شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
انتقاد وزیر صنعت از کم‌کاری واحدهای صنعتی در تحقیق و توسعه
نمی‌توان مرز را به روی کالا بست

شهروند| محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری با انتقاد از کم‌کاری برخی واحدها در تخصیص هزینه به موضوع تحقیق و توسعه، به این موضوع اشاره داشت که در کشور‌های توسعه‌یافته، گاهی 40‌درصد پرسنل و نیروی انسانی مشغول در واحدهای اقتصادی در بخش تحقیق و توسعه فعال هستند در حالی‌ که در ایران خیلی از واحد‌ها نمی‌توانند هزینه تحقیق و توسعه (R&D) را بپردازند. او در این جشنواره با ذکر یک مثال به یکی از خودروسازی‌های بزرگ اشاره کرد که واحد تحقیق و توسعه نیمه‌تعطیل داشت که در چند وقت گذشته قدری توانست آن را راه اندازد.
دولت نیمی از هزینه تحقیق و توسعه واحدها را متقبل می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در  ادامه صحبت‌هایش با اشاره به لایحه بودجه 94 گفت: در لایحه بودجه ‌سال 1394 برای پنج صندوق وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت 600‌میلیون دلار سرمایه پیشنهاد شده که 200‌میلیون دلار برای صندوق ضمانت صادرات و 400‌میلیون دلار برای چهار صندوق دیگر در نظر گرفتیم. وی در مورد پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 1394 به منظور حمایت از طرح‌های پژوهشی گفت: ‌در این لایحه پیش‌بینی شده در صورت کاربردی شدن تحقیقات پژوهشی، دولت تا 50‌درصد هزینه تحقیق و توسعه را متقبل شود، البته در کشورهای پیشرفته این رقم به 90‌درصد می‌رسد. وی همچنین با بیان این‌که رژیم صهیونیستی بیش از 4‌درصد تولید ناخالص داخلی ملی خود را صرف تبلیغات می‌کند، افزود: این نشان می‌دهد که چنین کشوری برای این موضوع چگونه پایه‌گذاری کرده و اهمیت بحث پژوهش و تحقیقات را نشان می‌دهد.
واردات کالای گروه دهم آزاد است
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بخشی از سخنان خود با بیان این‌که طبق قانون برنامه پنجم نمی‌توان جلوی واردات را به‌جز با تعرفه گرفت، گفت: نمی‌شود مرزها را  روی کالاها بست؛ واردات کالای گروه دهم با دو برابر سود بازرگانی آزاد است که برخی نمایندگان مجلس از ما سوال می‌کنند که چرا برخی کالاهای خارجی در بازار زیاد است. از طرف دیگر تعرفه واردات افزایش یابد به معنی افزایش قاچاق خواهد بود. نعمت‌زاده همچنین افزود: متوسط سهم تحقیقات کاربردی در کشورهای دیگر دوسوم است در حالی ‌که در کشورمان فقط یک‌سوم تحقیقات کاربردی هستند.
اعطای مجوز به مارلبرو قانونی است
نعمت‌زاده در حاشیه این همایش به سوالات مختلف در جمع خبرنگاران پاسخ داد. وی در مورد مهلت دوهفته‌ای کمیسیون اصل 90 به وزارت صنعت برای لغو مجوز مارلبرو گفت: هیچ‌مهلتی برای وزارت صنعت جهت لغو مجوز واردات سیگار مارلبرو صادر نشده است. وی تأکید کرد: کار ما در صدور مجوز واردات سیگار مارلبرو درست و قانونی است. وی تصریح کرد: شاید برخی نمایندگان در این مورد سوال داشته باشند که به آنها توضیح خواهیم داد. وی تصریح کرد: برای بهبود عملکرد شرکت‌های خودروساز، طراحی پلتفرم جدید، کاهش مصرف سوخت، بهبود شرایط آلایندگی پیش‌بینی شده و باید کار گسترده‌ای در صنعت خودرو انجام شود.
کالاهای اساسی گران نمی‌شوند
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد تأثیر نوسان نرخ ارز در قیمت کالاهای اساسی نیز گفت: دولت بر قیمت کالاهای اساسی نظارت دارد و در برخی موارد نیز تعیین‌کننده قیمت است، فکر نمی‌کنم که شاهد تغییری در این مورد طی‌ سال‌جاری باشیم. نعمت‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که با توجه به کاهش قیمت نفت و پایین آمدن میزان منابع ارزی کشور، آیا دولت برنامه ویژه‌ای برای تأمین ارز از محل صادرات غیرنفتی دارد، گفت: طبق برنامه چشم‌انداز 20ساله که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد باید تکیه بر توان صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این مسأله در سیاست‌های برنامه‌ پنجم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز مورد تأکید قرار گرفته که وظیفه ما این است به سمت افزایش صادرات غیرنفتی حرکت کنیم.


تعداد بازدید :  317