دام سرویس ارزش افزوده اپراتورها، صدای بسیاری از کاربران را در آورده است. کاربرانی که میگویند ناگهان با قبضهای بلند و بالا مواجه و بعد از پیگیری متوجه شدهاند که بدون اطلاع هزینههای گزافی بابت دریافت پیامک یا تماس صوتی از آنها کسر شده است. همین موضوع موجب شد که وزارت ارتباطات وارد ماجرا شود و امکان حذف سرویس ارزش افزوده و شکایت از اپراتورهای متخلف را برای کاربران تلفن همراه فراهم کند. اگر شما نمیدانید که هزینههای بالای قبضتان بابت عضویت در سرویس ارزش افزوده است یا نه؟ این مطلب را بخوانید.
در صورتی که با کم شدن نامتناسب شارژ سیمکارت یا هزینهبالای قبض مواجه میشوید، سریعا شماره #۸۰۰* را بگیرید تا اگر در سرویسهای ارزش افزوده عضو شدید، از آن آگاهی یافته و بتوانید این خدمات را غیرفعال کنید.
به گزارش ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده میشوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی بهعنوان ابزار ارایه خدمات استفاده میشود. خدمات ارزش افزوده میتواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که بهعنوان تامینکننده محتوا (Content Provider) شناخته میشوند، انجام شود.
خدمات ارزش افزوده اگرچه باید اختیاری و با اطلاع مشترکان فعال شود، اما در مواردی ممکن است با تبلیغات کاذب و گمراهکننده، مشترکان به فعالسازی این خدمات اقدام کرده باشند یا در مواردی فعالسازی به صورت ناخواسته توسط آنها رخ داده باشد. همچنین در مواردی عضویت کاربران در برخی از خدمات ارزش افزوده، بدون آگاهی کاربران و توسط برخی از شرکتهای ارزش اتفاق افتاده و از آنجا که این خدمات معمولا هزینههای بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر میتواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، موجب تخلف آشکار چند میلیاردی شده بود.
در مواردی مشاهده شده که پیامکهای تبلیغاتی یا متن فریبنده از طریق پیامرسانهای اجتماعی یا سرشمارههای شخصی ارسال میشود که کاربران را تشویق میکند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت کنند و برخی از کاربران با اعتماد به این پیامها، موارد درخواستی در پیامک را انجام میدهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر میشود.
همانطور که بارها درباره این خدمات هشدار داده شده، مشترکان تلفن همراه میتوانند از طریق شمارهگیری #۸۰۰* در تمام اپراتورهای تلفن همراه از سرویسهای ارزش افزودهای که برای آنها فعال است، مطلع شده و در صورت عدم تمایل نسبت به حذف آنها اقدام کنند. همچنین در صورت مواجهه با عضویت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پیامکی مشترکان میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی 195.ir یا تماس با سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات حوزه ICT به شماره ۱۹۵ شکایت خود را ثبت کنند تا از سوی معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری پیگیری و اقدام لازم انجام شود.