شماره ۱۶۶۴ | ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۰ فروردين
صفحه را ببند
هواپیمایی ماهان در عین شگفتی باز هم سراغ پرواز مستقیم از تهران به ونزوئلا رفت
معمای کاراکاس 2‏

دیروز سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از انجام نخستین پرواز مستقیم تهران- کاراکاس خبر داد. پروازی که حامل معاون وزیر ‏امور خارجه و هیأت همراه او بود و در نخستین ساعات ابتدایی دیروز فرودگاه امام را ترک کرده است. آن طور که از قسمت ‏دیگر حرف‌های آقای سخنگو بر می‌آمد، این پرواز صرفا برای رساندن هیأت دیپلماتیک انجام نشده است، بلکه هیأتی به ‏سرپرستی قائم مقام و مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان هم در این پرواز بوده‌اند، آن هم با این ماموریت که با مسئولان کشور مقصد ‏برای استمرار پرواز بین دو کشور. پروازی که 16 ساعت به طول می‌انجامد و راه افتادن چنین خط هوایی می‌تواند در ایران یک ‏رکورد باشد. ‏
این خبر با واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد و خیلی از کاربران از لزوم راه‌اندازی چنین خط هوایی می‌‏پرسیدند. سوالی که محسن بهاروند، دستیار وزیر امور خارجه ساعتی پیش از پرواز به سمت کاراکاس در گفت‌وگو با تسنیم به آن ‏جواب داد. او از اهداف سیاسی- اقتصادی و مزیت‌های پرواز مستقیم و بدون توقف به این شهر گفت و افزود:«در این ‏پرواز کارشناسان و مسئولان سیاسی- اقتصادی به منظور پیگیری موافقت‌ها و قراردادهایی که قبلا میان دو کشور حاصل شده، به ‏بررسی و گفت‌وگو خواهند پرداخت‎ .‎‏ با توجه به مزیت‌ها و توانایی ایران در حوزه فنی- مهندسی صنایعی همچون ساختمان سازی و ‏تولیدات صنعتی می‌تواند در ونزوئلا بسترهای همکاری مناسبی ایجاد کند و در مقابل از محصولات و فرآورده‌های غذایی کشاورزی ‏کاراکاس بهره‌مند شود.»‏
با وجود این توضیحات اگر به سابقه این ماجرا نگاه کنیم تا حدی می‌توانیم دلیل واکنش تند کاربران شبکه‌های اجتماعی را بفهمیم. ‏سال 85 وقتی که روابط ایران با ونزوئلا به اوج خود رسیده بود و کمی بعد از سفر معروف محمود احمدی‌نژاد به این کشور خبر ‏رسید که بنا به اصرار رئیس‌جمهوری خط هوایی ایران ونزوئلا تأسیس شده است، همان‌طور که شعبه ونزوئلای بانک ملی هم راه ‏افتاد، اما نتیجه فعالیت این خط هوایی از همان ابتدا تأسف بار بود. بنابر نوشته روزنامه اعتماد در تاریخ 20 اسفند‌سال 85،  از تمام ‏‏450 صندلی هواپیمایی که تهران را به مقصد کاراکاس ترک می‌کرد فقط 19 صندلی پر شد و این یعنی 5‌میلیارد ریال ضرر آن ‏هم با قیمت‌های آن سال‌ها.  ‏
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی در جواب سوال «شهروند» درباره ضرورت چنین پروازی و احتمال ضرر و زیان مجدد، ‏می گوید:   «سازمان هواپیمایی کشور فقط بر روی رعایت قوانین و ضوابط نظارت می‌کند و این‌که یک خط هوایی اقتصادی هست ‏یا نه موضوعی است که مدیران شرکت هواپیمایی که به دنبال راه‌اندازی خط هستند باید به آن جواب بدهند.»‏


تعداد بازدید :  541