شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
آرمین ۲afm مجوز گرفت
آغاز فصل جدید برای موسیقی رپ

شهروند| رپرهای ایرانی که فعالیت غیررسمی و زیرزمینی خود را از اواخر دهه 70 آغاز کرده بودند، بالاخره با همه جار و جنجال‌هایی که تاکنون بر سر رسمی شدن فعالیت‌شان وجود داشت، موفق به اخذ مجوز شدند. علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد در اوایل آغاز به کار دولت روحانی در گفت‌وگو با یک رسانه گفته بود: «سعی می‌‌‌کنیم کاری کنیم که چیزی به اسم هنر زیرزمینی وجود نداشته باشد که تبدیل به موضوع مجرمانه شود؛ وقتی همه از زیرزمین به روی زمین آمدند، در چارچوب قانون کار می‌کنند.» پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، هم چندی بعد مجوز گرفتن قطعات رپ در ایران را تأیید کرد: «قطعات و آلبوم‌های رپ در ایران مجوز می‌گیرند. صدور مجوز برای تک‌آهنگ‌ها آغاز شده و همچنین برای ویدئوکلیپ‌ها نیز مجوز صادر خواهد شد.» درنهایت وعده یک‌سال پیش معاونت هنری و مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با دادن مجوز به آرمین زارعی معروف ۲afm محقق شد.
خوانندگان رپ  به دنبال رسمی شدن
اردیبهشت امسال بود که هفته‌نامه فرهنگی هنری «تماشاگران» با روی جلد بُردن عکس آرمین
تو‌ای اف ام، خواننده رپ زیرزمینی و مصاحبه با او در همان شماره روند رسمیت یافتن موسیقی رپ را آغاز کرد. بعد از آن در اوایل خرداد هم گزارشی درباره خواننده دیگری از این حوزه، یعنی امیر تتلو منتشر کرد و عکس این خواننده زیرزمینی هم به روی جلد رفت. پس از آن هم خبری مبنی بر همکاری «یاس» یکی از خوانندگان رپ‌خوان که طرفداران زیادی دارد و تاکنون آهنگ‌های بسیاری را به صورت زیرزمینی منتشر کرده، در آلبوم «هت‌تريک» وحيد حاجي‌تبار منتشر شد؛ اما به سرعت روابط عمومي دفتر موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر را تکذيب کرد؛ «هيچ مجوزي براي خوانندگي ياسر بختياري با نام مستعار ياس، صادر نشده ‌است. طبق اعلام واحد صدور مجوز آلبوم دفتر موسيقي، آلبوم هت‌تريک تنها به شوراي موسيقي ارسال شده اما مجوز نشر دريافت نکرده است. همچنين نام «صابر بختيارزاده» به‌عنوان شاعر قطعه «قصه زندگي» در فرم آلبوم قيد شده است. امیرحسین مقصودلو، ملقب به تتلو یکی از خوانندگان معروف رپ زیرزمینی هم که از مدت‌ها قبل به دنبال کسب مجوز از وزارت ارشاد برای برگزاری کنسرت و تهیه آلبوم رسمی بود با نشر نامه‌ای از مسئولان درخواست کرد او را ببخشند و بگذارند به صورت رسمی فعالیت کند.
خواسته خوانندگان رپ مبنی بر رسمی شدن بعد از مدتی با واکنش‌هایی از سوی مسئولان روبه‌رو شد. به موسیقی رپ عنوان رسمی«گفتآواز» داده شد و ارجمند، مدیر دفتر موسیقی ارشاد درباره این عنوان گفت: «این موسیقی ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگ‌مان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند به‌نوعی از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند.» او ارتباط دادن موسیقی رپ به مسائلی مانند «شیطان پرستی» را نادرست دانست و بیان کرد: «ماهیت رپ اعتراض و انتقاد اجتماعی است پس به سمت گرایش‌های شیطان‌پرستی نمی‌رود.» حالا کافه سینما از صدور مجوز رسمی وزارت ارشاد برای آرمین زارعی معروف به ۲afm خبر می‌دهد. خبری که باید منتظر باشیم تا ببینم در طی چند روز آینده دفتر موسیقی به‌آن چه واکنشی نشان می‌دهد. به این ترتیب فصل جدیدی در موسیقی رپ ایرانی آغاز می‌شود، موسیقی که هیچ‌گاه خطرناک نبوده و خوانندگان رپ تنها «اعتراض» را در ترانه‌هایشان منعکس کرده‌اند.


تعداد بازدید :  290