روز یکشنبه پیامکی برای بسیاری از کاربران اسنپ ارسال شد با این مضمون که «شرایط و قوانین اسنپ بهروزرسانی شده است. برای مطالعه به بخش «درباره اسنپ» در منوی اپلیکیشن بروید.» بعد از ورود به بخش مربوطه با چندین صفحه مواد قانونی مواجه میشدید که البته در نخستین برخورد، طبیعی به نظر میرسد. بههرحال تجربه اسنپ و شرکتهای خدمات حملونقل آنلاین، تجربه تازهای در ایران به شمار میآید و میشد حدس زد دیر یا زود نیاز به قوانین مدون پیدا کند. با این حال، نخستین چیزی که در این صفحات توجه هر کاربری را به خود جلب میکرد، ماده قوانین کوتاه درباره الزامات «شرکت» (اسنپ) و چندین صفحه الزامات مسافر و راننده است. همین امر در وجه نخست نشان میداد که به نظر میرسد قوانین بیشتر یکجانبه تدوین شده باشند، به همین دلیل هم روز گذشته شبکههای اجتماعی پربودند از اعتراضهای مختلف به انواع قوانینی که در این چند صفحه تدوین شدهاند. در ادامه نگاهی به بعضی از موارد عجیب این صفحات خواهیم داشت و واکنش کاربران معترض را هم مرور میکنیم.
قانون مربوطه: «کاربر مسافر میپذیرد هیچوقت درخواست اسنپ ارسال نکند، مگر اینکه قصد استفاده از خدمات اسنپ را داشته باشد. کاربر مسافر اگر پس از ارسال درخواست سفر و پذیرش درخواست توسط یک کاربر راننده، درخواست را لغو کند یا در مکان مشخصشده بهعنوان مبدأ سفر در زمان مشخص حضور پیدا نکند، متعهد به پرداخت مبلغ مورد قبول مذکور میباشد یا شرکت مجاز خواهد بود نسبت به کسر و برداشت مبلغ از محل اعتبار وی اقدام نماید. در صورت تکرار این عمل برای بار دوم حساب کاربری مسدود خواهد شد.»
بررسی «شهروند»: بعضی از کاربران معتقدند که این قانون برای این تدوین شده است که بعضی رانندگان درخواست را پذیرش میکنند و به محض سوار کردن مسافر از او میخواهند آن را لغو کند، تا به این ترتیب کمیسیون مربوط به اسنپ را پرداخت نکنند. دلیل دیگر هم این است که بعضی مسافران همزمان اپلیکیشن چند شرکت را فعال میکنند، مقصدشان را روی هر کدام انتخاب میکنند و قیمت هر کدام که پایینتر بود، مابقی را لغو میکنند. با این حال شرکت اسنپ به جای حل ساده این معضل تصمیم گرفته قانون پرداخت کل هزینه آن هم از جانب مسافر را اعمال کند، درحالیکه بهراحتی میتواند از طریق لغو مکرر یک راننده یا مسافر متوجه تخلف شود. درواقع رانندهای که بارها اقدام به لغو میکند، نشان میدهد که میخواهد از پرداخت کمیسیون به شرکت اسنپ سر باز بزند و مسافری هم که چنین کاری را مکررا انجام میدهد، نشان میدهد که درحال باز کردن اپلیکیشنهای متنوع است، بنابراین به جای اعمال نظارت بیشتر نسبت به مسافران و رانندگان یا اخذ مبلغی اندک از مسافران بابت لغو، تصمیم گرفته کل هزینه را جهت لغو سفر از مسافر بگیرد! بیشترین اعتراض کاربران شبکههای اجتماعی هم به همین مورد است. فرض کنید شما بهعنوان مسافر درخواست اسنپ میکنید و راننده درخواست را میپذیرد. شما بهعنوان کاربر نمیدانید راننده چه مسافتی با شما فاصله دارد. تازه به محض تایید درخواست است که فاصله خودروی مربوطه را میبینید. بنابراین اگر عجله داشته باشید، نمیتوانید آن را لغو کنید. فرض بعدی این است که سوار خودرویی میشوید که فضای نامناسبی دارد یا بوی نامطبوع و غیرقابل تحملی میدهد. شما بهعنوان کاربر صرفا میتوانید اعتراض خود را از طریق پیامک به شرکت انتقال بدهید که مشخص نیست به کجا میرسد، اما حق ندارید آن را لغو کنید. فرض بعدی این است که اگر یکی از هموطنان معلول یا سالمند که ویلچر به همراه دارد، درخواست اسنپ کند، راننده به مبدأ بیاید و اعلام کند که برای حمل ویلچر باربند ندارد، کاربر مربوطه ناچار به لغو است و باید تمام هزینه را هم پرداخت کند. درواقع شرکت اسنپ با تدوین این قانون برای خود این حق را قایل شده است که از هر کجای شهر درخواست شما را با هر شرایطی که خود اعمال میکند، پذیرش کند، اما شما جز با پرداخت کل هزینه اجازه لغو نداشته باشید! در واحدهای حملونقل سنتی (آژانس) اگر شما درخواست را لغو میکردید، صرفا باید مبلغی اندک بابت لغو میپرداختید. حتی بعضی از مشتریان با سابقه بهتر به شکل تواقفی از پرداخت همان مبلغ اندک هم معاف میشدند، اما شرکت اسنپ در اقدامی عجیب مسافر را مجبور به پرداخت کل هزینه کرده است.
واکنشهای کاربران شبکههای اجتماعی:
ریشه این موضوع به تقلب رانندگان برمیگرده. سال قبل خیلی از رانندهها برای سفرهای چرب، بعد از سوار کردن مسافر، از او میخواستند سفر رو لغو کنه تا کمیسیون ندن.
خیلیها به اسنپ و تپسی هر دو درخواست میدن و بعد هم سوار یکی میشن و اون یکی رو به امان خدا ول میکنن.
با راننده تماس ميگيرن كه صندوق عقب خالي يا باربند براي گذاشتن ويچلر دارن؟ بعد اگر نداشت و لغو کردن، باید هزینهش رو بدن.
چون اكثر خودروهاي اسنپ پرايد با كپسول گاز هستند، عملا مسافر مجبور به لغو سفر ميشود.
پيش از درخواست خودرو هم گزينهاي براي اين موضوع وجود ندارد.
این قوانین چیه اسنپ گذاشته؟ اگر من عجله داشته باشم و راننده از یه جای دور درخواستم رو قبول کنه، نمیتونم کنسل کنم؟ جنگه مگه؟ و برای بار دوم اگر کنسل کنم، حساب مسدود میشه؟ قیمت هم که بردین بالا.