شهروند| سیلی که در استانهای کشور اتفاق افتاد، آزمونی برای سازمانهای مردمنهاد بود. آنها نشان دادند که ضرورت همکاری با هلالاحمر در بحران را درک میکنند. «انجیاو»ها به این نتیجه رسیدند که همراهی با هلالاحمر باعث تسریع در روند بازگشت به زندگی آسیبدیدگان میشود. دکتر مهرنوش کاوه، مدیرعامل موسسه امید فردا در این مورد گفت: «خیلیها ادعای کار خیر داشتند، اما مدام به همدیگر انتقاد میکردند و پراکنده در حال فعالیت بودند. اما حالا وضع فرق کرده و هلالاحمر با رویکرد جدیدی که در حوزه داوطلبان پیش گرفته، همه را دورِ هم جمع کرده. این اتفاق خوبی است و من منتظر اتفاقهای خیلی بهتری هم در جمعیت هستم.» کاوه ادامه داد: «ما در موسسه امید فردا در هر بحرانی که پیش آمده، سعی کردهایم حاضر باشیم و به یاری آسیبدیدگان بشتابیم. در سیل اخیر هم این موسسه کارِ جمعآوری کمکهای غیر نقدیِ مردم را پیش گرفت. ما با جمعیت هلالاحمر هماهنگ شدیم و در جریان نیازهای مناطق سیلزده قرار گرفتیم». مدیرعامل موسسه امید فردا افزود: «وسایل دست دوم را جمع کردیم. یعنی فرض کردیم که مردم کمدهایشان را خانهتکانی میکنند و از وسایلی که کمتر استفاده کردهاند یا به هر دلیلی استفاده نشده، میتوانیم برای کمک به حادثهدیدگان بهره ببریم. بخش قابل توجهی از لباسهایی که جمع کردیم اصلا استفاده نشده بود. به نظر من این شیوه میتواند جوابگو باشد. چون خیلی اوقات با کالاهایی مواجه میشویم که کیفیت خیلی بالایی دارند و با شستوشو و دستهبندی میتوان آنها را در اختیار آسیبدیدگان قرار داد.»
ضرورت احداث «سوله انتخاب»
در مناطق حادثهدیده
او اظهار کرد: «یکی از آرزوهای ما ایجاد سولههایی در مناطق حادثهدیده است که در آنها لباسها مرتب چپده شود و حادثهدیدگان خودشان امکان انتخاب داشته باشند. یکی از بهترین شیوههای کمک در بیشتر کشورهای دنیا همین است، چون مردم سرمایه فوقالعادهای در خانهها دارند که معمولا از آن استفاده نمیکنند. این کالاها میتواند نیازهای دیگر افراد را پوشش دهد. ما یکسری از کمکهای غیرنقدی مثل مواد غذایی و بهداشتی را به هلالاحمر تحویل دادیم. سعی کردیم در استانهای خوزستان، لرستان و گلستان فعال باشیم. خودِ من هم به خوزستان رفتم و از نزدیک در جریان کارها قرار گرفتم.»
هلالاحمر پذیرای داوطلبان بود
کاوه در ادامه با اشاره به سفرش به مناطق سیلزده گفت: «من پیش از این، در حادثههای مختلف حضور داشتم، اما میتوانم با اطمینان بگویم که هلالاحمر بهطرز قابل توجهی در موقعیت خودش قرار گرفته بود. برای همین هم خیریهها و «انجیاو»ها حس کردند که باید کنار هلالاحمر قرار گیرند. این اعتمادسازی نتیجه فعالیت مدیران هلالاحمر بود. من انبار جمعیت در خوزستان را دیدم. هنر هلالاحمریها این بود که دَرها را باز گذاشته بودند تا همه نیروهای داوطلب بتوانند وارد شوند. داوطلبها با اعتماد به هلالاحمر در امر یاریرسانی خدمت موثری کردند. هلالاحمریها نیروهای متخصصی بودند که رسالت خود را کاملا پیدا کرده بودند.»
ایرانیهای خارج از کشور از عملکرد هلال غافلگیر شدند
مدیرعامل موسسه امید فردا مطرح کرد: «جمعیت هلالاحمر به ما بهعنوان یک موسسه نگاه نمیکرد؛ ما عضوی از هلالاحمر بودیم. همین امر باعث شد که اعتماد حداکثری شکل بگیرد و کارها بهتر پیش برود. به نظرم از نحوه حضور یک مدیر در منطقه میتوان به عملیاتیبودن یا نبودنش پی برد. من در مدتی که در خوزستان بودم، مدیرانی از مجموعه هلالاحمر دیدم که نمایش اجرا نمیکردند و واقعا پای کار بودند. شاید جالب باشد که برایتان بگویم من با جمعی از ایرانیان خارج از کشور به مناطق سیلزده رفتم. وقتی آنها بچههای هلالاحمر را دیدند، از فضاسازیهایی که بعضا در برخی از کانالها علیه این نیروها میشود، تعجب کردند.»
موازیکاری در بحران، آسیب است
او در ادامه گفت: «ما بهعنوان سازمان مردمنهاد وظیفه داریم کمکها را ساماندهی کنیم و بهدست مردم برسانیم. بعضی اوقات اثر فعالیتها را نمیبینیم. دلیلش هم این است که در این حوزه موازیکاری و پراکندهکاری میشود. اگر خیریهها و «انجیاو»ها به یک محل واحد مثل هلالاحمر وصل شوند، قدرت بیشتری پیدا میکنند. هلالاحمر تجربه، مهارت، علم و نیروهای متخصص دارد و اینها مواردی است که در مدیریت بحران لازم است.»
خدمات هلالاحمر در حوزه داوطلبان
تغییر کرده است
مهرنوش کاوه در پایان گفت: «واقعیت آن است که خیلیها ادعای کار خیر داشتند، اما مدام به همدیگر انتقاد میکردند و پراکنده در حال فعالیت بودند. اما حالا وضع فرق کرده و هلالاحمر با رویکرد جدیدی که در حوزه داوطلبان پیش گرفته، همه را دورِ هم جمع کرده. این اتفاق خوبی است و من منتظر اتفاقهای خیلی بهتری هم در هلالاحمر هستم.»