شماره ۴۵۳ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر
صفحه را ببند
واقعیت تکان‌دهنده است

فروغ عزیزی محقق مستند «گزارشی درباره مینا»

چند‌سال پیش وقتی در یکی از طرح‌های ضربتی جمع‌آوری معتادان خیابان‌خواب از سطح شهر، اعلام شد که تعدادی از این معتادان زن بودند؛ سر کلاس یکی از استادان جامعه‎شناسی با تعجب از ما پرسیده بود آیا تا به حال چنین پدیده‎ای دیده‎اید؟ دیدن زن معتاد در خیابان شکستن تابوهایی بود که ما از زن و اعتیاد داشتیم. چند ‌سال بعد وقتی با چند زن از این  پدیده(!) آشنا شدم همچنان با تعجب دیگران مواجه می‎شدم که چنین چیزی مگر ممکن است. شرایط مینا و زنان بسیاری که ما طی تحقیق مستند «گزارشی درباره مینا» با آن مواجه می‎شدیم ما را به این نتیجه رساند که واقعیت بسیار تکان‌دهنده‎تر از آن چیزی است که ما می‌دانیم.
ریشه تعجب آن استاد جامعه‎شناسی و بسیاری از دوستان به این باور عمومی می‎رسد که اعتياد به موادمخدر امري مردانه است. تصور قالبي كه از معتاد در جامعه وجود دارد عموما مردي است كه در خماري به‌سر مي‌برد. زنان معتاد در پژوهش‌هاي مرتبط با اعتياد يا حضور ندارند يا در حاشيه‎اند. در برنامه‌ها و سياست‌هاي مبارزه با موادمخدر و اعتياد نيز توجه کمتري به زنان مي‌شود. توجيه رايج چنين رويكردي اين است كه آنها در اقليتند يا اين‌كه در مجموع چندان تفاوتي بين زنان و مردان وجود ندارد و جنسيت در اين مورد چندان موثر نيست. در حالی ‌که جنسيت متغير مهمي در پديده اعتياد است. علاوه بر تأثیر بعضا متفاوتی که موادمخدر ممکن است برای زنان و مردان داشته باشد، به لحاظ اجتماعی تجربه زیسته زنان با مردان معتاد بسیار متفاوت است. نقش‎هاي جنسيتي كه براي زن در جامعه تعريف مي‌شود و كليشه‌هاي جنسيتي كه در ارتباط با آنان وجود دارد در تضاد با تصورات موجود از يك معتاد قرار مي‌گيرد.
اعتياد زنان نقش‌هاي پذيرفته و مورد انتظار از زن را در جامعه مغشوش مي‌كند و مشكلاتي را برای زنان به همراه مي‌آورد كه بعضا نسبت اعتياد مردان بيشتر است. جامعه استفاده از موادمخدر توسط زنان را به‌عنوان انحراف مضاعف در نظر مي‌گيرد. تقدس نقش مادري و فداكاري و از خودگذشتگي كه در ارتباط با آن تعريف مي‌شود تناقض غيرقابل پذيرشي با زني دارد كه براي تامين مواد مصرفي خود حاضر به انجام هر عملي است. مجموعه این باورها سکوت در برابر اعتیاد زنان را منجر می‎شود و خدمات‌دهی به زنانی که به دلیل اعتیاد یا فرار از خانه یا هر دلیلی بی‎خانمان شده‎اند را تحت‌تأثیر قرار می‎دهد. در تهران یک مرکز برای ساماندهی زنان بی‎خانمان وجود دارد و در آن مرکز غربالگری مناسب صورت نمی‎گیرد. امکانات رفاهی و بهداشتی برای زنان سبب می‎شود استفاده زنان از آنها‎ کمتر باشد. در حالی‌ که آسیب‌های اجتماعی‎ای که در انتظار این زنان است، نه‌تنها بسیار زیاد که در مواردی غیرقابل بازگشت است.
افزایش شیوع اعتیاد میان زنان در سال‌های اخیر که از سوی مسئولان هم عنوان شده، توجه بیشتر نهادهای مسئول، سازمان‌های غیردولتی و پژوهشگران به این موضوع را می‌طلبد، امری که باید در اولویت قرار بگیرد.


تعداد بازدید :  326