شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
مرگ سالانه 22‌هزار کودک ایرانی زیر 5 سال
14.2‌درصد طلاق‌ها در یک‌سال اول زندگی و 50‌درصد طلاق‌ها در 5‌سال اول زندگی رخ داده است

شهروند| «سالانه 22‌هزار کودک ایرانی زیر 5‌سال که 14‌هزار مورد آن نوزاد هستند، فوت می‌کند، 300 مادر هم در اثر حاملگی و زایمان هم جانشان را از دست می‌دهند. این تنها همه مسأله نیست، در‌سال 91 حدود 220‌هزار سقط غیرقانونی رخ داده و بیش از 120‌هزار سقط بدون دلایل پزشکی صورت گرفته است. در همین‌سال هر ساعت 16 طلاق و در‌ سال بعد از آن، 18 طلاق در ساعت، صورت گرفت. آمارها نشان می‌دهد 80‌درصد افرادی که طلاق می‌گیرند کمتر از 30‌سال سن دارند. 14.2‌درصد طلاق‌ها در یک‌سال اول زندگی و 50‌درصد طلاق‌ها در 5‌سال اول زندگی رخ داده است.» اینها تنها بخشی از نگرانی مسئولان وزارت بهداشت در همایش بررسی سیاست‌های جدید جمعیتی کشور از پایین آمدن نرخ باروری و کاهش جمعیت است. به گزارش فارس، علی‌اکبر سیاری که دیروز در همایش بررسی سیاست‌های جدید جمعیتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صحبت می‌کرد، ادامه داد: «در ایران سالانه 22‌هزار کودک زیر 5‌سال که 14‌هزار مورد آن نوزاد است فوت می‌کند، همچنین 300 مادر بر اثر حاملگی و زایمان جانشان را از دست می‌دهند که تمام اینها قابل پیشگیری است.» براساس اعلام این مسئول در وزارت بهداشت، سالانه یک‌میلیون و 700‌هزار حاملگی اتفاق می‌افتد که یک‌میلیون و 400‌هزار مورد آن منجر به تولد فرزند شده و 4‌هزار مورد فوت می‌کند.معاون درمان وزارت بهداشت به بالا بودن نرخ باروری در اوایل دهه 60 اشاره کرد و افزود: «در سال‌های 60 تا 64 تعداد فرزندان هر خانوار 5/6 فرزند بود، از همان زمان تعداد موالید به تدریج کم شد، به‌طوریکه حالا 46‌درصد زنان شاغل یا فرزندی ندارند یا تک فرزند هستند.»
سیاری تأکید کرد: «سیاست دولت و کشور افزایش نرخ باروری است و هر خانواده باید 2 تا 3 فرزند داشته باشند در راستای افزایش نرخ باروری باید ضمن این‌که این نرخ را از 8/1 به 1/2 نزدیک کنیم سلامت کودک و مادر را نیز تأمین کنیم.»
معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اعلام این‌که سن ازدواج در‌سال 90 در پسران 7/26‌سال و در دختران حدود 23‌سال بود، گفت: «درحال حاضر 11‌میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند و باید شرایط ازدواج آنها را فراهم کنیم چون تمایل به ازدواج دارند درحالی‌که روند ازدواج رو به کاهش و سن ازدواج رو به افزایش است و تعداد زیادی هم آماده ازدواج‌اند.» سیاری با تأکید بر این‌که هم اکنون فاصله اولین تولد فرزند پس از ازدواج 5/3‌سال است، تأکید کرد: «درحال حاضر شرایطی ایجاد شده که فاصله بین اولین فرزند و دومین فرزند 4/5‌سال است که اصلاح آن قابل آموزش است. ما البته به سهم خود آموزش می‌دهیم اما کافی نیست.»
او به آمار سقط جنین در‌سال 91 اشاره کرد. «در‌سال 91 حدود 220‌هزار سقط غیرقانونی رخ داده و بیش از 120‌هزار سقط بدون دلایل پزشکی صورت گرفته است.» سیاری ادامه داد: «دو سوم زنان ایرانی پس از 30 سالگی تمایلی به فرزندآوری ندارند و باید خدمات باروری سالم برای گروه‌های متفاوت تداوم یابد. نباید اجازه دهیم نوزادان نارس و کم‌وزن متولد شوند این عوامل به دلیل سوء‌تغذیه و مصرف سیگار است که از بروز آن باید جلوگیری کرد. البته برخی از زنان به دلیل نارسایی‌های کلیه و قلب با تجویز پزشک نباید باردار شوند بنابراین مادرانی هم هستند که نمی‌توانند باردار شوند و باید امکانات لازم را برای آنها فراهم کرد. تأکید رهبر معظم نیز ارتقای سلامت و افزایش نرخ باروری است.»
۶۵‌درصد تک‌فرزندها
قصد تک‌فرزندی ندارند
محمد اسلامی، مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت هم در همین مراسم به بررسی‌هایی اشاره کرد که نشان می‌دهد اگر مسکن، شغل و معیشت مناسب تأمین شود، بیشتر زوجین تمایل به داشتن ۳ فرزند دارند و ۶۵‌درصد تک‌فرزندها قصد تک‌فرزندی ندارند. او با بیان این‌که نرخ 1/2 خط قرمز نرخ باروری است، گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که زوج‌ها تمایل به 9/2 فرزند دارند اگر مسکن و معیشت و شغل زوج‌ها تأمین شود، می‌توان از نرخ باروری 1/2 عبور کرد.»


تعداد بازدید :  496