شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

درگذشت سلطان محمد خدابنده
698‌سال پیش، برابر با بیست و پنجم آذر 695 خورشیدی، سلطان محمد خدابنده اولجایتو، هشتمین سلطان از سلسله ایلخانان مغول، در سلطانیه زنجان درگذشت. الجایتو پس از رسیدن به ایلخانی مغول در ایران نام محمد خدابنده را برای خود برگزید. او که در کودکی با نام مسیحی نیکولا تعمید یافته بود پس از چندی سرانجام قبول اسلام کرد و پیرو مذهب ابوحنیفه شد، اما در ادامه پس از مناظره با علامه حلی و نظام‌الدین مراغه‌ای مذهب تشیع را اختیار کرد. الجایتو در سن 36سالگی وفات یافت و پیکرش در شهر سلطانیه که خود کار ساختش را به اتمام رسانده بود به خاک سپرده شد.

مرگ جهانگشای پرتغالی
499‌سال پیش، برابر با شانزدهم دسامبر 1515 میلادی، آلفونسو دآلبوکرک، کاشف و دولتمرد پرتغالی در هند درگذشت. آلبوکرک یک نجیب‌زاده پرتغالی بود که فعالیت‌های نظامی و اجرایی او، موقعیت دولت پرتغال را در اقیانوس هند بیش از پیش تثبیت کرد. از او به خاطر استراتژی موفقیت‌آمیزش به‌عنوان نابغه نظامی یاد می‌شود .آلبوکرک عقیده داشت باید تمامی راه‌های آبی دریایی به اقیانوس اطلس، دریای سرخ، خلیج‌فارس و اقیانوس آرام را ببندد تا آن‌جا را تحت سلطه پرتغال در آورد.

تأسیس باشگاه آ.ث میلان
115‌سال پیش، برابر با شانزدهم دسامبر 1899 میلادی، باشگاه فوتبال آ.ث میلان، با نام «باشگاه کریکت میلان» به وسیله آلفرد ادواردز و هربرت کیلپین انگلیسی تأسیس شد و به دلیل انگلیسی بودن مؤسسان، اسم باشگاه به جای میلانو (تلفظ ایتالیایی)، میلان نام گرفت. میلان با ۱۸قهرمانی در سری آ، ۵ قهرمانی در جام حذفی ایتالیا و ۶ قهرمانی در سوپرجام ایتالیا و در مجموع ۲۹ جام، یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایتالیاست. مالک کنونی باشگاه سیلویو برلوسکونی است و ارزش فعلی آن معادل ۹۴۵‌میلیون یورو برآورد شده است.


تعداد بازدید :  499