دیروز سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور از انجام نخستین پرواز مستقیم تهران- کاراکاس خبر داد. پروازی که حامل معاون وزیر امور خارجه و هیأت همراه او بود و در نخستین ساعات ابتدایی دیروز فرودگاه امام را ترک کرده است. آن طور که از قسمت دیگر حرفهای آقای سخنگو بر میآمد، این پرواز صرفا برای رساندن هیأت دیپلماتیک انجام نشده است، بلکه هیأتی به سرپرستی قائم مقام و مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان هم در این پرواز بودهاند، آن هم با این ماموریت که با مسئولان کشور مقصد برای استمرار پرواز بین دو کشور. پروازی که 16 ساعت به طول میانجامد و راه افتادن چنین خط هوایی میتواند در ایران یک رکورد باشد.
این خبر با واکنشهای مختلفی در شبکههای اجتماعی روبهرو شد و خیلی از کاربران از لزوم راهاندازی چنین خط هوایی میپرسیدند. سوالی که محسن بهاروند، دستیار وزیر امور خارجه ساعتی پیش از پرواز به سمت کاراکاس در گفتوگو با تسنیم به آن جواب داد. او از اهداف سیاسی- اقتصادی و مزیتهای پرواز مستقیم و بدون توقف به این شهر گفت و افزود:«در این پرواز کارشناسان و مسئولان سیاسی- اقتصادی به منظور پیگیری موافقتها و قراردادهایی که قبلا میان دو کشور حاصل شده، به بررسی و گفتوگو خواهند پرداخت . با توجه به مزیتها و توانایی ایران در حوزه فنی- مهندسی صنایعی همچون ساختمان سازی و تولیدات صنعتی میتواند در ونزوئلا بسترهای همکاری مناسبی ایجاد کند و در مقابل از محصولات و فرآوردههای غذایی کشاورزی کاراکاس بهرهمند شود.»
با وجود این توضیحات اگر به سابقه این ماجرا نگاه کنیم تا حدی میتوانیم دلیل واکنش تند کاربران شبکههای اجتماعی را بفهمیم. سال 85 وقتی که روابط ایران با ونزوئلا به اوج خود رسیده بود و کمی بعد از سفر معروف محمود احمدینژاد به این کشور خبر رسید که بنا به اصرار رئیسجمهوری خط هوایی ایران ونزوئلا تأسیس شده است، همانطور که شعبه ونزوئلای بانک ملی هم راه افتاد، اما نتیجه فعالیت این خط هوایی از همان ابتدا تأسف بار بود. بنابر نوشته روزنامه اعتماد در تاریخ 20 اسفندسال 85، از تمام 450 صندلی هواپیمایی که تهران را به مقصد کاراکاس ترک میکرد فقط 19 صندلی پر شد و این یعنی 5میلیارد ریال ضرر آن هم با قیمتهای آن سالها.
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی در جواب سوال «شهروند» درباره ضرورت چنین پروازی و احتمال ضرر و زیان مجدد، می گوید: «سازمان هواپیمایی کشور فقط بر روی رعایت قوانین و ضوابط نظارت میکند و اینکه یک خط هوایی اقتصادی هست یا نه موضوعی است که مدیران شرکت هواپیمایی که به دنبال راهاندازی خط هستند باید به آن جواب بدهند.»