شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

نامه سرگشاده انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران به علی ربیعی
شهروند| انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در نامه‌ای سرگشاده به علی ربیعی  از این‌که هنوز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  هیچ اقدامی برای تحقق وعده رئیس‌جمهوری مبنی بر بازگشایی انجمن انجام نداده است، انتقاد کرد. در این نامه به سخنان اخیر علی ربیعی اشاره شده و آمده است: سخنان اخیر شما نشان داد که متاسفانه نه فقط عزمی برای مساعدت وجود ندارد، بلکه آن جناب و وزارتخانه متبوعتان با نادیده گرفتن کلیه قوانین و مقررات موضوعه جاریه و جایگاه روزنامه‌نگاران شریف کشور، برای ایجاد تشکلی جدید و
دولت ساخته، عزم خود را جزم کرده‌اید. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بدین‌وسیله ضمن ابراز تاسف از مواضع و عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ذکر نکات زیر را ضروری می‌داند:  جنابعالی اذعان داشته‌اید که«روزنامه‌نگاران یک اتحادیه صنفی قدرتمند ندارند. اهالی مطبوعات برای دریافت هر نوع خدمات اجتماعی باید پایه‌های یک مشارکت فراگیر را بگذارند و این تنها از طریق یک اتحادیه قوی، ممکن است» و «برای روزنامه‌نگاران، من به‌دنبال یک تشکل اساسی، بنیادی و فراگیر هستم و رایزنی‌هایی را انجام می‌دهم که این تشکل بتواند به صورت پایدار تشکیل و ماندگار شود.»
جناب آقای وزیر! تصور نمی‌کردیم تکرار این موضوع که روزنامه‌نگاران ایران در‌ سال 1376 «پایه‌های یک مشارکت فراگیر» را بنیان نهادند و اکنون دارای یک تشکل مستقل، قدرتمند و فراگیر به نام «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران» هستند، اما جنابعالی به جای ابطال یا اصلاح تصمیمات غیرقانونی مدیران وقت وزارت کار که پیش از پلمب ساختمان انجمن، شرایط بلاتکلیفی را برای این تشکل فراگیر ایجاد کردند، ساده‌ترین راه را برگزیده‌اید؛ پاک کردن صورت‌مساله. یعنی انکار شخصیت حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و ایجاد یک تشکل به اصطلاح قدرتمند و فراگیر برای روزنامه‌نگاران.
در ادامه این نامه آمده،  ادعا کرده‌اید که«ما حدود ۷۰۰۰نفر از خبرنگاران را با کمک اداره کل مطبوعات وزارت ارشاد شناسایی کرده‌ایم ... و با یک سازمان بیمه‌گر تکمیلی به نام «آتیه‌سازان حافظ» هم ... در این خصوص به توافق رسیده‌ایم و چنانچه اعتبار لازم در این مورد تأمین شود، به احتمال بسیار زیاد با این سازمان بیمه‌گر در مورد بیمه تکمیلی این ۷۰۰۰ نفر اقدام خواهد شد.»جناب آقای ربیعی! اگر آمار شما واقعی باشد، حداقل 5000نفر از آن تعداد خبرنگاری که شناسایی کرده‌اید، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران هستند و این یعنی «اکثریت»، یعنی«فراگیری» و شما به‌عنوان وزیرکار با معنا و مفهوم قانونی و بین المللی «اکثریت» در روابط کار بهتر از هر شخص دیگری آشنا هستید، بنابراین جای تعجب است که چرا به جای استفاده از ظرفیت قوی‌ترین و فراگیرترین تشکل موجود روزنامه‌نگاری در کشور، نشانی غلط به روزنامه‌نگاران می‌دهید؟ مضافا این‌که اگر سابقه بیمه روزنامه‌نگاران را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کنید درخواهید یافت که آن بیمه به همت و تلاش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران محقق شد.  ضمن ارجاع جنابعالی به مطالعه دوباره مفاد قوانین و مقررات کشور و مقاوله نامه‌های سازمان بین‌المللی کار به‌خصوص مقاوله نامه‌های87 و 98  توصیه
 می کنیم تا در کمترین زمان ممکن نسبت به ابطال تصمیمات غیرقانونی مدیران قبلی وزارت کار و تأیید مجامع عمومی برگزار شده قبلی و متعاقبا برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، دستورات لازم صادر فرمایید. بدون‌شک با این اقدام، دیگرهیچ نیازی به برنامه‌ریزی و سازماندهی برای راه‌اندازی تشکل‌های مطبوعاتی«قدرتمند» و«فراگیر» که آرزو و تجربه‌ای شکست خورده بوده است، نداشته و به جای نگرانی برای وضع روزنامه‌نگاران، تمرکز بیشتری را بر اهداف و وظایف نظارتی و کلان آن وزارتخانه معطوف خواهید کرد.

نامه‌هایی برای نجات جنگل ابر
شهروند| ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر با صدور نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس ایران، ضمن اعتراض نسبت به نامه 150تن از نمایندگان مجلس درباره احداث جاده جنگل ابر، بار دیگر بر مخالفت صریح خود با هرگونه تغییر کاربری و دخل‌وتصرف در ساختار زیست‌بوم بسیار شکننده جنگل ابر تأکید کرد.
همچنین دانشجویان دانشگاه جامع علمی – کاربردی شاهرود با  ارسال نامه‌ای به دفتر دکتر کاظم جلالی، نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی از وی خواستند تا سکوت خود را در مورد جاده جنگل ابر شکسته و نظر صریح و شفاف خود را در این مورد ابراز دارد. ستاد مردمی حفاظت از جنگل ابر از ‌سال 1383 تاکنون بارها مخالفت خود را با ساخت پنجمین جاده‌ای که شاهرود را به استان گلستان متصل می‌کند و  آثار مخرب زیست‌محیطی فراوانی درپی دارد اعلام کرده است.طی هفته گذشته این ستاد ضمن ارسال طوماری با صدها امضا به نهاد ریاست‌جمهوری خواستار ارتقای ضریب حفاظتی جنگل ابر شد. همچنین اعضای این ستاد با حضور در دفتر استاندار سمنان از مواضع شفاف و صریح ایشان درباره جاده جنگل ابر تقدیر کردند. دیدار با امام جمعه شاهرود، فرماندار ویژه شهرستان شاهرود و مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان و بیان دغدغه‌های زیست‌محیطی احداث این جاده نیز از جمله فعالیت‌های این ستاد طی هفته اخیر بوده است.


تعداد بازدید :  384