شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
گزارش «شهروند» از ادامه مخالفت‌های وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال
کی‌روش، زیر تیغ ممیزی کمیته بررسی‌صلاحیت
سجادی: مشکل اخلاقی داشته باشد، برکنار می‌شود قنبرزاده: بگذارید تیم‌ملی آرامش داشته باشد

شهروند| پس از زلاتکو کرانچار، نوبت به کارلوس کی‌روش رسیده است. انگار حکم «کمیسیون بررسی صلاحیت مربیان خارجی» مبنی بر گرفتن یک بی‌اخلاق، منجر به گرفتن «هر آنچه در شهر هست» شده است! پس از جنجال‌های مربوط به رد صلاحیت کرانچار، گویا کمیته نظارت بر مربیان خارجی درحال بررسی پرونده یکی از بزرگترین مربیان خارجی تیم‌ملی ایران است و حتی گفته در صورت بروز مشکل و داشتن موارد غیراخلاقی، کی‌روش برکنار می‌شود‍.
ارزش‌مداری به سبک وزارت ورزش
نصرالله سجادی، معاون وزیر ورزش و جوانان به دلیل آنچه «اولویت اخلاق‌مداری در ورزش ایران» می‌نامد، حتی کنار گذاشتن کی‌روش در صورت اثبات بي‌اخلاقی را هم ناممکن نمی‌داند: «ارزش‌های نظام و انقلاب در همه حال برای ما اهمیت دارد. وزارت ورزش در دوره فعالیت یک‌سال و یک ماهه خود وضع تمامی مربیان خارجی را که قصد داشتند در سطح تیم‌های ملی فعالیت کنند، بررسی کرده و پاسخگوی دوره فعالیت خودش است و به گذشته کاری ندارد. البته در این بررسی‌ها به مسائل فنی مربیان کاری نداریم. صورتی که فدراسیون فوتبال یا نهادهای نظارتی نظیر مجلس مستندات خود را درباره کی‌روش برای ما ارسال کنند، آنها را بررسی خواهیم کرد. اگر اعضای کمیسیون بررسی صلاحیت مربیان خارجی فعالیت این مربی در تیم‌ملی را مغایر با ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی کشور بدانند از ادامه فعالیت او در تیم‌ملی جلوگیری خواهیم کرد.»
کارنامه پاک کی‌روش
با جست‌وجو در اسرار پیدا و پنهان زندگی کی‌روش، کارنامه او را بي‌عیب و نقص می‌یابیم.   برخلاف کرانچار، هیچ‌گونه اقدام غیراخلاقی غیر از ماجرای فرار مالیاتی البته حل شده در دوران مربیگری در فوتبال پرتغال، رسانه‌ای نشده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد با توجه به درگیری‌های دامنه‌دار وزارت ورزش با فدراسیون فوتبال، این تهدید بیش از آن‌که کاربردی باشد، یک هشدار به فدراسیون تحت ریاست کفاشیان تلقی می‌شود؛ فدراسیونی که به خاطر موضع‌گیری تقریبا همیشه متفاوت با وزارت ورزش زیر تیغ انتقادها قرار دارد و به‌خصوص پس از ماجرای تمدید قرارداد کی‌روش حمایت این نهاد به‌عنوان اصلی‌ترین متولی ورزش را هم از دست داده است.
قنبرزاده: تیم‌ملی نیاز به آرامش دارد
منصور قنبرزاده، عضو هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال از اقدامات اخیر شگفت‌زده است. او دراین‌باره می‌گوید: «من تحت هر شرایطی معتقد هستم باید شان انسان‌ها حفظ شود. حتی اگر مربی مشکل هم داشته باشد، خیلی جالب نیست که طوری حرف بزنیم تا آبرویش به خطر بیفتد. اگر بخواهیم قوانین اسلامی را هم در نظر بگیریم، ‌درست نیست فردی را که جرمش ثابت نشده، این‌طور مورد خطاب قرار دهیم.» او درباره اختلافات وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال تأکید می‌کند: «وزارت ورزش متولی ورزش کشور است و در واقع نسبت به این موضوع حاکمیت دارد. معتقدم باید بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال یک تعامل سازنده وجود داشته باشد چرا که از هرگونه اختلاف بین فدراسیون و وزارت، مطمئنا فوتبال متضرر خواهد شد. درحال حاضر فوتبال ایران در شرایط سختی قرار دارد و شاید پیش کشیدن نام کی‌روش، اصلا منطقی نباشد. تیم‌ملی قبل از جام ملت‌ها نیاز به آرامش دارد و امیدوارم این مسائل هرچه زودتر تمام شود.»
ادامه اختلافات 25 روز قبل از جام ملت‌ها
اختلافات فدراسیون و ورزارت ورزش بر سر هر مسأله بزرگ و کوچکی شدت می‌یابد و موضع‌گیری بعضا لجبازانه به‌خصوص وزارت ورزش، بیش از پیش فوتبال روی لبه سقوط ما را به سمت پرتگاه می‌کشاند. پرونده رسیدگی به کارنامه کی‌روش در فاصله تنها 25 روز مانده تا شروع جام ملت‌های آسیا (مهم‌ترین تورنمنت ملی فوتبال قاره آسیا) این شبهه را به وجود می‌آورد که موضوع جدید هم بی‌ارتباط با گروکشی فدراسیون و وزارت ورزش نیست. مطرح کردن این مسائل در آستانه شروع یکی از بزرگترین آزمون‌های کی‌روش در تیم ملی، نتیجه‌ای غیر از ایجاد تشویش و بلاتکلیف جلوه دادن تیم پر امید ما نیست. اگر صلاحیت کی‌روش که با مخالفت وزارت ورزش و با اصرار علی کفاشیان و افکار عمومی قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال ایران تمدید کرد، تأیید نشود، تیم‌ملی ضربه می‌خورد. انگار در وزارت ورزش کمتر مقامی مایل به شکسته ‌شدن طلسم 39 ساله قهرمان شدن تیم‌ملی کشورمان در جام ملت‌های آسیاست.


تعداد بازدید :  229