شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
پایتختِ کتاب ایران و راه برای پایتختِ کتابِ‌ جهان

تهران‌ سال 2006 و 2011 برای کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» تقاضایش را به سازمان جهانی یونسکو اعلام کرد که موفق به کسب این موقعیت نشده است؛ اما اکنون برای تحقق این درخواست با توجه به اهمیت ایران در مناسبات فرهنگ و تمدن جهانی و نقش به‌سزای این تمدن دیرینه در گسترش فرهنگ در جهان، مسئولان دولتی گام‌های عملی و ملموس‌تری را برداشته‌اند و معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد برای نخستین‌بار طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران را برگزار می‌کند تا این انتخاب، راه را برای انتخاب شهری از ایران به‌عنوان پایتخت جهانی کتاب هموار سازد.
در همین خصوص «حسین نوش‌آبادی» از مشارکت نویسندگان و ناشران در طرح پایتختِ کتاب می‌گوید. او روز گذشته در این خصوص اعلام کرده که هر طرحی نیازمند مشارکت صاحبان و پیشکسوتان آن حرفه و صنف است: «طرح پایتخت کتاب ایران هم مبتنی بر مشارکت نویسندگان، ناشران و تولیدکنندگان کتاب و همه کسانی است که خودشان را عضوی از مجموعه فرهنگ مکتوب کتاب می‌دانند. اگر نویسندگان این جشنواره‌ها را متعلق به خودشان و درجهت اهداف خودشان بدانند، قطعا مشارکت فعال‌تری خواهند داشت و دغدغه‌ها و نگرانی‌هایشان درخصوص برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیز کاهش خواهد یافت. آنها باید اطمینان داشته باشند که چنین رویدادهایی بر شاخص‌های رشد فرهنگی تأثیر دارد و همه جامعه از آن منتفع خواهند شد.»
او پایین بودن سرانه مطالعه را یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه می‌داند و می‌گوید: «واقعا جای سوال دارد که چرا در یک جامعه اسلامی با دارا بودن ممتازترین میراث بشری، شاهد افت سرانه مطالعه    هستیم.»
به گفته او جشنواره پایتخت کتاب ایران یک حرکت سمبلیک است که با تشویق بخش‌های گوناگون مرتبط با کتاب، برای حضور در یک کار فرهنگی، موجب آشنایی جامعه با آخرین تولیدات، خلاقیت‌ها، ابتکارات و تلاش‌های فعالان عرصه کتاب، در شهرهای مختلف کشورمان نیز خواهد شد. او اظهارِ امیدواری می‌کند که برگزاری جشنواره پایتخت کتاب ایران فرصتی برای برداشتن گام‌های بلند‌تر و رسیدن به جشنواره پایتخت جهانی کتاب باشد و بر همین اساس وعده می‌دهد که از طریق این طرح توانمندی استان‌ها و شهرهای بزرگ و کوچک در زمینه تولید و عرضه کتاب، گسترش کتابخوانی و مانند آن مشخص می‌شود. ضمن این‌که انتخاب یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب هم می‌تواند تشویق و ترغیبی برای سایر نقاط کشور باشد که مطمئن باشند هیچ حرکت مثبتی از سوی آنها از چشم مخفی نمی‌ماند و مسئولان و مردم نسبت به فعالیت‌های آنها بی‌تفاوت   نیستند.

 


تعداد بازدید :  234