20‌میلیارد تومان را نیز برای تکمیل آزمایشگاه‌های نیمه تمام خود اختصاص داده است.
همکاری با چینی‌ها برای تولید موتور
وی از برنامه‌ریزی مرکز تحقیقات سایپا جهت ارایه یک خانواده موتور با حجم 1300، 1500، 1600 سی‌سی و همچنین 1600 سی‌سی‌توربو شارژ خبر داد و گفت: برای طراحی این موتورها با شرکت مگاموتور و همچنین بلریانس چین همکاری داریم. مصدقی در ادامه از طراحی یک خودروی جدید در ادامه تولید تیبا 2 خبر داد و گفت: این محصول روی پلتفرم X200 تولید خواهد شد و طی 15 ماه آینده به بازار عرضه می‌شود. وی همچنین از ایجاد تغییراتی در اتاق کابین و اتاق بار وانت نیسان خبر داد و گفت: نیسان جدید با آپشن‌های جدید و ایمنی بیشتر طراحی شده و استانداردهای موجود را پاس خواهد کرد. به گفته او، مرکز تحقیقات سایپا در مراحل نهایی طراحی خودروی SP100 قرار دارد که این خودرو از آپشن‌هایی مانند ایربگ کناری، دنده اتومات و فرمان برقی برخوردار است و در ‌سال 95 به بازار عرضه خواهد شد.
رونمایی از ساینا در زمستان
مدیرکل مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا همچنین از اتمام مطالعات لازم برای تولید 3 مدل خودروی سدان، ‌هاچ‌بک و SUV روی پلتفرم SP1 خبر داد و گفت: این خودروها در سال 96 به بازار عرضه می‌شود. وی در ادامه با اشاره به ایجاد تجهیزات لازم برای تست خودرو در دمای منفی 40 درجه تا مثبت 60 درجه در مرکز تحقیقات سایپا خبر داد و گفت: درحال حاضر از 55 استاندارد اجباری برای خودروها امکان تست 35 مورد در آزمایشگاه‌های ما در سایپا وجود دارد. مصدقی همچنین از رونمایی خودرو ساینا در زمستان امسال خبر داد و گفت: تولید آزمایشی این خودرو در سایپا کاشان آغاز شده است.

 


تعداد بازدید :  313