شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
ناگفته‌های فرمانده قرارگاه خاتم از اقتصاد در سپاه:
ارتباط بدی با دولت نداریم
مشکلات مالی و زیست‌محیطی سر راه آزادراه تهران- شمال وجود دارد عرصه را بر بخش خصوصی تنگ نکردیم، انحصار را شکستیم

شهروند| قرارگاه خاتم‌الانبیا در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از بخش‌هایی است که در حوزه اقتصاد تشکیل شده است؛ به گفته مسئولانش، این قرارگاه قرار است که جای جهاد سازندگی را پر کند. بدنه‌ای بزرگ و اقتصادی که در مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی، عمرانی و صنعتی کشور دیده می‌شود. این قرارگاه با عمری 25ساله، حالا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای بخش دولتی است که قراردادهای بزرگ را از دولت می‌گیرد و بین پیمانکاران خرد توزیع می‌کند.
حال این‌که، این قرارگاه توانسته در اقتصاد ایران موثر و موفق واقع شود، پرسشی است مهم که سال‌هاست بدان پاسخی درخور داده نشده است. چرا که مسئولان این قرارگاه اطلاع‌رسانی و ارتباط با رسانه‌ها را خیلی جدی نگرفته‌اند و با معدود رسانه‌های نزدیک به سپاه کار رسانه‌ای قوی داشته‌اند.
حالا پس از مدت‌ها، سردار سرتیپ پاسدار مهندس، عبادالله عبداللهی فرمانده این قرارگاه سازندگی نشست خبری با رسانه‌های محدودی داشته است. چرا که بسیاری از رسانه‌ها و خاصه روزنامه‌ها به این نشست فراخوانده نشده بودند تا پرسش‌های خود را مطرح کنند. از این‌رو با غنیمت شمردن اخبار ارسالی خبرگزاری فارس و تسنیم که خبرهای بسیار نزدیکی مخابره کرده‌اند، این نشست را به روایت این خبرگزاری‌ها می‌خوانید تا بخشی از عملکرد این بخش مهم اقتصاد ایران را بدانید.
نیاز  باشد  می‌آییم
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در این نشست خبری گفته است که قرارگاه مذکور براساس مقتضیات زمان وارد میدان می‌شود و هرجا نیاز باشد ورود پیدا می‌کند؛ به گفته او، این قرار گاه 35‌هزار مهندس و فوق‌لیسانس در اختیار خود دارد و به‌طور مستقیم با 135‌هزار نفر در ارتباط است و تعداد کمی از این افراد نیروی رسمی سپاه و مابقی نیروی مردمی و پیمانکار هستند. براساس اعلام او، این قرارگاه 13‌هزار دستگاه مختلف در حوزه‌های عمرانی دارد و این موضوع سبب شده عبداللهی این قرارگاه را موتور محرک سازندگی در کشور عنوان کند. قرارگاه خاتم از ابتدای تأسیس تاکنون بیش از 2‌هزار پروژه استانی و ملی را به نتیجه رسانده است و در بسیاری از موارد پروژه‌های بزرگ را در اختیار گرفته و آن‌را با قیمت‌های پایین‌تر در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد که البته این موضوع بعضا گلایه‌هایی را هم از طرف بخش خصوصی در پی داشته است. اما فرمانده این قرارگاه در این خصوص می‌گوید: قرارگاه عرصه را بر بخش خصوصی تنگ نکرده بلکه انحصارها را شکسته و عرصه بر خارجی‌ها تنگ کرده است. امروز تنها چیزی که نیاز نیست از خارج وارد شود خدمات مهندسی است.
ارتباط بدی با دولت نداریم
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) درخصوص رابطه قرارگاه با دولت اظهار داشت: قرارگاه همیشه همراه و یار دولت‌ها بوده و هیچ تفاوتی در سه دولت گذشته و دولت فعلی نگذاشته‌ایم. مشخص است اگر ارتباط کاری ما خوب نباشد پروژه‌ها خوب انجام نمی‌شود اما ارتباط بسیار حسنه و خوبی با دولت داریم. عبداللهی با تأکید بر این‌که قرارگاه ارتباط تنگاتنگ کاری با دولت دارد، ‌گفت: مشخص است اگر هر کسی جزیره‌ای عمل کند نتیجه خوبی نخواهد داشت و کسری بودجه یک چیز کلی است و به معنای این نیست که قرارگاه ارتباط بدی با دولت دارد.
شرط اتمام پروژه آزادراه تهران- شمال
وی اتمام پروژه آزادراه تهران- شمال را منوط به رفع مشکلات زیست‌محیطی این پروژه دانست و گفت: در دولت قبلی قراردادی میان قرارگاه و وزارت راه در این خصوص بسته شد تا به صورت مشارکتی این کار انجام شود و الان هم این قرارداد پابرجاست و به لحاظ بحث مالی و زیست‌محیطی مشکلاتی دارد که اگر رفع شود این کار صورت می‌گیرد. البته در گذشته بنیاد مستضعفان نیز قراردادی در این خصوص داشت که ترک تشریفات صورت گرفته است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) درخصوص پالایشگاهی که درحال ساخت است، گفت: پالایشگاهی با پیشرفت فیزیکی 75‌درصد درحال ساخت است که روزانه 60‌میلیون لیتر تولید خواهد داشت که حدود 37‌میلیون آن بنزین است و فعلا درحال ساخت است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) درخصوص پروژه دیگر این قرارگاه اظهار داشت: به‌زودی کمربندی جنوب تهران به طول 164 کیلومتر و با 3 باند رفت و 3 باند برگشت را آغاز می‌کنیم. این کمربندی از آبیک شروع و جنوب فرودگاه امام و اتوبان‌های تهران - ساوه و قم را قطع کرده و به چرم‌شهر وصل می‌شود.
