رشد روزافزون تقاضای میزبانی در داخل ایران در سالهای اخیر از یک سو و راهاندازی دیتاسنترهایی منطبق با استانداردهای جهانی، شرکتهای ایرانی را تبدیل به رقیب خدمات میزبانی وب خارج کشور کرده اما ویژگیهای هر یک از دو نوع سرویس و مزایای یکی نسبت به دیگری باعث شد، تعیین اینکه سرویس داخل ایران بهتر است یا خارج از ایران، تقریبا غیرممکن شود. محمدعلی یوسفیزاده مدیرعامل شرکت انتقال دادههای آسیاتک دراینباره میگوید: دیتاسنترهای خارجی به خاطر پهنای باند و ترافیک بالای ماهیانه و همچنین امکانات بالایی که در دیتاسنترهای خارجی خصوصا دیتاسنترهای آمریکایی و کانادایی وجود دارد در سالهای گذشته باعث شده بود که شرکتها خواسته یا ناخواسته میزبانی اطلاعات خود را به این دیتاسنترها واگذار کنند. اما در سالهای اخیر ضرورت انتقال محتوا از خارج کشور به داخل به خاطر تحریمها و بالا رفتن سرعت سایتها به دلیل وجود مسافت کمتر بین سرورهای داخل و کاربرانی که از داخل ایران سایتها را مرور میکنند، باعث شد که برخی از شرکتها تغییر مسیر داده و خدمات شرکتهایی را که در دو سهسال گذشته در این زمینه سرمایهگذاری کردهاند به خدمات دیتاسنترهای خارجی ترجیح دهند.
وی در ادامه گفت: شرکت انتقال دادههای آسیاتک پس از سرمایهگذاری بالایی از بهمن سال 91 با دریافت مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با هدف local کردن سایتهایی که در خارج از ایران host میشدند و سالانه ارز بالایی را به کشورهای میزبان سرازیر میکردند، اقدام به فراهم کردن زمینه انتقال میزبانی به داخل کشور کرد.
مدیرعامل شرکت انتقال دادههای آسیاتک با اشاره به اینکه آسیاتک با نگاه به ساختار فیزیکی دیتاسنتر و پیروی از استاندارد TIA-942 که در آن به تمامی الزامات دیتاسنتر اشاره شده است و همچنین ایجاد امنیت دادههای خود اقدام به استقرار استاندارد امنیت اطلاعات 27001ISO کرد، گفت: در این راستا استاندارد Tier 1-4 را نیز برای بهبود وضع انتخاب و پیادهسازی کسب کردهایم تا بتوانیم در کنار دانش فنی و نیروی متخصص، زمینه امنیتی که شرکتها برای انتقال میزبانی خود به داخل به آن نیاز داشتند را فراهم کنیم.
یوسفیزاده یکی از ارکان اصلی در دیتاسنترهای داخلی را برقراری امنیت که از دغدغههای اصلی مشتریان و کاربران محسوب میشود، دانست و گفت: نیازمندیهای اولیه امنیت در مرکز داده شرکت آسیاتک شامل استفاده از فایروال (که میتواند به صورت اختصاصی یا به صورت مشترک استفاده شود) در محافظت از دیتا و انجام تنظیمات توسط تیم فنی، استفاده از تجهیزات IPS در محافظت یا شناسایی حملات به سرورها و ارایه سرویس شناسایی حملات به صورت رایگان، ارایه استفاده از نرمافزارهای اسکن و پایش سرویسها و نرمافزارهای منصوب روی سرورها و استفاده از راهکارهای مدیریت لاگ مربوط به سرورها که توسط مشتریان قابل مشاهده باشد، است که در این حرکت ملی آسیاتک در اولویت کاری قرار گرفته است.
وی گفت: آسیاتک در کنار رعایت استانداردها، توسعه، نگهداری و پشتیبانی از دیتاسنترها که سرویس پایه و برخی از سرویسهای ارزش افزوده در آن وجود دارد، نیازمند نیروهای فنی و متخصصان در پروژه بود تا با بهرهگیری از نیروهای خبره و متخصصی که دانش و مهارتهایی در حوزه آشنایی با پشتیبانی، شبکه، لینوکس، مایکروسافت، امنیت و مشاورین فنی دارند بتواند سرویسی کامل و بدون نقص را در اختیار شرکتها قرار دهد.
وی افزود: با وجود این تمهیدات و عملکردها بود که آسیاتک توانست 90درصد اطلاعات سایتهای داخلی را در سرورهای خود که در شرکت ارتباطات زیر ساخت مستقر است، میزبانی کند.
یوسفیزاده در پایان افزود: نزدیک به 2سال و نیم است که شرکتهای ارایهدهنده اینترنت پرسرعت از دو مسیر اینترنت داخلی و خارجی اقدام به ارایه سرویس به کاربران خود میکنند و درحال حاضر تعدادی از شرکتهای خصوصی با فعال شدن در زمینه میزبانی سایتهای داخلی فعالیت خوبی را آغاز کردهاند که به دستاوردهای ملی خوبی منتهی شده است و لازم است دولت با حمایت از این سرمایهگذاری ملی زمینه انتقال بیشتر محتوا را به داخل فراهم کند.