شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
در حاشیه تجاری‌سازی 5 دستاورد پژوهشی بخش کشاورزی مطرح شد
اقتصاد علم‌محور در ایران، لوکس تصور می‌شود

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی 5 دستاورد پژوهشی خود را در مراسمی به مرحله تجاری‌سازی رساند. در این تشریفات که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برگزار شده بود، نادیده گرفتن نقش اقتصادی دستاوردهای پژوهشی موردانتقاد قرار گرفت. معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به علم‌محور بودن ثروتمندترین کشورهای جهان گفت: در کشور ما نه‌تنها بي‌توجهی به پژوهش در حوزه صنعت و تولید هزینه‌بردار بوده است که مدیران کشور تحقیقات را یک کار لوکس می‌دانند و وزرای پیشین به من توصیه کردند این حوزه را جدی نگیرم!
مدیران ایرانی اقتصاد علم‌محور را کار لوکس تصور می‌کنند
در مراسم تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی وزارت کشاورزی که با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و تعدادی از پژوهشگران بخش کشاورزی تشکیل شد آزمون و خطای مدیران کشور و بي‌توجهی به نقش اقتصادی پژوهش‌های علمی مورد انتقاد قرار گرفت.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اقتصاد علم‌محور در کشورهای پیشرفته اعلام کرد: در حال حاضر بزرگترین و ثروتمندترین کمپانی‌های جهان، شرکت‌هایی هستند که اساس توسعه خود را برمبنای دستاوردهای پژوهشی گذاشته‌اند اما متاسفانه این موضوع در کشور ما نه‌تنها مورد بي‌توجهی کامل قرار گرفته است که بخش‌های صنعتی و اقتصادی ایران با آزمون و خطای مدیران و واردات تکنولوژی متحمل هزینه‌های قابل توجه اقتصادی می‌شود.
سورنا ستاری ادامه داد: در شرایطی که محروم‌ترین استان ایران به اندازه کشور ترکمنستان دانشجو دارد اما تقریبا تمامی تکنولوژی مورد نیاز بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور از خارج از کشور وارد می‌شود و بین دانشگاه و بخش‌های اقتصادی دیوار ضخیمی کشیده شده است.
او همچنین تأکید کرد: 80‌درصد بودجه موردنیاز دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته از محل فروش دستاوردهای تحقیقاتی تأمین می‌شود اما در کشور ما دستاوردهای تحقیقاتی منحصر شده است به چاپ مقاله و در عوض بخش صنعتی و تولید کشور نیازهای تکنولوژی خود را با خروج میزان هنگفتی ارز وارد می‌کند.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان خاطره‌ای از سفرهای استانی خود گفت: در ‌سال 82 به بوشهر سفری داشتم که یک بیماری ساده میگو، زندگی و سرمایه میلیون‌ها نفر ایرانی را نابود کرد، در ریشه‌یابی این عارضه چه کسی به ضعف‌های پژوهشی اشاره کرد؟! واقعیت این است که در حال حاضر کشورهای پیشرفته دنیا می‌دانند که ثروت در علم خوابیده است اما زمانی که من برای پست معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری کاندیدا شدم وزرای قبلی کشور به من گفتند که در این حوزه انرژی نگذارم زیرا هیچ مدیری به آن توجه نمی‌کند. متاسفانه مدیران ما هنوز نگاه اقتصادی به دانش ندارند و کار تحقیقاتی را یک کار لوکس و بي‌فایده می‌دانند.
بودجه تحقیقاتی یک پروژه بزرگ اقتصادی تنها یک‌میلیون تومان
اسکندر زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز با بیان اهمیت پژوهش در افزایش راندمان تولید کشاورزی گفت: بزرگترین چالش بخش کشاورزی ما کشاورزی سنتی است این در شرایطی است که سایر کشورهای جهان برای افزایش تولید و صادرات و نیز به منظور افزایش امنیت غذایی خود به کشاورزی مدرن و علم‌محور روی آورده‌اند اما متاسفانه در ایران سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همواره زیر فشار مدیران بوده است تا از حمایت‌های بخش دولتی و دریافت بودجه محروم شود. این مدیران بارها سازمان تحقیقات را برای پیوستن به بخش خصوصی زیر فشار گذاشته‌اند د رحالی‌ که این نهاد نقش‌محوری در سیاست‌گذاری کشاورزی و تولید ایفا می‌کند.


تعداد بازدید :  292