پروژه‌ها باید درآمدزا باشند
عبداللهی در پاسخ به سوالی درخصوص درآمدزایی پروژه‌های قرارگاه گفت: البته که پروژه‌ها باید درآمدزایی داشته باشند. وقتی باید به 95‌درصد نیروهای قرارگاه حقوق بدهیم باید اقتصادی کار کنیم و پروژه‌ها درآمدزا باشند تا بتوانیم هم حقوق آنها را بدهیم و هم به انجام پروژه‌های بعدی اقدام کنیم. وی افزود: البته می‌دانید با سودی که بانک‌ها به سپرده افراد می‌دهند کار عمرانی کاری نیست که سود داشته باشد و کارکنان قرارگاه با عشق به این کارها می‌پردازند. ما با توجه به عدم نقدینگی در کشور هیچ پروژه‌ای را تعدیل یا تعطیل نکردیم لذا قطعا باید پروژه‌ها درآمدزایی داشته باشند تا پروژه‌های بعدی انجام شود.
جای توتال و شل را گرفتیم
عبداللهی با اشاره به برخی پروژه‌های این قرارگاه اظهار داشت: به عنوان مثال در حوزه پالایشگاهی فاز پانزدهم و شانزدهم به درستی و براساس اصول، تجهیز، احداث و به بهره‌برداری رسید که این کار با مهندسی صددرصد ایرانی انجام شد درحالی‌که شرکت‌های خارجی مانند توتال و شل کار را رها و میدان را خالی کرده بودند اما این پرچم به دست قرارگاه افتاد و کارها انجام شد. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) گفت: در همین راستا 3‌ترین راه‌اندازی شده و 4‌میلیارد و 700‌میلیون متر مکعب گاز به شبکه کشور وارد شده و ‌ترین چهارم و اصلی نیز هفته آینده راه‌اندازی می‌شود. ما از سکوی شانزده گاز را به فاز 16 رساندیم و اکنون 7تا 10‌میلیون مترمکعب گاز از سکوها به پالایشگاه‌ها منتقل و شیرین‌سازی می‌شود. وی در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد: ما 3‌هزار و 700 کیلومتر زیرساخت جاده‌ای و ریلی داشتیم که راه‌آهن چابهار - زاهدان از آن جمله است. همچنین خط راه‌آهن اینچه‌برون - گرگان که کریدور شمال به جنوب کشور است ظرف کمتر از یک‌سال زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه‌هایش را انجام دادیم که این خط‌آهن در ارتباط با کشورهای همسایه و امنیت پایدار نقش بسزایی دارد. عبداللهی گفت: درحال حاضر این خط راه‌آهن ظرفیت 3‌میلیون تنی دارد که قابلیت ارتقا به سقف 10‌میلیون تن را دارد. این اولین رکورد در کشور بود که 120 کیلومتر ریل را ظرف یک‌سال به بهره‌برداری رساند. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) ادامه داد: ما در قرارگاه 17 دستگاه TBM داریم که از آنها در جهت ایجاد خطوط مترو و تونل‌ها بهره‌ می‌بریم. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) درخصوص دیگر پروژه‌های درحال بهره‌برداری قرارگاه گفت: افتتاح قطعه اول آزادراه حرم تا حرم، افتتاح کارخانه فولاد میانه با ظرفیت یک‌میلیون تن در سال، شروع ساخت آزادراه کمربندی جنوب تهران و افتتاح کارخانه تغلیظ مس ازجمله آن است. عبداللهی با اشاره به پروژه‌های خارجی قرارگاه گفت: ما چند پروژه در کشور عراق داریم که 2-3 خط انتقال گاز و یکی هم توسعه حرم امام علی(ع) و صحن حضرت زهرا(س) است.
با پول خودمان محرومیت‌زدایی می‌کنیم
به گفته عبداللهی این قرارگاه تا شعاع 70کیلومتری هر پروژه‌ای که در دست اقدام دارد که محرومیت‌زدایی می‌کند و این کار را از محل بودجه و اعتبارات خود و نه از پول دولت انجام می‌دهد به‌طوری‌که قرارگاه خاتم تاکنون حدود 8 تا 10‌هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور داشته ‌است.
پروژه زیر 100‌میلیارد تومان قبول نمی‌کنیم
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: قرارگاه وارد پروژه‌های زیر 100 تا 150‌میلیارد تومان نخواهد شد ما همچنین پیشنهادی به دولت دادیم تا شورایعالی سازندگی تشکیل شود و از ظرفیت‌های موجود در کشور در جهت عمران و آبادانی بهره ببریم. در همین راستا جلسات متعددی با معاون اول رئیس‌جمهوری داشتیم و بنا شد پروژه‌هایی که بالای 50‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند را براساس تشخیص دولت به بهره‌برداری برسانیم. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) درخصوص دریافت‌های این قرارگاه از دولت گفت: کل مبالغی که ما بابت پروژه‌ها و قراردادها از دولت دریافت می‌کنیم ابتدا باید به خزانه واریز شود و سپس قرارگاه طبق قراردادها این مبالغ را از خزانه دریافت می‌کند. عبداللهی با اشاره به بودجه سپاه اظهار داشت: ما با دولت صحبت کردیم که با توجه به بودجه و ظرفیت‌های قرارگاه می‌توانیم 30‌هزار‌ میلیارد تومان هم کار انجام دهیم.


تعداد بازدید :  259