شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
فرصت دو دهه‌ای برای مهار روند گرمایش زمین
دمای کشور 1.5 درجه افزایش یافت
اگر دمای زمین تنها دو درجه سانتی گراد افزایش یابد، تاثیرات جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد

شهروند| «در برخی نقاط کشور، دمای زمین بین یک تا 1.5 سانتی‌گراد گرمتر شده و این درحالیست که تحقیقات نشان می‌دهد اگر دمای زمین تنها دو درجه سانتی گراد افزایش یابد، تاثیرات جبران‌ناپذیری رخ خواهد داد.» زمین درحال گرم شدن است و این حقیقتی تلخ و نگران‌کننده شده برای کره پیر. حقیقتی که معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری و معرفی پژوهشگران برتر محیط زیست، از آن سخن گفت.
او با اشاره به نشست تغییرات آب و هوایی در لیما، گفت: «در بیستمین نشست وزرای محیط‌زیست برای این‌که چه راهکاری برای تغییرات آب و هوا در پیش بگیرند؛ کار پژوهشی گسترده IPCC مبنای تصمیم گیری قرار گرفت. در این پژوهش برای این‌که افکار عمومی را مجاب کنند یک اتفاق در کره زمین درحال رخ دادن است؛ ابتدا 3‌هزار پژوهشگر در حوزه‌های مختلف ازجمله هواشناسی، محیط‌زیست، زمین‌شناسی و اقلیم جمع شدند و اطلاعات وضع آب و هوایی از حدود 20 تا 30هزار‌سال از منابع متفاوت جمع‌آوری شد. از این تجزیه و تحلیل‌ها تئوری‌ها و فرضیه‌هایی خارج شد که فرضیه آن این بود که زمین درحال گرم شدن است و دلیل اصلی آن دستکاری انسان است و اکنون با 95‌درصد اطمینان می‌توانیم بگوییم زمین درحال گرم شدن است.»
به گفته ابتکار، این نمونه کار پژوهشی است که مبنای تصمیم‌سازی است و براساس این پژوهش 85/0سانتی‌گراد دمای زمین افزایش پیدا کرده است.
افزایش 85/0 سانتی‌گرادی دمای زمین و نگرانی‌های جهانی که حتی سیاست‌گذاران و سیاستمداران را هم برای مهار این اتفاق همراه کرده، در حالیست که روند گرمایش زمین در ایران، نگران‌کننده‌تر و تلخ‌تر است. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، ادامه داد: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد در ایران دمای زمین یک تا 1.5 درجه افزایش پیدا کرده است. اگر این افزایش دما به درجه برسد تغییرات غیرقابل بازگشتی همچون تغییرات شدید آب و هوایی و از دست رفتن زیستگاها رخ خواهد داد. فقط دو دهه برای مهار روند گرمایش زمین فرصت هست.»
وضعیت پارازیت‌ها بررسی می‌شود
در حاشیه این مراسم، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اقدامات کارگروه پارازیت و بررسی وضع آن گفت: «کارگروه پارازیت پیش از این تشکیل شده و نظرات خود را نیز اعلام کرده است ولی اخیرا پیشنهاد تشکیل این کارگروه را داده‌ایم که به‌زودی با حضور وزرای مربوطه جلسه کارگروه تشکیل می‌شود تا یک جمع‌بندی و یک گزارش از وضع موجود ارایه کنیم.»  او همچنین درخصوص آلودگی هوا هم گفت: «منشأ آلودگی هوای کنونی، گردوغبار و ذرات کوچکتر از 2.5میکرون است که به دلیل احتراق ناقص سوخت ایجاد می‌شود، البته تعداد روزهای ناسالم نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرده است.»


تعداد بازدید :  471