شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
د‌یار

خروج  بقایای دو مسجد  از دل شهر بلقیس ‌
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌شمالی گفت: در پی یافته‌های باستان‌شناسی از دل شهر تاریخی بلقیس اسفراین بقایای دو مسجد بیرون آمد.
به‌گزارش ایسنا، محمد سویدانلویی با اشاره به فصل‌ششم کاوش‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی بلقیس بیان کرد: در محدوده معروف به منارتپه شواهدی مبنی‌بر وجود مسجدجامعی در این تپه بود که کاوش باستان‌شناختی صورت گرفت. وی ادامه داد‌: طبق این کاوش‌ها، بقایایی از دو مسجد یکی متعلق به قرون سوم و چهارم هجری و دیگری متعلق به دوره ایلخانی و سربداری کشف شد.
سویدانلویی با اشاره به کاوش تپه‌منار در 3 فصل مجزا افزود: با کشف این دو مسجد که نشان از وجود مساجد عظیم در این شهر است، فرهنگ و تمدن اسلامی بیش از پیش در این محوطه تاریخی نمود پیدا می‌کند.
مسئول پایگاه شهر تاریخی بلقیس نیز درخصوص ساختار مسجد‌ها گفت: ستون‌های به‌کار رفته در شبستان مسجد مربوط به قرون سوم و چهارم از نوع آجر با طول و عرض یک‌متر هستند.
علیرضا نجفی افزود: ابعاد و تعداد ستون‌های به‌کار رفته در این بنا نشان می‌دهد، در‌ قرون سوم و چهارم هجری‌قمری شهر تاریخی اسفراین دارای مسجد عظیمی بوده است.
وی گفت: برای مشخص‌شدن تعداد ستون‌های به‌کار رفته و دیگر ساختار این مسجد، نیاز به کاوش‌های باستان‌شناسی است. نجفی در رابطه با مسجد دوره ایلخانی و سربداری نیز بیان کرد:   بقایای این مسجد روی ساختار مسجد قرون سوم و چهارم هجری‌قمری قرار گرفته است‌.
وی ادامه داد: بخش‌هایی از این مسجد در ضلع شمال‌شرقی تپه‌منار طی کاوش‌های باستان‌شناسی از زیر خاک بیرون آورده شده که از آن بقایای پایه ایوان ورودی مزین به آجرفرش‌، بخشی از صحن حیاط با حوضچه‌، بخشی از فضای معماری رواق‌های بخش شمال‌غربی که در اطراف صحن حیاط قرار داشته‌اند، کشف شد.
نجفی گفت: ایوان بنا دارای کف آجرفرش از نوع خفته - راسته و تزیینات گچ‌بری خاص دوره ایلخانی و در حاشیه بام دارای تزیینات دندان‌موشی بوده و بنا در این دو دوره، مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.
وی مصالح به‌کار رفته در بنا را آجر، ملات گچ و از لاشه و قلوه‌سنگ برای مقاوم‌سازی بستر دانست.
نجفی گفت: این بنا به احتمال زیاد با حمله تیمور تخریب شده و آخرین مسجدی که در متون تاریخی به آن اشاره شده، همان مسجد دوره صفویه است.
وی بیان کرد: بخش‌هایی از آن را امروزه می‌توان در لایه‌های بالای منارتپه مشاهده کرد که داخل آوار مدفون شده که نیاز به ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی دارد.

توسط شرکت توزیع برق اصفهان انجام شد
اجرای 810 متر کابل‌کشی دو مداره در  بافت‌های گردشگری اصفهان
با اجرای 810 متر کابل‌کشی دو مداره توسط امور برق مرکز شرکت توزیع برق اصفهان، زیرساخت‌های جدید برق‌رسانی در بافت‌های سنتی گردشگری اصفهان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. به‌گزارش خبرنگار ما از اصفهان، شبکه‌های برق‌رسانی در بافت‌های سنتی اصفهان به لحاظ نقش و کارکردهای جدید شهری پاسخگوی نیازهای مشترکین جدید نیست به همین لحاظ در مرکز گردشگری اصفهان 810 متر کابل‌کشی دو مداره با طول مسیر 122 متر در خیابان مطهری، خیابان صائب از امور برق مرکز شرکت توزیع برق اصفهان آغاز شد.
مهندس مهران نصر، مدیر امور برق مرکز در این‌باره گفت: در این پروژه یک باب پست کمپکت با ظرفیت 630 کیلو ولت آمپر تجهیز شد و 121 متر کابل‌کشی فشار ضعیف نیز در مدار قرار گرفت.
وی در ادامه افزود: هدف از اجرای این پروژه تجهیز پست جدید الاحداث، فیدرگیری از پست جدید و برق‌رسانی به متقاضیان جدید بوده است که در این راستا بیش از 500 متر فیدرگیری از پست جدید انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: 260 متر حفاری شبکه فشار ضعیف با مبلغی بالغ بر 330‌میلیون ریال در این پروژه صورت گرفت.
وی هزینه کلی این پروژه را بیش از یک‌میلیارد و 500‌میلیون ریال عنوان کرد.


تعداد بازدید :  388