| فاطمه گلی | دانشجوی ارتباطات|
باتوجه به قرار گرفتن ما در عصر رسانه و رشد ویژه روزنامهها و شبکههای تلویزیونی در سراسر جهان ضرورت رشد فهم ما در زمینه رسانهها احساس میشود. اگر از علاقهمندان به حوزه ارتباطات و بهطور اختصاصی نظریههای مربوط به رسانه هستید خواندن کتاب «نظریههای رسانه» نوشته دکتر سیدمحمد مهدیزاده که به اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی مربوط به این حوزه میپردازد به شما توصیه میشود. دکتر مهدیزاده در این کتاب ترجمه متون خارجی و نظریات خود را به زبانی ساده و قابل فهم برای دانشجویان نگاشته است. این کتاب یکی از منابع اصلی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات نیز هست. اکثر کتابهای نگاشته شده در این حوزه زبانی پیچیده و گاه غیرقابل فهم دارند زیرا ترجمه آنها به زبان فارسی بسیار دشوار است ولی یکی از ویژگیهای اصلی و مهم این کتاب زبان ساده و قابل فهم آن است. از آن جایی که طبق روال کارهای دانشگاهی منابع در پایان کتاب ذکر شده این کتاب خود از کتابشناسی خوبی برای مطالعه بیشتر خوانندگان در حوزه ارتباطات و رسانه برخوردار است. نویسنده در فصل اول کتاب ابتدا به تعریف رسانه و نقش و اهمیت آن میپردازد سپس سیر تحول تاریخی نظریههای ارتباط را بیان میکند و نظرات اندیشمندان را در سیر این تحول بیان میکند و در فصول بعدی کتاب به نظریههای مختلف در مورد رسانه میپردازد و از ابعادی متفاوت به جنبههای مختلف آن ازجمله نظریههای اقتصادی، سیاسی و نظریههای تعاملگرایی و ساختیابی و فمنیستی و ... میپردازد و در نهایت در فصل آخر کتاب نظریه رسانههای جدید را مطرح میسازد.