شماره ۴۴۸ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر
صفحه را ببند
روي خط خبر

وزیر علوم:  استادان افغان برای فرصت مطالعاتی به ایران بیایند
شهروند| در دیدارمحمدمحقق معاون رئیس اجرایی دولت افغانستان با دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، راهکارهای گسترش همکاری‌های علمی آموزشی بین دو کشور مورد‌بررسی قرار گرفت. در این دیدار دکتر فرهادی با اشاره به مشترکات دینی، فرهنگی و تاریخی بین دو کشور ایران و افغانستان، خواستار بررسی و اجرایی‌شدن مفاد تفاهمنامه منعقده جهت گسترش روابط علمی و فناوری بین دو کشور شد.وزیر علوم در ادامه با تأکید بر فعال شدن کمیته مشترک جهت اجرایی شدن بندهای تفاهمنامه همکاری علمی بین دو کشور گفت: ما دو کشور برادر و هم‌دین و همکار هستیم و تمام بندهای تفاهمنامه همکاری باید جامع‌تر و سریع‌تر عملیاتی شود.فرهادی در بخش دیگری از سخنان خود با قبول پذیرش نخبگان افغانی در دانشگاه‌های ایران گفت: ما می‌توانیم به استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز در قالب فرصت‌های مطالعاتی خدمات مناسبی ارایه کنیم.او همچنین پذیرش 500 بورسیه سالانه برای دانشجویان افغانی جهت تحصیل در دانشگاه‌های کشور را مورد تأکید قرار داد.در ادامه این دیدار، محمد محقق با قدردانی از وزیر علوم کشورمان خواستار برگزاری آزمون‌های سراسری در افغانستان از طریق سازمان سنجش آموزش کشورمان شد.به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، او همچنین از دکتر فرهادی تقاضا کرد که پذیرش دانشجویان افغانی در رشته‌هایی همچون معدن و هوافضا در دانشگاه‌های ایران افزایش یابد.

نیاز آموزش و پرورش به 50‌هزار معلم برای تدریس در پایه نهم
سال آینده آخرین حلقه نظام آموزشی 3-3-6 کامل می‌شود و مقطع متوسطه اول که امسال دارای دو پایه هفتم و هشتم است، سه پایه خواهد شد و به این ترتیب کلاس نهم به متوسطه اول می‌پیوندد.در این میان ساماندهی نیروی انسانی در مقطع متوسطه اول بزرگترین چالش پیش‌روی آموزش و پرورش است که به اذعان مسئولان از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها درحال انجام است تا‌سال تحصیلی 94-93 کلاس درسی بدون معلم نماند.مهندس علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راهکارهای جبران کمبود نیرو و تمهیدات لازم برای آن اظهار کرد: براساس برآورد انجام‌شده 50‌هزار نیرو برای پایه نهم نیاز داریم، همزمان با انتقال پایه نهم به متوسطه اول،‌ پایه اول متوسطه دوم را نخواهیم داشت و وقت تعدادی از معلمان این پایه در متوسطه دوم آزاد خواهد شد که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.او افزود: از زمان اجلاس رؤسای آموزش و پرورش که شهریور ماه برگزار شد، رؤسای استان‌ها و مناطق فعالیت خود را برای سازماندهی نیروها آغاز کردند و هفته گذشته اولین گزارشات براساس تعداد کلاس‌ها و ساعات آموزشی را از استانها دریافت کردیم.

رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر: قالیباف نمی‌خواهد درباره بوستان مادر پاسخگو باشد
بیش از یک‌سال است که شورای شهر تهران درباره تهاتر زمین بوستان مادر به شهرداری تذکر داده و در انتظار پاسخی قانع‌کننده است. سوال اصلی محمد حقانی این است که پهنه این زمین با کدام مجوز از فضای سبز به مسکونی و اداری تغییر کرده است.  محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با CHN می‌گوید: پرسش‌هایش «مختومه نشده است» و همچنان برجاست. ضمن این‌که «مجلس و دولت و شورایعالی معماری و شهرسازی» هم با ساخت‌وساز در این زمین مخالف‌اند و از موضع شورای شهر تهران حمایت کرده‌ و خواستار توقف این ساخت‌و‌سازها شده‌اند.  حقانی «یک سوال اصلی و 16 سوال فرعی» درباره زمین بوستان مادر دارد. سوال اصلی مربوط به تغییر پهنه این زمین است. به گفته او این پهنه «در تمام طرح‌های جامع و تفصیلی تهران پهنه فضای سبز با کاربری فضای سبز» بوده است، اما شهرداری مدعی است که پهنه آن را در کمیسیون ماده 5 تغییر داده است.
رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران معتقد است با این‌که تغییر پهنه با رأی کمیسیون ماده 5 و بدون تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی غیرقانونی است اما  حتی این موضوع در کمیسیون ماده 5 هم مطرح نشده است. به گفته او کمیسیون ماده 5 مصوب کرده که از ‌سال 1385 «حداقل 10‌سال پهنه‌های فضای سبز نباید تغییر کنند» اما پهنه زمین بوستان مادر تغییر کرده است.
حقانی به این ادعای شهرداری اشاره می‌کند که این پهنه در کمیسیون ماده 5 تغییر کرده است و تأکید می‌کند: «حتی اگر ادعای شهرداری درست باشد» باید صورتجلسه کمیسیون ماده 5 به شورای شهر فرستاده شود در حالی‌ که شهرداری این کار را نمی‌کند چون «چون چنین چیزی وجود ندارد.»
محمدباقر قالیباف چندی پیش با حضور در شورای شهر و ارایه گزارشی درباره این زمین مدعی شد «پرونده مختومه شده و هر آنچه را که لازم بوده درباره این زمین گفته» اما حقانی معتقد است این ادعای قالیباف به این علت است که «نمی‌خواهد پاسخ شورا را بدهد».


تعداد بازدید :  332